• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
سه شنبه 24 فروردین 1400
کد مطلب : 128032
+
-

دلایل وخامت کرونا در 3 استان

‌۲۹۵شهرستان از جمله مراکز استان‌ها قرمز هستند، اما شرایط در 3استان گیلان، فارس و خوزستان وخیم‌تر به نظر می‌رسد

سلامت
دلایل وخامت کرونا در 3 استان

سیده‌زهرا عباسی- فرشته رضایی- خبرنگار

مسئولان این روزها رنگ‌بندی کرونا را در برخی شهرها حتی فراتر از قرمز عنوان می‌کنند، اما در این میان به‌نظر می‌رسد شرایط در 3استان گیلان، فارس و خوزستان وخیم‌تر باشد.
در خوزستان وضعیت قرمز از شهرهای جنوبی به شمال استان هم سرایت کرده است. از فارس خبر می‌رسد بیمارستان‌ها تکمیل ظرفیت شده‌اند و حتی مراکز درمانی که از چرخه پذیرش بیماران کرونایی کنار رفته بودند، دوباره به این میدان برگشته‌اند. گیلان در شبانه‌روز گذشته با بستری بیش از 250بیمار کرونایی رکورد بستری را شکسته است. اخباری ناراحت‌کننده که به‌نظر می‌رسد به‌ویژه در 2استان خوزستان و گیلان بیش از همه روستاها را درگیر کرده است.

درهم‌تنیدگی جمعیت در روستاهای خوزستان
آمار و ارقامی از جمعیت روستاییان مبتلا به کرونا در دست نیست، اما شواهد نشان می‌دهد درهم‌تنیدگی خانوارهای روستایی و رفت‌وآمد روستاییان به شهر و بالعکس مهم‌ترین عامل چرخش ویروس در خوزستان باشد. آرش یلالی، پزشک و فردی که در ماه‌های گذشته به‌ عنوان معاون بهداشت دانشکده علوم پزشکی آبادان مشغول به فعالیت بود در این‌باره به نکات جالبی اشاره می‌کند. او به همشهری می‌گوید: «متکی بودن روستاها به شهر یک چالش واقعی در کنترل کروناست. روستاها قابلیت رفع نیاز بدون وابستگی به شهر را ندارند و از سوی دیگر نباید کمبود پزشک و امکانات را هم در آنها فراموش کرد.» او می‌افزاید: «مرزبندی خانوارهای روستایی برعکس شهر غیرممکن است. خانواده‌ها به قدری درهم‌تنیده هستند که حتی با وجود آموزش، توصیه‌ها و پذیرش این موارد از سوی اهالی باز هم جمعیت بدون فاصله‌‌گذاری در کنار هم هستند.»
یلالی مورد بعدی درباره خوزستان و تفاوت کنترل بیماری در آن را رفتار اجتماعی مردم می‌داند و توضیح می‌دهد:‌ « هرچند بعد از هر پیک در استان‌های مختلف شاهد کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی هستیم، اما در خوزستان این کاهش زیاد و به سرعت اتفاق می‌افتد.»
این پزشک متخصص البته مانع اصلی در کنترل کرونا در خوزستان و همچنین کشور را اجرا نشدن کامل محدودیت‌ها می‌داند و می‌گوید: «رنگ‌بندی را اعلام می‌کنیم، اما یک شهرستان پیدا کنید که محدودیت‌ها براساس رنگ‌بندی در آنها به‌طور کامل اجرا شده باشد. مدیریت کرونا یا پول نیاز دارد یا قدرت. نه دستگاه‌های نظارتی ما آنقدر قدرت داشتند که بر اجرای محدودیت‌ها نظارت کنند و نه آنقدر پول که مثلا اگر خانواری قرار است با تست مثبت قرنطینه باشد ارزاق مورد نیازش را تامین کند.»
به‌گفته او، مقابله با بیماری کرونا با اقدامات نمایشی هیچ سودی ندارد و اگر رعایت پروتکل‌ها و اعمال محدودیت‌های تردد و فاصله‌گذاری اجتماعی به بیش از 90درصد نرسد، هیچ تأثیری  نخواهد داشت.

گردشگری روستایی و انتشار کرونا در گیلان
کرونا در گیلان هم یک‌تنه در حال تاختن است به‌طوری که همه شهرهای این استان به وضعیت قرمز درآمده‌اند. با این حال در استانی مانند گیلان علاوه‌بر نزدیکی روستاها و شهرها و در واقع بافت جمعیتی   باید به گردشگری روستایی هم اشاره کرد.
حسن رخ‌شاد، مدیر امور بیماری‌های مرکز بهداشت گیلان مهم‌ترین عامل انتشار و گردش ویروس در روستاها را انتشار کرونای انگلیسی، دورهمی و گردشگری روستایی می‌داند و به همشهری می‌گوید: «سرعت پخش و انتقال کرونای انگلیسی بیشتر از نوع چینی آن است و گردشگری در گیلان به‌ویژه گردشگری در روستاها موجب این وضعیت شده است. بنابراین سرعت رشد موج چهارم کرونا 4برابر شدیدتر از قبلی است.» در تعطیلات نوروز با وجود هشدار کارشناسان حوزه بهداشت و درمان، 5میلیون مسافر در شهرها و روستاهای گردشگری گیلان حضور یافتند و همین حضور کافی بود تا بعد از تعطیلات علاوه‌بر شهرها شاهد گسترش ویروس در روستاها و وخامت حال استان باشیم.

وضعیت سیاه در شیراز
استان گردشگری فارس هم بی‌تأثیر از مسافرت‌های نوروزی نیست. رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی-درمانی شیراز با اشاره به یک بستری در هر 3دقیقه در فارس، شرایط این استان را بسیار بحرانی خواند. مهرزاد لطفی، این روند افزایشی را به منزله فراتر رفتن از وضعیت قرمز و ورود به مرحله سیاه کرونایی می‌داند که زنگ خطر این بحران را بلندتر از همیشه به صدا درآورده است.

***
۲۹۵شهرستان ازجمله مراکز استان‌ها قرمز و ۹۹شهرستان نارنجی هستند و معاون کل وزارت بهداشت گفته که ۲۵درصد از مرگ‌های روزانه کشور بر اثر کروناست. پیش‌بینی روزهای بدتر و افزایش مرگ‌ومیر هم نکته‌ای است که تقریبا هر روز تکرار می‌شود و تنها راه نجات در شرایط فعلی رعایت بیش از 90درصدی پروتکل‌های بهداشتی است.

این خبر را به اشتراک بگذارید