• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 26 فروردین 1400
کد مطلب : 128220
+
-

سرآشپز این هفته چند پیشنهاد خوشمزه برای شما دارد

فست‌فودهای خانگی

فست‌فودهای خانگی

سحر  غفوری 

از کودکی علاقه زیادی به پخت کیک و غذا و تزئین و سفره‌آرایی داشت و با تجربه و آموزش‌های ساده‌‌ای که به‌دست آورده بود توانست در این زمینه به‌عنوان یک آشپز فعال خودش را معرفی کند. فرانک سروش، ۳۹ساله که تهیه انواع رسپی‌های غذایی و دسرها و کیک‌ها را امتحان کرده، دوست دارد تجربه‌هایش را در اختیار دیگران قرار دهد. این سرآشپز، عاشق خلاقیت است و با تغییر در دستور غذاها، جدالی بین مزه‌ها و چاشنی‌های غذایی به راه انداخته است و از این طریق سال‌ها سفارش بالای تهیه فست‌فود گرفته و درآمدزایی کرده است. حالا چند وقتی است تمام توان خودش را برای آموزش گذاشته است و در اینستاگرام به‌عنوان یک بلاگر فعال حضور دارد. سروش همزمان ۵ پیج آموزشی را اداره می‌کند و انواع غذا، سالاد، ژله، کیک و شیرینی و سفره‌آرایی را به‌دنبال‌کنندگان خود آموزش می‌دهد. او توانسته بعد از چند سال تلاش مستمر در فضای مجازی هم درآمدزایی کند و به‌گفته خودش، هر روز زمان زیادی را صرف مدیریت پیج می‌کند و تمامی آموزش‌های ارائه‌شده توسط او رایگان است و کیفیت بالایی دارد. در ادامه به چند دستور غذایی که توسط این آشپز جوان معرفی شده است، می‌پردازیم.

فلافل خانگی

فلافل در اصل غذای بومی کشورهای شرق دریای مدیترانه و خاستگاه اصلی آن کشور لبنان است. یکی از خوشمزه‌ترین سبک‌های فلافل درست‌کردن آن به روش لبنانی‌هاست که اتفاقا آبادانی‌ها هم به همین سبک فلافل را درست می‌کنند. نحوه درست‌کردن فلافل خانگی کار سختی نیست و در ادامه با روش پخت آن آشنا می‌شویم.

مواد لازم
  نخود: نیم‌کیلو
  پیاز: ۲ عدد
  سیر: چند حبه
  سیب‌زمینی: یک عدد
  گشنیز و جعفری خرد‌شده: نصف لیوان
  گوجه رنده‌شده: نصف لیوان
  رب‌گوجه: یک قاشق
  ادویه: به میزان کافی
  گوجه گیلاسی: یک بسته
  نان تست: یک بسته
  خیارشور: چند عدد

طرز تهیه
برای تهیه فلافل ترد و خوشمزه در ابتدا نیم‌کیلو نخود را از شب قبل خیس کرده و چندبار آب آن را عوض کنید. نخود خیس‌خورده را با ۲ عدد پیاز متوسط و چند حبه سیر ۲بار چرخ کنید. اما دقت کنید در حدی له شوند که کمی زیر‌دندان بیاید. یک عدد سیب‌زمینی آب‌پز را هم رنده ریز کرده و اضافه کنید. نصف لیوان گشنیز و جعفری خیلی ریز شده و یک گوجه رنده‌شده را به مواد افزوده و یک قاشق رب‌گوجه را با نصف لیوان آب سرد رقیق کرده و به مواد اضافه کنید. ادویه‌ها را که شامل نمک، فلفل، زردچوبه، پودر تخم گشنیز، پودر انبه، پودر زیره سبز و سیاه، زنجبیل، پودر سیر و گلپر را به مواد افزوده و به خوبی مخلوط کنید تا به همه جای آن برسد. نصف لیوان آب سرد به مواد اضافه و مواد را خوب مخلوط کنید و چند ساعت در یخچال قرار دهید. بعد از استراحت‌دادن، یک و نیم قاشق غذاخوری بکینگ پودر به مواد اضافه کرده و خوب مخلوط کنید. حالا در این مرحله روغن را در تابه ریخته و اجازه دهید کاملا داغ شود. وقتی روغن کاملا داغ شد فلافل‌ها را با قالب مخصوص به شکل دایره قالب بزنید و با شعله ملایم سرخ کنید. اگر شعله کم باشد یا روغن سرد شود فلافل‌ها روغن زیادی به‌خود می‌کشند و سفت خواهند شد و اگر شعله زیاد باشد داخل فلافل‌ها خام می‌ماند. برای تزئین، نان تست را با کاتر فلزی برش بزنید. حالا یک فلافل و یک برش خیارشور و یک گوجه گیلاسی را با خلال دندان روی آن فیکس کنید.

خمیر جادویی برای پیتزا و پیراشکی

اگر فرمول پخت خمیر پیتزا یا پیراشکی را یاد بگیرید، دیگر نیاز نیست برای تهیه این غذاهای خوشمزه، زحمت خمیر یا نان آماده آنها را بکشید. با این دستور به بهترین نحو می‌توانید از صفر تا صد پخت پیتزای مخلوط و هر نوع پیتزای دیگری را انجام دهید. تهیه انواع پیراشکی‌های دلچسب هم که جای خود دارند.

مواد لازم
  آرد: ۵۰۰گرم (حدود ۳ لیوان و نیم)
  خمیر مایه: یک قاشق غذاخوری
  آب ولرم: نصف لیوان
  شکر: یک قاشق غذاخوری
  تخم‌مرغ: یک عدد
  شیر: نصف لیوان
  روغن مایع: نصف لیوان
  نمک و فلفل و پودرسیر: به میزان لازم

طرز تهیه
در ابتدا خمیرمایه، شکر و آب ولرم را مخلوط کرده و سپس روی آن را بپوشانید و در جای گرم قرار دهید. یک ربع استراحت دهید تا خمیر به‌اصطلاح به عمل بیاید و حجم آن دو‌برابر شود. پس از گذشت زمان گفته‌شده تخم‌مرغ را به همراه کمی وانیل با همزن دستی هم بزنید. شیر و روغن و نمک و فلفل و پودر سیر را به همراه خمیر‌مایه عمل‌آمده به مواد مخلوط تخم‌مرغ اضافه کرده و به خوبی هم بزنید. در این مرحله آرد الک‌شده را کم‌کم اضافه کرده و ورز دهید. دقت کنید که تا جایی ریختن آرد را ادامه دهید که آرد هم به دست‌تان نچسبد و هم سفت نشود. به‌مدت ۵ دقیقه خمیر را ورز دهید و در یک کاسه بزرگ‌تر آرد بپاشید و خمیر را در آن قرار دهید. روی خمیر را سلفون بکشید. زیرپارچه گذاشته و ۲ ساعت در جای گرم استراحت دهید تا خمیر به‌اصطلاح ور بیاید. بعد از ور‌آمدن در ابتدا چند دقیقه دوباره خمیر را ورز دهید و سپس کف ظرف را کمی چرب کرده و خمیر را به ضخامت دلخواه کف ظرف پهن کنید. با چنگال همه جای خمیر را سوراخ کنید و مقداری سس کچاپ روی خمیر بزنید. کمی پنیر پیتزا ریخته و مواد دلخواه‌تان را که از قبل تفت داده‌‌اید روی خمیر بریزید. سپس برای لایه آخر دوباره کمی پنیر روی مواد ریخته و مقداری پودر آویشن بریزید و در فر ۱۷۰ درجه به‌مدت نیم‌ساعت تا ۴۰ دقیقه قرار دهید.

جامبو شلز؛ جایزه روزه‌داران 

برای تشویق نو روزه‌داران پیشنهاد جالبی برای شما داریم و آن هم تهیه جامبو شلز یا همان پاستا صدفی خوشمزه برای اهل خانواده و به‌ویژه کودکان و نوجوانان است. این نوع پاستا اندازه بزرگی داشته و می‌شود داخل آن را با مواد میانی مختلف پرکرد. تنوع این غذا بسیار است اما معمولا 2روش سرد و گرم برای سرو دارد که در ادامه یک روش را آموزش می‌دهیم.

مواد لازم
  پیاز: یک عدد
  گوشت چرخ‌کرده: به میزان لازم
  قارچ: چند عدد
  سوسیس: ۲ عدد
  ادویه: به میزان لازم
  گوجه فرنگی: ۲ عدد
  رب گوجه: یک قاشق
  جامبو شلز: یک بسته
  پنیر پیتزا: یک بسته

طرز تهیه
یک پیاز را به‌صورت نگینی خرد کرده و تفت بدهید. سپس گوشت چرخ‌کرده را به آن اضافه کرده و خوب هم بزنید تا گلوله نشود. قارچ خرد‌شده و ۲ عدد سوسیس خرد شده را افزوده و با گوشت و پیاز مخلوط کنید. در این مرحله نمک و فلفل و زردچوبه را اضافه کرده و پس از مخلوط‌کردن اجازه دهید موادتان خوب تفت خورده و آب آن کشیده شود. سپس در یک تابه جدا کمی روغن ریخته و ۲ عدد گوجه رنده‌شده را با یک قاشق رب گوجه تفت بدهید و نمک و فلفل و زردچوبه و آویشن را به آن اضافه کرده و نصف استکان آب بریزید. بعد مواد اصلی را به این سس اضافه کنید و هم بزنید تا مواد آغشته شود و سپس وقتی کمی جوشید، شعله را خاموش کنید. قابلمه‌‌ای را روی شعله قرار داده و در آن آب بریزید و زمانی که به جوش آمد جامبوها را در آب‌جوش بریزید و حدود ۸ دقیقه بپزید و سپس آبکش کنید. دقت کنید که زیاد پخته نشوند. پس از اینکه جامبو‌ها را آبکش کردید آنها را در ظرف مناسب فر قرار دهید. از مواد اصلی‌تان که آماده کرده‌‌اید داخل جامبوها ریخته و کمی پنیر پیتزا روی هر کدام از آنها قرار دهید. پس از آماده‌شدن تمام جامبوها روی آن را فویل بکشید و روی فویل چند عدد سوراخ ایجاد کنید تا هوا رد و بدل شود. جامبو‌ها را به‌مدت نیم ساعت در فر از قبل گرم‌شده روی حرارت ۱۸۰ درجه قرار دهید تا پخته شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید