• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 25 فروردین 1400
کد مطلب : 128199
+
-

سرنوشت کانون

پشیمانی وزیر و تصمیم قطعی مدیر

سرنوشت کانون

فهیمه پناه‌آذر- روزنامه‌نگار

 قصه تغییر مدیران در مراکز هنری و فرهنگی داستان جذابی دارد؛ آمدن‌هایی که با رفتن‌های ناگهانی همراه است؛ تصمیماتی که در یک جمع گرفته می‌شود و گاهی همین تصمیمات به‌نظر کاملا بدون حساب و کتاب است. کانون هم از این قصه دور نیست؛ کانونی که قدمت فعالیتش به 56سال می‌رسد. بسیاری از نویسندگان و هنرمندان، سال‌های طلایی خود را در این مرکز گذرانده‌اند و با این مرکز در طول این سال‌ها بهترین تولیدات هنری را داشته‌اند، اما تغییر مدیریت در اینجا هم همیشه مورد نقدهایی بوده و هست. بعد از مدیریت 10ساله علیرضا زرین تا پایان دهه 70، به‌ترتیب محسن چینی‌فروشان، ‌سیدصادق رضایی، علیرضا حاجیان‌زاده و فاضل نظری به‌ترتیب مدیریت کانون را در سال‌های بعد از 1370برعهده داشته‌اند که در میان این مدیران محسن چینی‌فروشان نزدیک به 20سال مدیر کانون بوده و بیشترین عمر مدیریتی خود را گذرانده، اما رضایی و حاجیان‌زاده هر کدام به‌مدت 4سال عهده‌دار مسئولیت کانون بودند و فاضل نظری هم از سال 96سکان این مرکز هنری و فرهنگی را به‌دست گرفته است.

قصه تغییر فاضل نظری از کجا شروع شد؟
 هر 3سال یک‌بار، مجمعی برای تعیین سرنوشت مدیر کانون پرورش فکری تشکیل می‌شود و با توجه به مدیریت رضایی و حاجیان‌زاده به‌نظر در چهارمین سال مدیریتی تغییراتی صورت می‌گیرد. این بار نیز قرار بود جلسه آذر‌ماه سال گذشته تشکیل شود تا اعضای هیأت‌مدیره کانون تصمیم بر تغییر یا ماندن مدیر کانون بگیرند. اما جلسه در آن‌ ماه تشکیل نشد و در نهایت این تعیین‌تکلیف با وقفه‌ای چند‌ ماهه همراه شد، اما یک هفته مانده به سال جدید، وزیر آموزش و پرورش به فاضل نظری، مدیر کانون خبر می‌دهد که قرار است شخص دیگری جایگزین شود؛ تصمیمی که بیشتر در فضای مجازی شکل و قوت گرفت و درنهایت خبر از بازگشت حاجیان‌زاده داد؛ با نزدیک شدن به سال جدید، عنوان شد که در هفتمین روز از بهار مراسم تودیع و معارفه برگزار می‌شود، اما مراسم در همان روز کنسل و حالا با گذشت 3هفته، این مراسم هنوز برگزار نشده؛ نه خبری از آمدن مدیر جدید است و نه خبری از رفتن فاضل نظری. اما نظری در همین مدت همچنان وظیفه خود را انجام داده و مسئولیت کانون را عهده‌دار است و عنوان کرده برحسب وظیفه می‌ماند تا جایگزینش معرفی شود.

اشتباهی که نباید صورت می‌گرفت
مصطفی رحماندوست ازجمله نویسنده‌هایی که سال‌های سال در کانون حضور دارد. وی درباره نوع تصمیم‌گیری نقد دارد و به همشهری می‌گوید: «به‌نظرم وزیر و اعضای هیأت‌مدیره اشتباه بزرگی انجام دادند و این تصمیم‌گیری بسیار عجولانه بود. به آقای نظری حق می‌دهم که ناراحت شود و این تصمیم در تغییر ناگهانی مدیر درست نبود.» به‌زعم خیلی از کسانی که سال‌ها در کانون حضور داشته و دارند، این نوع تغییر مدیران بیشتر شکل سیاسی دارد که نباید کانون آلوده آن شود.

اشتباه وزیر و هیأت‌مدیره
البته شنیده‌ها حاکی از آن است که در چند روز اخیر تصمیم‌گیرندگان از این تصمیم و تغییر منصرف شده‌اند و از نظری خواسته‌اند تا همچنان در کانون حضور داشته باشد، اما فاضل نظری ماندن را نپذیرفته و عنوان کرده تا پیدا شدن جایگزین صبر خواهد کرد و بعد از کانون خداحافظی می‌کند. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید