• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 28 فروردین 1400
کد مطلب : 128409
+
-

ورزش محله‌ای،به شرط رعایت پروتکل‌ها

شهرداری تهران برنامه‌های ورزشی را به‌صورت مجازی و حضوری البته به شرط موافقت ستاد مقابله با کرونا در طول ‌ماه مبارک رمضان اجرا می‌کند

ورزش همگانی
ورزش محله‌ای،به شرط رعایت پروتکل‌ها


زهرا کریمی ـ خبر‌نگار

طی سال‌های اخیر ایجاد زیرساخت‌های ورزشی در همه مناطق تهران باعث شد در ایام و مناسبت‌های خاص سال، ساکنان در منطقه خودشان مشغول فعالیت‌های ورزشی شوند. اجرای طرح «جام رمضان» ازجمله طرح‌های اجرایی سازمان ورزش است که هر ساله در ‌ماه مبارک رمضان شاهد برگزاری آن در مناطق 22گانه تهران هستیم. تداوم شیوع ویروس کرونا برنامه‌های سازمان ورزش شهرداری تهران را محدود کرده اما متوقف نکرده است. بر همین اساس، امسال مسابقات و رقابت‌ها به‌صورت حضوری و مجازی در خیابان‌ها و بوستان‌های شهر برگزار خواهد شد. در این بین، در مناطقی که در محدوده بوستان‌ها و فضاهای سبز خیابان‌های کامل (خیابان‌هایی که همه مدل‌های حمل‌ونقلی به‌ویژه پیاده‌ها و دوچرخه‌سوارها از آن سهم دارند) ایجاد کرده‌اند، با رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌توانند برنامه‌های ورزشی حضوری افطار تا سحر را به اجرا درآوردند. البته همین برنامه‌ها هم منوط به موافقت ستاد مقابله با کرونای تهران است. در همین رابطه معاون ورزش سازمان ورزش شهرداری تهران با اعلام برگزاری برخی برنامه‌های جدید در جام رمضان 1400 به همشهری گفت: «مسابقات جام رمضان به‌طور کلی برای رشته‌های ورزشی تیمی و گروهی تعریف شده است. بسکتبال، والیبال، فوتبال، بدمینتون و تنیس روی میز از پرطرفدارترین رشته‌های ورزشی این طرح است که در ایام‌ ماه مبارک رمضان شب‌ها پس از افطار برگزار می‌شود. همچنین طی سال‌های اخیر رشته‌های انفرادی دارت، گلف و مینی‌گلف نیز به آنها اضافه شده است. امسال قصد داریم با وجود شرایط کرونا فعالیت‌های ورزشی شهروندان را در قالب 14برنامه به شکلی متفاوت برگزار کنیم. البته برگزاری برنامه‌ها به شرایط کرونایی و دستورات ستاد کرونا مرتبط است. به همین‌خاطر در دهه نخست‌ماه مبارک رمضان به دلیل شرایط کرونا، مسابقات به‌صورت مجازی برگزار می‌شود.» 
حیدر سلیمانی افزود: «با تأیید ستاد مقابله با کرونا، برای نخستین‌بار رشته والیبال خیابانی به‌صورت حضوری در خیابان‌های مناطق 22گانه تهران برگزار خواهد شد. این برنامه در هر منطقه بین 12 تا 15تیم سه‌نفره برگزار می‌شود و تعداد تیم‌ها بستگی به گستردگی مناطق دارد و اعضای تیم‌ها باید از ساکنان آن منطقه باشند.» این در حالی است که مدیریت شهری برای ترویج دوچرخه‌سواری در ماه مبارک رمضان و زمانی که شیوع کرونا دوباره اوج گرفته است برنامه‌هایی دارد. افزایش تعداد دوچرخه‌های اشتراکی از این هفته یکی از برنامه‌هاست چراکه طبق تحقیقات، استفاده از دوچرخه در ترددهای شهری به فاصله‌گذاری اجتماعی کمک می‌کند.

پیاده‌روی کنید و جایزه ببرید
مسابقه «گام شبانه» نیز برای نخستین‌بار در تهران برگزار می‌شود. تهران حدود 1700 مسجد دارد و شهروندان در این طرح می‌توانند بعد از افطار مسافت چند مسجد در منطقه خودشان را پیاده‌روی کنند و شهروندانی که بر اساس یک ‌اپلیکیشن در کارنامه‌شان مسافت بیشتری پیاده‌روی انجام داده باشند جزو نفرات برتر برای دریافت هدایا معرفی می‌شوند. معاون ورزش سازمان ورزش شهرداری تهران به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و برگزاری آنها در فضای باز اشاره کرد و گفت: «سال گذشته به‌دلیل شیوع ویروس کرونا رقابت‌های ورزشی در برخی فضاهای ورزشی برگزار نشد و این فرصت مناسبی برای مرمت و بهسازی فضاهای ورزشی ازجمله فضاهای باز ورزشی بود. خوشبختانه بیش از 80درصد چمن‌های مصنوعی و اماکن باز مرمت شدند و امسال بیشترین فعالیت‌های ورزشی در این اماکن برگزار می‌شود. رسیدگی به این فضاها اغلب در مناطق 2 و 20، 22 صورت گرفت.» 
رشته دیگر «چهار گام» است که به رشته‌های ورزشی دارت، پرش با گونی، پنالتی چرخشی و طناب‌زنی تقسیم می‌شود و تیم‌های دونفره پدر و پسری است. نفرات برتر هر منطقه در قالب یک تیم دونفره درمجموع 22تیم و 44نفر روز 8اردیبهشت در بوستان ولایت به میزبانی منطقه19 به رقابت با یکدیگر می‌پردازند. مسابقات جهت‌یابی یکی دیگر از رشته‌های پرطرفدار در بین ورزش‌دوستان است و در این بخش نیز از هر منطقه 2نفر به مسابقات اعزام می‌شوند و فینال مسابقات در تاریخ 10اردیبهشت به میزبانی بوستان نیاوران در منطقه یک تهران برگزار خواهد شد. سایر برنامه‌های جام رمضان نیز به‌دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی و با هدف ایجاد تحرک و نشاط در بین اعضای خانواده‌ها به‌صورت مداوم در طول ‌ماه مبارک رمضان به‌صورت مجازی برگزار می‌شود که شامل ورزش در خانه، آموزش شهروندی، دوشنبه‌های ورزشی، پرتاب حلقه، طناب‌زنی، حرکات تعادلی و پرش است. در این حوزه با دریافت کلیپ از مناطق به برترین کلیپ‌ها در قالب نفرات اول تا پنجم جوایزی از سوی سازمان ورزش شهرداری تهران اهدا‌می‌شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید