• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 24 فروردین 1400
کد مطلب : 128027
+
-

جنگل‌های کشور از درون، آب رفته‌اند

سیدمحمد فخار- خبرنگار

سطح جنگل‌های کشور طی سال‌های اخیر ۱.۵میلیون هکتار افزایش یافته، اما روند تخریب این عرصه حیاتی منابع طبیعی از درون جنگل ادامه دارد.
سازمان جنگل‌ها از صبح دیروز فاز نخست نظارت هوایی بر عرصه‌های جنگلی کشور را از شمال ایران و از فراز جنگل هیرکانی آغاز کرده است و آنطور که حمیدرضا سلیمانی، رئیس مرکز نوآوری و فناوری منابع طبیعی دیروز به همشهری خبر داده بود، طرح پیمایش و ارزیابی هوایی جنگل‌های هیرکانی آغاز شده تا عرصه صیانت از منابع طبیعی را گسترش دهد.
 از 4سال پیش که بحث توقف بهره‌برداری از جنگل با عنوان طرح تنفس مطرح شد، چالش‌ قاچاق چوب تشدید شد و سازمان جنگل‌ها با جدیت به‌دنبال آن بود که مانیتور کردن جنگل‌ها را با سرعت بالا و هزینه کم انجام دهد. مسعود منصور، رئیس سازمان جنگل‌ها دیروز در مراسم آغاز به‌کار سامانه نظارت هوایی هیرکانی با تأکید بر توسعه حفاظت و مدیریت علمی و فنی جنگل گفته است، این طرح از چند زاویه دارای اهمیت است و با توجه به پیشرفت‌های علمی و فنی باید از فناوری‌ها در راستای صیانت از جنگل‌ها بهره‌گیری شود. پروژه مشترک تغییرات جنگل‌ها در بازه‌های زمانی کوتاه از طریق عکسبرداری هوایی، فیلم و عکس رصد می‌شود. این طرح در ارزیابی از واحدهای اجرایی، پیشگیری از حریق و آفات و بیماری‌ها مؤثر است. از دیروز که طرح پایش هوایی جنگل‌های هیرکانی آغاز و فاز نخست آن در محدوده آمل تا نوشهر انجام گرفت، چند فروند هواپیمای فوق سبک با پرواز بر فراز جنگل‌های هیرکانی، اثرات تغییرات اقلیمی در بروز آفات و بیماری‌ها، تغییرات کاربری اراضی و تخریب و قاچاق چوب از برخی مناطق جنگلی را با استفاده از نوآوری‌ها و فناوری‌های به‌روز در بخش صنعت هوایی را رصد و پایش کرده و همزمان تصویرها را نیز به سامانه منابع طبیعی ارسال کردند. رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور نیز در این‌باره با بیان اینکه رصد و پایش هوایی جنگل‌های هیرکانی به‌صورت پایلوت تاکنون در سطح ۱۰۰ کیلومتر و عرض ۱۰ کیلومتر اجرایی شده است، گفت: این طرح در سال‌جاری در جنگل‌های هیرکانی و به‌تبع آن در جنگل‌های کشور توسعه می‌یابد و در پروسه طولانی‌تر منجر به تقویت یگان هوایی جنگل‌های شمال می‌شود.  رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور درباره مبارزه با قاچاق چوب در استان‌های شمالی و جنگل‌های هیرکانی با اشاره به عوامل تشدید‌کننده قاچاق افزود: توقف بهره‌برداری و بیکاری‌های ناشی از کرونا سبب بروز قاچاق می‌شود، ولی در سال گذشته میزان کشفیات ۳۰درصد افزایش یافت. منصور با اعلام این موضوع که در بسیاری از مناطق بحرانی جنگل‌ها دوربین نصب شده است، اعلام کرد: طبق تصاویر ماهواره‌ای سال ۲۰۱۹ سطح جنگل‌های کشور ۵درصد و معادل یک‌میلیون و 500هزار هکتار افزایش یافت. اما تخریب‌ها درون جنگل‌ها رخ می‌دهد و با آنکه سطح جنگل حفظ شده است، در داخل جنگل شاهد کاهش تراکم و درصد پوشش گیاهی هستیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید