• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
دو شنبه 23 فروردین 1400
کد مطلب : 127964
+
-

آغاز ریل‌گذاری برای پشتیبانی و مانع‌زدایی از تولید

وزارت صنعت در بخشنامه‌ای به همه دستگاه‌ها مهلت داد حداکثر تا آخر فروردین تمهیدات و اقدامات اجرایی مناسب برای تحقق شعار امسال؛ یعنی تولید، پشتیبانی‌ها ، مانع‌زدایی‌ها را انجام دهند، بخشنامه ستاد تشکیل شده در وزارت صنعت نشان می‌دهد به رفع انحصار در بازار‌ها به‌عنوان مانع اصلی تولید توجهی نشده است. به گزارش همشهری، در یکصد‌و‌دوازدهمین جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید، راهکارهای تحقق شعار امسال بررسی شد. طبق بخشنامه پایانی این نشست اتاق بازرگانی ایران موظف شد با همکاری تشکل‌های بخش خصوصی عضو و مرتبط با ستاد، از جمله اتاق اصناف، اتاق تعاون، خانه صنعت، معدن و تجارت، به تهیه و ارائه فهرست قوانین، مقررات، تصویب‌نامه‌ها، دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های مزاحم و مانع تولید، اشتغال و توسعه تجارت و سرمایه‌گذاری اقدام کند و محور‌های مرتبط و پیشنهادی را حداکثر تا پایان فروردین به دبیرخانه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید ارسال کند.

اقداماتی که باید دستگاه‌ها انجام دهند
17دستگاه و وزارتخانه از اعضای ستاد تسهیل و رفع موانع تولید به شمار می‌آیند. این دستگاه‌ها موظف شده‌اند تا پایان فروردین موانع جهش تولید را شناسایی و اعلام کنند. از جمله اقداماتی که این دستگاه‌ها باید انجام دهند شناسایی و گردآوری قوانین و مقررات مرتبط با فعالیت‌های اقتصادی، تجارت، سرمایه‌گذاری و اشتغال است. هر کدام از دستگاه‌های مرتبط با ستاد رفع موانع تولید همچنین باید پیشنهاد‌های خود را برای اصلاح تصویب‌نامه‌های مزاحم و مانع تولید و اشتغال ارائه کند. قرار است دبیر خانه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید هم در هفته نخست اردیبهشت‌ماه پیشنهاد‌ها و راهکار‌های ارائه‌شده را جمع‌آوری کند و به راهکار مناسبی در این زمینه برسد.

موانع شناسایی شده بر سر تولید
طبق بررسی‌های این ستاد عواملی از جمله نوسان‌های اقتصادی و ارزی، تورم و نرخ سود بانکی، قاچاق کالا، فضای کسب‌وکار و نبود ثبات قوانین و مقررات، تحریم‌ها و زیرساخت‌های تجارت خارجی، مسائل بانکی، مالیاتی وگمرکی، تامین‌اجتماعی و نیروی کار، محیط‌زیست و منابع طبیعی و همینطور زیرساخت‌های تولید از جمله موانع موجود بر سر تولید هستند. با این حال این ستاد در جریان بررسی‌های خود از موانع تولید به انحصارهای موجود به‌ویژه انحصار‌های دولتی در بازار‌های مختلف که مانع اصلی رقابت‌پذیری برای شرکت‌ها و کسب‌وکار به زعم اقتصاددانان است، اشاره‌ای نکرده و صرفا به جملات کلیشه‌ای و تکراری بسنده کرده است. این ستاد همچنین بسته‌ای را برای حل چالش‌های موجود برسر تولید و رشد آن تهیه کرده که شامل 3محور کلی است؛ در این بسته پیشنهاد شده در کوتاه‌مدت اقدامات اجرایی برای حذف برخی مقررات و تعیین مشوق‌ها انجام شود و در میان‌مدت هم سیاستگذاری و برنامه‌ریزی‌های جامع‌تری انجام شود و در عین حال مصوبات قبلی مورد‌پیگیری قرار‌گیرد.این ستاد پیشنهاد کرده در کوتاه‌مدت زیرساخت‌های تولید از انجام برخی راهکار‌ها توسعه پیدا کند. مطابق این پیشنهاد این زیرساخت‌ها می‌توانند از طریق تسهیل دسترسی به زمین، اعمال مشوق شهرک‌های دولتی به ‌خصوصی، تامین زیرساخت شهرک‌های دولتی و خصوصی، اجازه مشارکت با بخش‌خصوصی در تامین زیرساخت شهرک‌ها و اجازه توسعه شهرک‌های صنعتی تقویت شوند.

این خبر را به اشتراک بگذارید