• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
یکشنبه 29 فروردین 1400
کد مطلب : 128483
+
-

اصناف؛ ‌خط مقدم تعطیلی‌های کرونا

روسای اتاق اصناف استان‌ها معتقدند اصناف تنها قشری بودند که هزینه کرونا را خودشان پرداخت کردند و تاوان سنگینی از تعطیلی‌ها متحمل شدند

پاسخ مسئول
اصناف؛ ‌خط مقدم تعطیلی‌های کرونا


انتقاد از رعایت‌ نشدن پروتکل‌های بهداشتی و بی‌توجهی به ممنوعیت فعالیت‌ها از سوی اصناف گروه2، 3 و 4 در موج چهارم کرونا در حالی مطرح می‌شود که به‌گفته مسئولان این حوزه آسیب‌پذیرترین قشر اقتصادی کشور از زمان شیوع کرونا تاکنون همین اصناف بوده‌اند. مشاغلی که در طبقه‌بندی‌های مختلف طی 14‌ماه گذشته تاوان اقتصادی سنگینی را پرداخته‌ و به‌گفته خودشان با وجود سهم بسیار کم در شیوع کرونا همواره در راس اعمال محدودیت‌ها قرار داشته‌ و از خودشان به‌عنوان تابلوی اعلام خطر کرونا نام می‌برند. در این‌باره روسای اتاق اصناف برخی استان‌ها به سؤالات همشهری پاسخ داده‌اند که در ادامه می‌خوانید.

  رئیس اتاق اصناف مشهد می‌گوید: «نظارت‌ها بر تعطیلی اصناف در موج چهارم کرونا به‌شدت ادامه دارد اما واقعیت این است که تعطیلی‌های اخیر مانند گذشته نیست و خودروهای حمل‌و‌نقل عمومی فعال هستند و برخی مراسم‌ هم برپا می‌شود. این مسئله با وضعیت فعلی بحران کرونا در کشور منافات دارد. به همین دلیل است که رعایت محدودیت‌ها در حوزه اصناف نسبت به دوره‌های قبل کاهش پیدا کرده است». محمد بنانژاد می‌افزاید: «اصناف در بحث شیوع کرونا بین 11تا 15درصد تأثیر دارند و حالا شما این عدد را در مشاغل گروه‌ها 2، 3و 4ببینید که رقمی بسیاری جزئی خواهد بود. آن هم درحالی‌که در مشاغل گروه‌یک ازجمله فروشگاه‌های زنجیره‌‌ای و بزرگ، بازارهای میوه و تره‌بار همواره تراکم جمعیت وجود دارد. به‌نظر من تمرکز بر رعایت پروتکل‌ها در واحدهای گروه‌یک باید جدی‌تر باشد در غیر این صورت تعطیلی اصناف گروه‌های دیگر چندان مؤثر نیست». بنانژاد تأکید می‌کند: «اصناف متخلف تذکر می‌گیرند اما با توجه به ضررهای اقتصادی سعی می‌کنیم با تذکرات جدی آنها را متقاعد به رعایت پروتکل‌ها کنیم». به‌گفته این مسئول ستاد کرونای استان رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی اصناف را 69درصد و از سوی دستگاه‌های اجرایی را 44درصد عنوان کرده است که تفاوت قابل توجهی است.
  جلال‌الدین‌محمد شکریه، رئیس اتاق اصناف گیلان هم با بیان اینکه بیشترین اصناف استان در رشت متمرکز هستند، عنوان می‌کند: «مسافران معمولا یا به رشت می‌آیند و یا از این شهر به دیگر شهرستان‌ها سفر می‌کنند. به این ترتیب لزوم رعایت بهداشت در این شهرستان بارها به اصناف این شهرستان تذکر داده شده است. البته اصناف ثابت کرده‌اند که رعایت پروتکل‌ها برایشان در اولویت است زیرا در غیر این صورت ابتدا کسب‌وکار خودشان در خطر می‌افتد».
  رئیس اتاق اصناف اصفهان با تأکید بر اینکه اصناف متخلف در جامعه 110هزار واحد صنفی اصفهان انگشت‌شمار هستند، اظهار می‌کند: «تنها قشری که در کشور هزینه کرونا را خودش پرداخت کرد، اصناف بودند و هیچ واحد اقتصادی و دولتی دیگر این همه ضرر و زیان ناشی از کرونا را متحمل نشد.». رسول جهانگیری، با تأکید بر اینکه اصناف قدرالسهم 10درصدی در شیوع کرونا دارند اما در خط اول ممنوعیت‌ها قرار می‌گیرند، عنوان می‌کند: «چرا زمانی که وضعیت استانی قرمز و حاد می‌شود، همان استان را در قرنطینه کامل قرار نمی‌دهند که از شیوع ویروس جلوگیری شود؟ کار از کار هم که می‌گذرد اصناف تابلوی اعلام خطر کرونا می‌شوند. هیچ حمایتی هم نیست. می‌گویند وام می‌دهند اما مغازه‌داری که تعطیل است و درآمدی ندارد چگونه قسط پرداخت کند؟ درباره مالیات هم اتفاق خاصی رخ نداده است. سال98 خواستار بخشودگی مالیات بودیم که گفتند یک‌ماه تعطیلی بوده است. سال99 که 12‌ماه سال اصناف درگیر پیک‌های مختلف کرونا و اعمال محدودیت‌ها بودند چه؟! آیا نباید تخفیفی درنظر بگیرند و از مشاغل آسیب‌دیده حمایت کنند؟» به‌گفته جهانگیری 90-80 درصد اصناف اصفهان در زمان ممنوعیت‌ها همکاری‌های لازم را داشته‌اند و صنوف متخلف هم مجازات شده‌اند چراکه باید رضایتمندی کلی وجود داشته باشد.
  بیت‌الله کریمی، نایب‌رئیس اتاق اصناف قم هم با اشاره به اینکه ۷۲ تا ۷۵درصد از واحدهای صنفی قم بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند، اظهار می‌کند: «بازار قم و پاساژهای هسته مرکزی شهر که حدود نیمی از واحدهای صنفی گروه‌های ۲، ۳ و ۴ را تشکیل می‌دهند، تعطیل هستند. ضمن اینکه برخی واحدهای صنفی نسبت به پیک‌های قبلی از گروه‌های شغلی ۲ و ۳ به گروه‌یک تبدیل شدند. بنابراین بیشتر واحدها به این بخشنامه پایبند هستند. البته از زمان آغاز محدودیت‌های کرونایی تاکنون بیش از 4200مورد نظارت بهداشتی بر اماکن و اصناف انجام شده است.» 
  رئیس اتاق اصناف گلستان با بیان اینکه نظارت‌ها بر اعمال محدودیت‌های کرونایی تشدید شده است، بیان می‌کند: «طبق قانون، اتحادیه‌ها موظف به‌خودنظارتی هستند و با اطلاع‌رسانی گسترده به مجموعه تحت امر خود باید جلوی تجمعات در سطح بازار گرفته شود. اگر کم‌کاری در این راستا صورت گیرد با عوامل آن برخورد می‌شود». حسین خلیلی، می‌افزاید: «طبق بررسی‌ها حدود 80درصد از واحدهای صنفی گرگان محدودیت‌های اعمال‌شده را رعایت می‌کنند و درصورتی که هر واحد صنفی از اجرای دستورالعمل‌های ستاد ملی و استانی کرونا سرپیچی کنند بدون مماشاتی پلمب خواهند شد».
  ابراهیم درستی، رئیس اتحادیه فروشندگان دستگاه‌های صوتی، تصویری، گوشی همراه و لوازم جانبی تهران البته تعطیلی‌های ناشی از پیک کرونا را عاملی در افزایش خدمات‌رسانی و نیاز به فعالیت‌های این صنف عنوان می‌کند و می‌گوید: «از زمان آغاز دورکاری‌ها و نیاز به قطعات و نرم‌افزارها، فعالیت تعمیرکاران و سرویس‌دهی‌ها بیشتر شده است اما نمی‌توان منکر ورشکستگی مشاغل حتی در اصناف ما و آسیب‌های ناشی از کرونا شد. کرونا تا زمانی که نمی‌دانیم همراه ماست و صنوف نمی‌توانند همواره این تعطیلی‌ها را تجربه کنند. البته اولویت، سلامت مردم است و باید از این شرایط بحرانی بگذریم».

این خبر را به اشتراک بگذارید