• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 30 فروردین 1397
کد مطلب : 12833
+
-

بحران مخالفان انقلاب لیبی بعد از مرگ خلیفه حفتر

بحران مخالفان انقلاب لیبی بعد از مرگ خلیفه حفتر

در شرایطی که هنوز منابع رسمی مرگ خلیفه حفتر، فرمانده نیروهای نظامی ضدانقلاب در لیبی را تأیید نکرده‌اند، بسیاری از رسانه‌های مخالف او از تلاش ابوظبی و مصر به‌منظور یافتن گزینه‌ای نظامی به‌عنوان جایگزین این فرمانده نظامی در بحران داخلی لیبی سخن می‌گویند. در این زمینه شبکه الجزیره مدعی شده هدف محمد بن‌زاید، ولیعهد ابوظبی از سفر به مصر و دیدار با عبدالفتاح سیسی، بررسی آخرین تحولات لیبی بعد از مرگ خلیفه حفتر بوده است. از سوی دیگر، یک منبع آگاه در دولت انقلابی لیبی به روزنامه العرب قطر گفته هم‌اکنون 3گزینه برای جانشینی حفتر از سوی مصر و امارات مطرح است: عون الفرجانی (مشاور نظامی نزدیک به حفتر)، رائد خالد حفتر (فرزند خلیفه حفتر و یکی از فرماندهان میانی ارتش لیبی) و عبدالسلام الحاسی (رئیس اتاق عملیات نیروهای تحت فرمان حفتر).

این در حالی است که شبکه الجزیره، شانس سیف‌الاسلام قذافی، فرزند رهبر سابق لیبی را برای جانشینی حفتر بیش از تمام این گزینه‌ها ارزیابی کرده است.

امارات بارها از سوی نهادهای بین‌المللی، ازجمله کمیته ویژه بحران لیبی به نقض قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل درباره این کشور جنگ‌زده و ارسال مستمر سلاح برای یکی از طرف‌های نزاع داخلی لیبی متهم شده است. در یکی از این گزارش‌ها، سازمان تحریم‌های بین‌المللی، با اشاره به اقدامات امارات در قبال جنگ داخلی لیبی ادعا کرده نیروهای امنیتی امارات، با استفاده از دلالان تسلیحاتی، از اسرائیل سلاح خریداری کرده و از طریق دریای سرخ و مرزهای مصر به‌دست نیروهای مخالف انقلاب در لیبی به فرماندهی خلیفه حفتر می‌رساند.

این در حالی است که نیروهای انقلابی لیبی نیز طی سال‌های گذشته به‌طور مستمر از سوی قطر و ترکیه مورد حمایت قرار گرفته‌اند؛ امری که نشان می‌دهد نزاع شیخ نشین‌های عربی از حاشیه‌جنوبی خلیج‌فارس فراتر رفته و کشورهای آفریقایی را نیز به محلی برای جنگ‌های نیابتی تبدیل کرده است. به ادعای شبکه الجزیره، خلیفه حفتر در پی سکته مغزی بلافاصله از لیبی به بیمارستانی در اردن منتقل و بعد از آن راهی پاریس شده است و از آن پس خبری از وی موجود نیست.

این خبر را به اشتراک بگذارید