• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 30 فروردین 1397
کد مطلب : 12837
+
-

قطعنامه پیشنهادی غرب برای دوما بی‌نتیجه ماند

قطعنامه پیشنهادی غرب برای دوما بی‌نتیجه ماند

نماینده روسیه در شورای امنیت بار دیگر قطعنامه پیشنهادی کشورهای غربی را وتو کرد تا بن‌بست چندین‌ساله این نهاد بین‌المللی بر سر سوریه همچنان جدی‌تر شود. در این قطعنامه‌ که از سوی فرانسه به نشست شورا آورده شده بود،  غربی‌ها خواستار آغاز تحقیقات بین‌المللی درباره حملات شیمیایی در دوما شدند؛ تحقیقاتی که از سوی کمیته‌‌ای مستقل انجام می‌شود و در پایان مقصر حمله را هم معرفی می‌کند.

نماینده روسیه در این نشست که ششمین نشست اضطراری شورای امنیت درباره حمله شیمیایی اخیر در سوریه است، گفت: «این ایده که مکانیسم بین‌المللی مسئول حمله شیمیایی اخیر در دوما را مشخص کند،  از اساس شکست‌خورده است،  چرا که واشنگتن و متحدانش از قبل مقصر را تعیین کرده و حکم هم داده‌اند.» اشاره واسیلی نبنزیا به حمله موشکی هفته گذشته آمریکا،  انگلیس و فرانسه به پایگاه‌های نظامی و یک مرکز تحقیقاتی دولت سوریه در نزدیکی دمشق و حمص بود. نبنزیا در نشست قبلی شورای امنیت هم که بیشتر زمان آن به دعوای لفظی میان او و نیکی هیلی،  نماینده آمریکا گذشت گفته بود که کشورش با چنین پیشنهادی موافقت نخواهد کرد چرا که «غربی‌ها با ایجاد چنین کمیته‌ای به‌دنبال توجیه حمله موشکی خود به سوریه هستند». روسیه در مقابل معتقد است که کمیته تحقیق باید گزارش خود را به شورای امنیت ارائه کند و شورا درباره تعیین مسئول حمله شیمیایی دوما تصمیم‌گیری کند.

2هفته پیش،  حمله‌ای شیمیایی به منطقه دوما در غوطه شرقی در همسایگی دمشق،  جان 85 نفر را گرفت. کشورهای غربی دولت سوریه را به انجام این حمله متهم می‌کنند. سوریه،  روسیه و ایران در مقابل،  گروه‌های تروریستی مستقر در این منطقه را مسئول این حمله می‌دانند و معتقدند این حمله با هماهنگی غربی‌ها انجام شده است.

بحث بر سر تحقیقات بین‌المللی درباره حمله شیمیایی دوما در حالی در شورای امنیت میان قدرت‌های بزرگ در جریان است که بازرسان سازمان منع سلاح‌های شیمیایی (OPCW) در دمشق منتظر آرام‌شدن اوضاع برای ورود به دوما هستند. این نهاد بین‌المللی که زیرنظر سازمان ملل فعالیت می‌کند،  به درخواست سوریه بازرسانش را به دوما فرستاده تا درباره حمله اخیر تحقیق کنند. خبرگزاری رویترز دیروز گزارش داد که برنامه این بازرسان برای ورود به دوما پس از آغاز دوباره درگیری‌ها در این منطقه بار دیگر به تعویق افتاده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید