• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
دو شنبه 23 فروردین 1400
کد مطلب : 127944
+
-

میز خبر/ تمدید توقف تردد مسافران از مرزهای عراق تا 31 فروردین

دبیر کمیته امنیتی اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا گفت: «با موافقت فرمانده قرارگاه عملیاتی مبارزه با کرونا محدودیت تردد مسافری از مرزهای مشترک با عراق تا ۳۱ فروردین تمدید شد.» حسین قاسمی، مدیر کل امور مرزی وزارت کشور گفت: « بر اساس این تصمیم و با هدف جلوگیری از پیامدهای منفی محدودیت‌ها در اجرای طرح ها و پروژه های عمرانی و سایر موارد مشابه، تردد مسافری صورت نخواهد گرفت. بر این اساس دارندگان پروانه‌های اقامت معتبر، روادیدهای تحصیلی، درمانی، سرمایه گذاری، بازرگانان و تجار، با حق کار و مهر خروج و مراجعت از پلیس مهاجرت و گذرنامه می‌توانند در صورت مراجعه از مرزها تردد کنند. به گفته او، این موضوع به استانداران مربوطه و نیروی انتظامی ابلاغ شده است. 

اتمام واکسیناسیون نیروهای اورژانس تهران تا۲هفته آینده
رئیس مرکز اورژانس تهران از اتمام واکسیناسیون نیروهای این مرکز تا 2هفته آینده خبر داد. پیمان صابریان به ایسنا گفت: «مرکز اورژانس تهران حدود ۲۵۰۰ نفر نیرو دارد که حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد از میان این نفرات واکسن کووید-۱۹ را دریافت کرده اند. قرار شده در این هفته، ۵۰ درصد دیگر از نیروها واکسن دریافت کنند که اگر این اتفاق محقق شود می توان گفت که حدود ۷۵ درصد از نیروهای اورژانس پایتخت واکسن دریافت کرده اند.» به گفته او، تا پایان هفته آینده هم  واکسیناسیون نیروهای اورژانس به پایان می‌رسد. صابریان، درباره میانگین سنی افرادی که تاکنون واکسن دریافت کرده اند، گفت:« ۲۵ درصد از نیروهای اورژانس که تا کنون واکسن دریافت کردند یا بیماری زمینه ای داشتند یا سن بالای ۴۵ سال را داشتند که در اولویت دریافت واکسن قرار گرفتند.» رئیس مرکز اورژانس تهران در ادامه درباره ریسک ابتلا به کرونا میان تکنیسین های اورژانس هم توضیحاتی داد: «تفاوتی میان محل خدمت تکنیسین‌های اورژانس و بیمارستان وجود دارد، زمانی که فردی به بیمارستان انتقال پیدا می‌کند تریاژ می شود و مشخص می شود که مبتلا بودن او به بیماری کووید-۱۹ به چه میزان است، اما زمانی که تکنیسین های اورژانس به بالین یک بیمار یا مصدوم می‌روند مشخص نیست که فرد درگیر بیماری کووید هست یا خیر و به همین دلیل که تکنیسین‌های اورژانس به نقاط ناشناخته وارد می‌شوند باید حتما واکسن زده باشند. بر همین اساس می توان گفت که تکنیسین‌های اورژانس نیز در اولویت یک هستند.» به گفته او، بیشترین واکسیناسسیون با واکسن اسپوتنیک- وی و بقیه آن هم احتمالا با واکسن بهارات بیوتک هند، انجام می‌شود. بر اساس اعلام صابریان، تاکنون حدود ۳۰ درصد نیروها به کرونا مبتلا شده‌اند.

60 کشور تا آخر ژوئن منتظر کواکس نباشند
حدود ۶۰ کشور از فقیرترین کشورهای جهان ممکن است تا پایان ژوئن (اواخر خرداد ماه) سال جاری میلادی (۲۰۲۱) همچنان به واکسن کرونا دسترسی نداشته باشند زیرا تقریبا تمام برنامه‌های جهانی برای ارسال واکسن به آنها تا پیش از آن تاریخ متوقف شده است. به گزارش ایسنا، «یورونیوز» به نقل از اتحادیه واکسن موسوم به «گاوی» (GAVI) گزارش کرده است که ۶۰ کشور مشمول این تأخیر خواهند شد. شرکت‌کنندگان در طرح کواکس، برنامه جهانی برای تهیه واکسن برای کشورهایی که قدرت و امکانات تهیه آن را ندارند، هفته گذشته در هر روز تنها دو نوبت ۲۵ هزار دوز را به کشورهای کم درآمد ارسال کرده‌اند، اما این روند از روز دوشنبه متوقف شده است. بر پایه اطلاعات روزانه‌ای که یونیسف، صندوق کودکان سازمان ملل جمع‌آوری کرده در 2 هفته گذشته در مجموع تنها کمتر از 2 میلیون دوز کواکس برای حمل به ۹۲ کشور جهان در حال توسعه بارگیری شده است. این میزان تقریبا برابر با مقداری است که تنها در انگلیس تزریق شده است. تدروس ادهانوم قبریسوس، دبیر کل سازمان جهانی بهداشت روز جمعه ۹ آوریل از وجود «نابرابریِ تکان‌دهنده» در روند واکسیناسیون کووید- ۱۹ در جهان انتقاد کرد و گفت: در حالی که از هر 4 نفر در کشورهای ثروتمند یک نفر واکسن کرونا دریافت کرده، در کشورهای فقیر از هر ۵۰۰ نفر تنها یک نفر آن هم فقط یک دوز واکسن زده است. کمبود واکسن بیشتر ناشی از تصمیم هند برای متوقف کردن صادرات واکسن از کارخانه «انستیتو سرم» است که بیشتر دوزهای آسترازنکا را تولید می‌کند. کواکس برای تأمین واکسن حدود یک سوم جمعیت جهان روی آسترازنکای تولید این کارخانه حساب کرده بود. در حالی که کشورهای جهان هم اکنون موج سهمگینی از شیوع ویروس کرونا را تجربه می‌کنند و به طور فزاینده و بی‌صبرانه در انتظار دریافت واکسن هستند، کواکس تنها واکسن‌هایی را به کشورها می‌دهد که سازمان جهانی بهداشت آن را تأیید کرده باشد. در برخی از اولین کشورهایی که محموله‌های کواکس را دریافت کرده‌اند، ذخیره واکسن در حال کاهش است و معلوم نیست دوزهای دوم که برای ۱۲ هفته بعد وعده داده شده، به موقع به آنها برسد. آسوشیتدپرس با انتشار گزارشی از وضعیت واکسن در کنیا از زبان یک مرد کارمند که دوز اول واکسن را دریافت کرده و منتظر دوز دوم است، می‌نویسد که این مرد سیستم ایمنی بدنی ضعیفی دارد و اگر دوز دوم به او نرسد، ممکن است بمیرد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید