• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
پنج شنبه 30 فروردین 1397
کد مطلب : 12818
+
-

سقوط مرگبار بالگرد امداد در خلیج‌فارس

رویداد
سقوط مرگبار بالگرد امداد در خلیج‌فارس

سقوط بالگرد شرکت نفت فلات قاره در نزدیکی یکی از سکوهای نفتی 2قربانی گرفت و موجب مفقودشدن 2نفر دیگر شد. این بالگرد که قرار بود یک بیمار را از سکوی نفتی به بیمارستانی در کیش منتقل کند دقایقی بعد از پرواز سقوط کرد و از بین 5سرنشین آن تنها یک نفر نجات یافت.
به گزارش همشهری، عصر روز سه‌شنبه یکی از کارکنان سکوی نفتی رسالت در حوالی منطقه لاوان دچار حمله قلبی شد. باوجود اینکه در سکوی نفتی پزشکیار و امکانات اولیه امداد و نجات وجود داشت اما شرایط این بیمار حادتر از آن بود که در آنجا مداوا شود. به همین دلیل قرار شد این بیمار با بالگرد به بیمارستانی در کیش منتقل شود. حدود ساعت 20:45بود که بالگرد بل 212شرکت نفت فلات‌قاره از سکوی رسالت به پرواز در آمد. سرنشینان آن جواد‌کاراندیش (بیمار)، بهروز اشکان اعلم (پزشکیار‌سکو)، بهروز موسوی (یکی از کارکنان سکو)، سیدمحمود سهیلی (کمک‌خلبان) و علی فتاحی (خلبان) بودند. طبق هماهنگی‌های قبلی قرار بود بالگرد دقایقی پس از پرواز در بیمارستان کیش به زمین بنشیند و همه‌‌چیز برای مداوای بیمار آماده بود اما 5دقیقه پس از پرواز ناگهان بالگرد سقوط کرد.

جست‌وجو در دریا

از همان لحظه بود که گروه‌های امداد و نجات خود را به محل حادثه رساندند و تلاش‌ها برای نجات 5سرنشین بالگرد آغاز شد. تاریکی هوا و مواج بودن دریا عملیات نجات را دشوار کرده بود. با وجود این امدادگران موفق شدند 3نفر از سرنشینان بالگرد را پیدا کنند. هرچند کمک خلبان زنده بود اما بیمار و پزشکیار جان خود را از دست داده بودند. از سوی دیگر هیچ ردی از 2سرنشین دیگر بالگرد وجود نداشت. در چنین شرایطی عملیات جست‌وجو ادامه یافت.

الله‌مراد عفیفی پور، مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان درباره عملیات جست‌وجو به باشگاه خبرنگاران گفت: با استفاده از یک فروند بالگرد امدادی، دو فروند شناور پیشرفته ناجی و تیم غواصی اعزامی از سوی مرکز ام‌.آر.‌سی.‌سی هرمزگان، پایش هوایی و دریایی برای یافتن 2مفقودی بالگرد سقوط کرده در حوالی جزایر کیش و لاوان ادامه دارد. همچنین با ارسال پیام ناوتکس به شناورهای عبوری در منطقه اطلاع‌رسانی گسترده‌ای صورت گرفت تا از همه ظرفیت ناوگان دریایی برای همکاری در عملیات جست‌وجو و نجات استفاده شود.

تنها بازمانده

تنها کسی که از این پرواز مرگبار جان سالم به در برده است، سیدمحمد سهیلی، کمک خلبان بالگرد است. پزشکان بیمارستان کیش پس از انجام نخستین معاینه پی بردند که وی دچار شکستگی دنده و خونریزی داخل قفسه سینه شده است. او شرایط خوبی نداشت. با وجود این تلاش پزشکان برای نجات وی آغاز شد و با کنترل خونریزی وی نجات یافت و به گفته پزشکان هوشیاری‌اش را به‌دست آورد. او در مصاحبه‌ای به خبرگزاری صدا و سیما گفت: «قرار بود یکی از کارکنان سکو را که دچار حمله قلبی شده بود به کیش منتقل کنیم. همه‌‌چیز خوب بود و پرواز را شروع کردیم اما چند لحظه بعد بالگرد سقوط کرد و من متوجه چیزی نشدم و فقط فهمیدم که در آب هستم. در آن شرایط سخت طبق دوره‌هایی که دیده بودم از جلیقه نجات استفاده کردم و در ادامه کارکنان سکو نجاتم دادند. از آن لحظه به بعد دیگر از بقیه همراهانم اطلاعی ندارم.»

در راه بازگشت به خانه

یکی دیگر از سرنشینان بالگرد بل 212که در اجاره شرکت نفت فلات قاره قرار داشت، بهروز موسوی بود. وی 33سال داشت و اهل ایذه بود. او که از کارکنان پیمانکار سکو بود 14روز را در محل کارش می‌گذراند و 14روز را به مرخصی می‌رفت.
مدتها بود که این روال ادامه داشت و روز سه‌شنبه آخرین روز از دوره کاری 14روزه وی بود. مرخصی او از صبح چهارشنبه شروع می‌شد اما وقتی دید بالگرد قرار است به کیش برود تصمیم گرفت تا صبح صبر نکند و سوار بر بالگرد به کیش برود. او فکر می‌کرد با این کار زودتر به خانواده‌اش می‌رسد اما سقوط بالگرد باعث ناپدید شدن وی شد.

آخرین خبر

عصر دیروز با گذشت بیش از 20ساعت از سقوط این بالگرد گروه‌های جست‌وجو موفق شدند لاشه بالگرد ساقط شده را کشف کنند. بنابر اعلام روابط عمومی شرکت نفت فلات قاره لاشه بالگرد سانحه‌دیده در چند مایلی محل حادثه به‌طور واژگون شده قرار دارد اما توسط یکی از شناورها مهار شده است. با وجود طوفانی بودن دریا و شدت امواج، شناورهای این شرکت با امکانات لازم در محل حادثه حضور دارند و تلاش‌ها برای راهیابی غواصان به درون کابین بالگرد و یافتن سرنشینان ناپدید شده آن ادامه دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید