• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
یکشنبه 29 فروردین 1400
کد مطلب : 128431
+
-

گفت‌وگو با شهردار منطقه ۶ درباره نقشه راه ۱۴۰۰

۱۳ پروژه هوشمندسازی در دستور کار

۱۳ پروژه هوشمندسازی در دستور کار

معصومه حق‌جو

شهرداری منطقه ۶ در شروع سال ۱۴۰۰ به دنبال ایجاد تحولات بنیادی و ساختاری در منطقه است. در این میان رضایت شهروندان به‌عنوان یکی از اصول پایه‌ای در همه برنامه‌های توسعه شهری مورد توجه شهرداری قرار دارد. همگام با تحولات جهانی به‌ویژه در حوزه نوآوری، شهرداری این منطقه قصد دارد با اقدامات اساسی به‌ویژه در حوزه شهر هوشمند گام‌های جدی برای ایجاد تحول در منطقه بردارد. «تورج فرهادی»، شهردار منطقه ۶، در گفت‌وگو با همشهری محله درباره این تغییرات و هوشمندسازی شهر در سال جاری توضیحاتی داد.


تورج فرهاد‌ی/  شهرد‌ار منطقه 6

عقد قرارداد با سازمان فاوا برای اجرای برنامه‌های شهر هوشمند سرآغازی برای حرکت در این مسیر است. فرهادی در این‌باره می‌گوید: «امسال بررسی و معرفی ۱۳ پروژه در حوزه هوشمندسازی در دستور کار قرار گرفته است. ایجاد مرکز خلاقیت و نوآوری در پارک هنرمندان، توسعه و تقویت نوآوری در دانشگاه تربیت مدرس، اختصاص فضایی در دانشگاه امیرکبیر به کسب و کارهای نوآورانه، آماده‌سازی و مناسب‌سازی فضاهای شهری برای کسب و کارهای دانش‌بنیان و... و. از جمله این پروژه‌ها هستند. بوستان‌های ایرانشهر و نیلو و نواحی یک و دو در منطقه با عنوان پهنه هوشمند به‌عنوان فاز اول اجرای طرح انتخاب شده‌اند.»اواخر سال گذشته مرکز نوآوری و کسب‌وکار جوانه و ناحیه نوآوری مدرس افتتاح شد. فرهادی در این‌باره توضیح می‌دهد: «با بهره‌گیری از ظرفیت دانشگاه‌های منطقه و امکانات موجود در شهرداری، مرکز نوآوری و رشد الوند، مرکز نوآوری تربیت مدرس در اختیار کسب و کارها و ایده‌هایی با محوریت هوشمندسازی منطقه قرار گرفته و تالار نوآوری دانشگاه امیرکبیر و مرکز نوآوری پارک ایرانشهر نیز در مرحله آماده‌سازی نهایی هستند.»

مبلمان شهری و بوستان‌های هوشمند
شهرداری منطقه ۶ برای تأمین روشنایی خیابان ویلا و پارک ایرانشهر هم برنامه‌هایی در دست اقدام دارد. فرهادی می‌گوید: «در سال جدید قصد داریم از سیستمی جامع استفاده کنیم که توانایی داشته باشد روشنایی خیابان ویلا و پارک ایرانشهر را به‌صورت خودکار و با استفاده از تجهیزات هوشمند، بر اساس اطلاعات دریافتی از محیط (تشخیص حضور شهروند در محل و...) با شدت و پوشش استاندارد تأمین کند. با استفاده از چنین سیستمی می‌توان به‌صورت هوشمند روشنایی مناسبی در محیط ایجاد کرد. کاهش مصرف برق و افزایش عمر مفید تجهیزات روشنایی از مهم‌ترین اهداف اجرای پروژه روشنایی هوشمند هستند.»علاوه بر روشنایی هوشمند در پارک ایرانشهر، یکی دیگر از پروژه‌هایی که قرار است اجرا شود، لابراتوار زنده سبز (Green Living Lab) است. فرهادی در این‌باره بیان می‌کند: «هدف از اجرای لابراتوار زنده سبز تشویق دانشجویان و شهروندان به سمت سبک زندگی سالم با آموزش برای نگهداری و پرورش گیاهان، ایجاد کمپوست از مواد زاید غذایی و... است.» با اجرای این پروژه، محیط سالم‌تر و پایدارتری برای ساکنان شهری ایجاد می‌شود. امسال با توجه به اینکه قلب پایتخت به سمت هوشمندسازی در حال حرکت است،
 یکی دیگر از پروژه‌های شهرداری در سال جاری اجرای مبلمان هوشمند است. فرهادی در این‌باره توضیح می‌دهد: «مبلمان هوشمند بخشی دیگر از المان‌های شهری هوشمند هستند. در مبلمان هوشمند، سرویس‌ها و امکاناتی مانند اینترنت وای‌فای رایگان، شارژ باتری موبایل، روشنایی محیط پیرامونی با استفاده از سلول خورشیدی هم ارائه می‌شود.»

توسعه فضاهای عمومی و همگانی
شهردار منطقه ۶ با اشاره به ایجاد گذر صنایع‌دستی در خیابان استاد نجات‌اللهی در راستای جلب رضایت شهروندان می‌گوید: «پیمانکار آن تعیین و تجهیز کارگاه انجام شده است. علاوه بر گذر صنایع‌دستی خیابان ویلا، بابت ارتقای سلامتی شهروندان امسال برنامه‌هایی برای گسترش فرهنگ پیاده‌روی و ایجاد پروژه‌های پیاده‌محور با اولویت عابران پیاده داریم. پروژه‌های شاخص در این حوزه ایجاد گذر فرهنگ و هنر برادران مظفر و توسعه مسیرها و محورهای‌ تردد دوچرخه در راستای همگانی‌سازی فرهنگ دوچرخه‌سواری است.»به گفته شهردار منطقه ۶، بخشی از قلب پایتخت همواره پذیرای جمعیتی شناور است و همین موضوع بار رسالت مهمی را بر دوش منطقه می‌گذارد. او در این‌باره توضیح می‌دهد: «با توجه به حضور این جمعیت شناور تلاش می‌کنیم تا فضاهای شهری قابل‌زیست و ایمن‌تری برای همه شهروندان ایجاد کنیم، چراکه امروز بیش از هر زمان دیگر شهروندان به فضاهای شهری برای گذران اوقات فراغت و ملاقات‌های جمعی نیاز دارند.»به گفته فرهادی، ایجاد و ساماندهی محورهای پیاده و پلازاهای شهری مانند ساماندهی میدان سلماس، پلازای شهری بلوار گل‌ها تا میدان عالی‌قاپو، ساماندهی محور کشاورز تا کریم‌خان، پروژه‌های توسعه محله‌محور و... از دیگر برنامه‌های منطقه در راستای گسترش و توسعه فضاهای عمومی و همگانی است.

تداوم اجرای پروژه‌های کوچک‌مقیاس
این نکته را نیز اضافه کنیم که مدیریت شهری از سال قبل برای افزایش رضایت شهروندان نسبت به ‌اجرای پروژه‌های کوچک‌مقیاس اقدام کرد و آنها را در اولویت کارهای خود قرار داد. شهردار منطقه ۶ در این‌باره می‌گوید: «در سال ۱۴۰۰ هم با توسعه محله‌محوری و نگاه محلی به شهر، پروژه‌های کوچک‌مقیاس گسترده‌ای طی امسال به تصویب رسیده است. اقدامات اولیه برای اجرای این پروژها قبل از شروع سال جدید در دستور کار شهرداری منطقه بود.»
کوچه‌های دوستی یکی از همین پروژه‌های کوچک‌مقیاس است. فرهادی می‌گوید: «ایجاد کوچه دوستی در بهشهر و بن‌بست حقیقی، پیاده‌روسازی خیابان‌های مختلف منطقه ۶ مانند قرنی، کریم‌خان، جمالزاده، فلسطین و... و. ، ساماندهی فضای پیاده‌رو کنار ورزشگاه شهید شیرودی از پروژه‌هایی هستند که در سال جاری اجرا می‌شوند.»
امروز در شهرهای بزرگ، مناسب‌سازی معابر و کیفیت دسترسی به اماکن و مراکز مختلف در رفاه و آسایش معلولان ضرورتی مهم است. شهرداری منطقه ۶ هم با توجه به شعار «تهران؛ شهری برای همه» می‌گوید: «با توجه به شعار تهران؛ شهری برای همه، مناسب‌سازی فضاهای شهری برای معلولان را در برنامه‌های امسال دنبال می‌کنیم. همچنین ساماندهی و بهسازی بوستان‌های شهری نظیر لاله و ساعی، بازپیرایی مبلمان شهری و... بهره‌برداری از آنها در سال ۱۴۰۰ محقق می‌شود.»

 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید