• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 30 فروردین 1397
کد مطلب : 12831
+
-

مأموریت دیپلماتیک رئیس جاسوس‌ها

رئیس سابق سیا و وزیر خارجه جدید آمریکا با رهبر کره شمالی دیدار کرده است

گزارش
مأموریت دیپلماتیک رئیس جاسوس‌ها

مایک پمپئو، رئیس سازمان جاسوسی آمریکا (سیا)، کمتر از 3هفته پیش ملاقاتی سری با کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی در پیونگ‌یانگ داشته است.
منابع دولتی به سی‌ان‌ان گفته‌اند که پمپئو در این سفر، هیچ مقامی را از کاخ سفید و وزارت خارجه همراه خود نبرده و هیأت همراه او را افسران اطلاعاتی تشکیل می‌دادند. خبر سفر پمپئو به کره‌شمالی و دیدارش با رهبر این کشور را نخستین بار واشنگتن پست اعلام کرد. براساس گزارش واشنگتن پست، پمپئو که از سوی ترامپ به‌عنوان نامزد انتصاب پست وزارت خارجه هم معرفی شده، به‌منظور آماده‌سازی مذاکرات مستقیم بین رئیس‌جمهور آمریکا و رهبر کره‌شمالی بر سر برنامه هسته‌ای کره‌شمالی به پیونگ یانگ سفر کرده است.

قرار است رهبران این 2کشور، اواخر ‌ماه مه یا ابتدای ژوئن، در نشستی تاریخی با هم ملاقات کنند. تا حالا، هیچ رئیس‌جمهور مستقری از آمریکا با رهبر کره‌شمالی دیدار نکرده است.

بعد از انجام چندین آزمایش موشکی در سال گذشته که دنیا را علیه کره‌شمالی متحد کرد، رهبر این کشور حالا مواضع صلح‌طلبانه‌ای گرفته و رضایت داده است با رئیس‌جمهور آمریکا ملاقات و بر سر برنامه هسته‌ای کشورش مذاکره کند.

پیش از دیدار تاریخی با ترامپ، کیم جونگ اون جمعه بعد ملاقات بسیار مهمی هم با مون‌جائه این، رئیس‌جمهور کره‌جنوبی خواهد داشت. قرار است این ملاقات در منطقه حائل نظامی در مرز 2کره انجام شود. مون‌جائه‌این، با هدف نزدیکی به کره‌شمالی رئیس‌جمهور کشورش شد و تلاش‌های زیادش برای رسیدن به این مقصود، ازجمله دیپلماسی المپیک صلح، در نهایت به این ملاقات مهم منجر شد.

اشاره ترامپ

اولین اشاره رسمی به سفر پمپئو به پیونگ‌یانگ، در کمال غافلگیری و تعجب روز سه‌شنبه از سوی دونالد ترامپ صورت گرفت. او در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن در فلوریدا، در مقابل خبرنگاران گفت که «همین حالا مذاکرات بسیار سطح بالا» بین آمریکا و کره‌شمالی در جریان است؛ «ما مذاکرات مستقیم داشته‌ایم.» این صحبت‌های غافلگیرکننده و ابهام‌آمیز البته باعث شد که بعدا کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کند که رئیس‌جمهور گفت‌وگویی با رهبر کره‌شمالی نداشته است.

ترامپ در اقامتگاهش در فلوریدا، همچنین به این موضوع اشاره کرد که 5محل برای میزبانی نشست او و رهبر کره‌شمالی بررسی شده‌اند. به‌نظر می‌رسد بخشی از ماموریت پمپئو در سفر به پیونگ یانگ، بحث بر سر انتخاب یک محل برای میزبانی این ملاقات تاریخی بوده است.

در هفته‌های گذشته، چندین نقطه برای میزبانی این ملاقات از سوی مقامات آمریکایی مطرح شده‌اند: اولان‌باتور پایتخت مغولستان؛ منطقه حائل نظامی در مرز 2کره؛ یک پایتخت بی‌طرف اروپایی مانند استکهلم یا ژنو؛ نقطه‌ای در دریا مانند جزیره ججو در کنار شبه‌جزیره کره یا یک کشتی؛ جنوب شرق آسیا، جایی مانند سنگاپور یا مالزی؛ سئول پایتخت کره‌جنوبی؛  یا پیونگ‌یانگ پایتخت کره‌شمالی.

سی‌ان‌ان به نقل از یک مقام دولتی آمریکا که در جریان سفر پمپئو به کره‌شمالی قرار دارد، نوشته است که کیم جونگ اون برای دیدار با پمپئو کاملا آماده و مهیا بوده اما در این دیدار هم محل میزبانی از نشست مورد بحث فراوان قرار گرفته است.



راهکاری برای عبور از سد سنا؟

در آمریکا، زمان درز خبر ملاقات پمپئو با رهبر کره‌شمالی با تحلیل‌های متفاوتی همراه است. بلافاصله بعد از آنکه ترامپ اعلام کرد با کیم جونگ اون ملاقات خواهد کرد، ترامپ، رکس تیلرسون را اخراج و پمپئو را به‌عنوان جایگزین او معرفی کرد. با این حال، پمپئو برای شروع کارش در وزارت امور خارجه، باید از سنا رأی اعتماد بگیرد و همین، بزرگ‌ترین نگرانی برای دولت ترامپ است. از زمانی که جلسات بررسی صلاحیت او برای این پست شروع شده، تعداد سناتورهای منتقد او بیشتر شده است و گفته می‌شود احتمال اینکه سنا او را رد کند بالاست. به همین‌خاطر است که برخی در آمریکا اینگونه تحلیل می‌کنند که منابع کاخ سفید، خبر سفر دیپلماتیک را برای این به بیرون درز داده‌اند که وجهه دیپلماتیک پمپئو سنگین شود و شرایط در سنا به نفع او برگردد.

اما به‌نظر نمی‌رسد چنین خبری بتواند کمک بزرگی برای پمپئو باشد. سه‌شنبه، سناتور جین شاهین از کمیته روابط خارجی سنا اعلام کرد که از نامزدی پمپئو حمایت نمی‌کند. او در بیانیه‌ای اعلام کرد: «من همچنان نگرانی‌های زیادی از مواضع و موضع‌گیری‌های سیاسی گذشته آقای پمپئو ازجمله درباره حقوق اقلیت‌ها، مسلمانان آمریکایی و حقوق زنان دارم.»

میزان مخالفت‌ها در سنا چنان بالاست که جمهوریخواهان اعلام کرده‌اند بدون توجه به اعلام نظر نهایی کمیته، آرای لازم را برای تأیید صلاحیت او جمع خواهند کرد. این نخستین‌بار در تاریخ است که سنا بدون درنظرگرفتن کمیته مربوطه، چنین کاری خواهد کرد.

پمپئوی 54ساله، در دانشگاه هاروارد حقوق خوانده و پیش از اینکه در سال 2010 وارد دنیای سیاست شود، سال‌ها یک تاجر بود. او حدود 7سال نماینده کنگره بود تا اینکه سال 2016به‌عنوان رئیس سیا از سوی ترامپ معرفی شد و کارش را ابتدای سال 2017شروع کرد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید