• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 24 فروردین 1400
کد مطلب : 128052
+
-

جور هندوستان

به‌دلیل ضعف هندی‌ها در میزبانی، پرسپولیس در گوا شرایط بدی دارد اما اوضاع 3تیم دیگر در امارات و عربستان روبه‌راه است

جور هندوستان

وقتی قرعه‌کشی لیگ قهرمانان آسیا انجام شد همه تصور می‌کردند پرسپولیس کار راحت‌تری نسبت به سایر تیم‌های ایرانی دارد و به‌خصوص به‌دلیل همگروه نشدن با تیم‌های عربستانی از شانس بالایی هم برای میزبانی برخوردار است. گفته می‌شد در جمع ایرانی‌ها پرسپولیس تنها تیمی است که می‌تواند میزبانی را به‌دست بیاورد و حتی اگر هم این اتفاق رخ ندهد لااقل همین که لازم نیست سرخپوشان به عربستان بروند شانس بزرگی برای این تیم خواهد بود. اما در عمل همه اتفاقات برعکس شد؛ میزبانی به پرسپولیس داده نشد و به گوای هند رسید، هندی‌ها هم تا این لحظه ضعیف‌ترین میزبان گروه‌های پنج‌گانه بوده‌اند و کاروان پرسپولیس در جزیره گوا که یک منطقه توریستی اما فاقد شرایط استاندارد بهداشتی است، حسابی به دردسر افتاده‌ است.

  زندانی شدن سرخپوشان در بهشت
کاروان پرسپولیس با دردسر زیادی راهی هند شد که این دردسرها یکسری درگیری لفظی میان دو طرف را هم در فضای مجازی به‌وجود آورد. سرخپوشان برای دریافت ویزای هند مشکلات زیادی داشتند و پرواز چارتر آنها هم یکی دو بار به تأخیر افتاد. مسئولان پرسپولیس، کشور میزبان را به کارشکنی متهم کردند اما هندی‌ها مدعی شدند مشکل را خود ایرانی‌ها با تغییر دادن روز پروازشان ایجاد کرده‌اند. هندی‌ها معتقد بودند چون در راه کسب میزبانی جام ملت‎های2027رقیب ایران هستند، طرف ایرانی سعی دارد با این خبرسازی‌ها هند را میزبان نالایقی جلوه بدهد. خلاصه سرخپوشان با مشکلات فراوانی به هند رسیدند اما بحران اصلی تازه از لحظه رسیدن آنها به جزیره گوا آغاز شد. محلی که برای اقامت سرخپوشان درنظر گرفته شده در واقع هتل نیست، بلکه یک مجموعه بزرگ متشکل از سوییت‌های تفریحی در جزیره گواست. جزیره‌ای توریستی و بسیار زیبا، اما فاقد شرایط بهداشتی و بدون رعایت پروتکل‌های لازم برای مقابله با ویروس کرونا.
به‌گفته بازیکنان پرسپولیس، محل اقامت این تیم آن قدر کثیف و شلوغ است که از همان لحظه اول باعث استرس و اضطراب سرخپوشان از ابتلا به کرونا شده است. برخلاف دوره قبل که قطری‌ها کاملا پروتکل‌های بهداشتی را در هتل و محل تمرین تیم‌ها رعایت می‌کردند، در هند حتی خبری از ماسک و الکل در اتاق‌ها نیست و میهمان‌های پرتعدادی که در آنجا اقامت دارند هم بدون رعایت پروتکل‌ها به راحتی مشغول رفت‌وآمد هستند! این موضوع باعث شد مسئولان پرسپولیس در بدو ورود به هتل به مسئولان تذکر بدهند تا کمی شرایط بهداشتی بهبود پیدا کند و بعد از آن هم خروج بازیکنان از اتاق‌های خود را ممنوع کردند تا آنها فقط برای تمرین و صرف غذا از اتاق‌هایشان خارج شوند. نخستین تست کرونای پرسپولیسی‌ها هم که با دردسر زیادی همراه بود و جواب تست‌ها با یک روز تأخیر به‌دست مسئولان تیم رسید. دلیل این موضوع هم کمبود نفرات و امکانات بوده چون ظاهرا هندی‌ها فقط یک نفر را مأمور این کار کرده بودند و نمونه‌گیری از اعضای تیم و انجام مراحل آزمایش توسط این یک نفر زمان زیادی را از تیم میهمان تلف کرده بود. زمانی که با ترس و تردید فراوان و شایعاتی در مورد ابتلای پرسپولیسی‌ها به کرونا سپری شد.

  امارات خوب، عربستان بهتر
هر چقدر شرایط پرسپولیس در تبعیدگاه گوا سخت و ترسناک است، در عوض سایر تیم‌های ایرانی در عربستان و امارات اوضاع خوبی دارند. فولادی‌ها که مرحله پلی‌آف را با یک برد پرگل مقابل العین جشن گرفتند، آن قدر از میزبانی عربستان رضایت دارند که مدیرعامل این باشگاه برای عربستانی‌ها پیام تشکر هم منتشر کرده است. همزمان با تیم اهوازی، استقلال تهران هم در عربستان حاضر است و شرایط خوبی را سپری می‌کند. شرایط تراکتور هم در امارات بد نیست. یکی از بازیکنان این تیم دیروز در گفت‌وگو با همشهری از شرایط میزبانی ابراز رضایت کرد و گفت فقط در روز اول برای انجام مراحل اداری و مستقر شدن در هتل معطلی زیادی را تجربه کرده‌اند اما بعد از آن دیگر با مشکلی در این کشور روبه‌رو نشده‌اند. تردد تراکتوری‌ها در روز اول کمی محدود بوده اما در روزهای بعد آنها آزادی بیشتری داشته‌اند. تراکتور در طبقه اول هتل ساکن است و بقیه تیم‌ها در سایر طبقات مستقر شده‌اند.

  بیم و امیدهای یک فینالیست
  مقایسه پرسپولیس آسیایی امسال و پارسال؛ 2نکته مثبت و 2نکته منفی

بهروز رسایلی| با اعزام کاروان پرسپولیس به هندوستان، فینالیست فصل گذشته لیگ قهرمانان رسما وارد فصل جدید این بازی‌ها شد. هواداران بسیار امیدوارند تیمی که در 3 سال گذشته 2 بار به فینال آسیا رسیده این بار طلسم را بشکند و جام قهرمانی را بالای سر ببرد. در این میان اما اگر قرار به مقایسه با مسابقات فصل گذشته قطر باشد، پرسپولیس فعلی در برخی جهات بهتر شده و در برخی جهات کار برایش سخت‌تر است.

  نیمه پر لیوان
  از نظر نیروی انسانی اگر پرسپولیس نسبت به تیم پارسال قوی‌تر نشده باشد، قطعا ضعیف‌تر هم نشده است. بله؛ آنها فصل گذشته بشار رسن را داشتند و شجاع خلیل‌زاده هم تا پایان مرحله نیمه‌نهایی این تیم را همراهی کرد. با این حال این تیم نسبت به آن زمان وزنه بسیار مهمی به نام مهدی ترابی را اضافه کرده است. ترابی از زمان حضور در پرسپولیس در لیگ هجدهم، به یکی از کلیدی‌ترین بازیکنان این تیم تبدیل شد. با این حال او پیش از شروع لیگ قهرمانان راهی فوتبال قطر شد. حالا ترابی کنار پرسپولیس است و از صفر استارت خواهد زد. پرسپولیس همچنین شهریار مغانلو را هم به فهرست بازیکنانش اضافه کرده که او هم بازیکن مهمی به شمار می‌رود. فرشاد فرجی هم دیگر خرید پرسپولیس است که سرانجام اگر از شر مشکل کرونا خلاص شود می‌تواند به قرمزها کمک کند. آنها البته آرمان رمضانی را از دست داده‌اند که این خودش یک فضیلت دیگر است!
  عناصر کلیدی دیگری همچون تجربه و هماهنگی را هم از یاد نبرید. برخی از بازیکنان پرسپولیس در فصل گذشته لیگ قهرمانان آسیا
تازه‌ وارد بودند و اساسا شناختی از فضای این مسابقات نداشتند. اغلب نفرات کنونی اما یک فینال آسیا دیده‌اند و این اصلا چیز کمی نیست. به علاوه این نفرات در آن مقطع زمانی تازه کنار هم قرار گرفته بودند و مسلما هماهنگی چندانی نداشتند. با این حال تیم فعلی مدت‌هاست شکل گرفته و بازیکنان چشم‌بسته یکدیگر را پیدا می‌کنند. این لیست هنوز تمام نشده؛ چرا که حتما به مسایل بدنی هم باید اشاره کرد. طبیعتا بازیکنانی که فصل گذشته بلافاصله بعد از عقد قرارداد با پرسپولیس عازم لیگ قهرمانان آسیا شدند بدنسازی پیش‌فصل را با این تیم انجام نداده بودند، اما الان از این بابت هم مشکلی نیست و تیم شرایط بدنی یکدستی دارد.

  نیمه خالی لیوان
  در این بخش حتما باید به تفاوت میزبانی امسال و پارسال اشاره کرد. به هر حال فصل گذشته مسابقات به‌صورت متمرکز در قطر برگزار شد؛ کشوری که بهترین امکانات دنیا را دارد و در شرایط شیوع کرونا هم فعال‌ترین میزبان در دنیا بود. بسیاری از باشگاه‌های معتبر جهان برای آماده‌سازی از کمپ‌های قطر استفاده می‌کنند و این خیلی با هندوستان فرق دارد. طبیعتا نه شرایط فنی و زیرساختی و نه اوضاع فرهنگی و اجتماعی این دو میزبان قابل مقایسه نیست. اصلا از خود مسابقات که بگذریم، با توجه به صدرنشینی هندوستان در ابتلا به کووید -19، خیلی از پرسپولیسی‌ها در درجه اول نگران جان‌شان هستند که این دغدغه حتما روی کیفیت آنها سایه می‌اندازد. دیگر حسن مسابقات فصل گذشته این بود که به‌صورت یکپارچه تا فینال پیش رفت و قال کار کنده شد، اما امسال بعد از پایان مرحله گروهی باز هم غائله انتخاب میزبان ادامه خواهد داشت. علاوه بر این حفظ فرم ایده‌آل تا مسابقه پایانی هم دشوار خواهد بود.
  پرسپولیس پارسال در حالی برای برگزاری ادامه مسابقات مرحله گروهی راهی قطر شد که کار قهرمانی در لیگ نوزدهم را تمام کرده بود. بنابراین سرخ‌ها با خیال راحت، پرروحیه و شادمان روی دیدارهای آسیایی تمرکز کردند. حالا اما کورس قهرمانی لیگ بیستم داغ داغ است و سرخپوشان رقبای حساسی مثل استقلال و مخصوصا سپاهان را کنار خود می‌بینند. این مسئله ممکن است از نظر روحی و روانی به قرمزها فشار بیاورد. همین آسیایی نبودن تیمی مثل سپاهان هم درنهایت می‌تواند به سود آنها تمام شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :