• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
یکشنبه 22 فروردین 1400
کد مطلب : 127859
+
-

بیم و امیدهای وین

عراقچی: اقدامات ایران در هر دو کارگروه «خوب» بوده اما همچنان نیاز است بحث‌ها ادامه یابد

دیپلماسی
بیم و امیدهای وین

مذاکرات وین تمام شده اما به‌نظر می‌رسد حواشی آن تا چهارشنبه یعنی موعد آغاز دوباره مذاکرات برای احیای برجام ادامه داشته باشد. اظهارنظرهای مذاکره‌کنندگان و بازتاب مذاکرات در رسانه‌ها همچنان نشست وین را در مرکز توجه قرار داده است. در این بحبوحه رئیس ستاد کل ارتش رژیم اسرئیل یعنی بالاترین مقام امنیتی راهی واشنگتن شده تا با همتای آمریکایی خود دیدار کند.
 این سفر درست در فاصله تنفس میان مذاکرات ایران و 1+4 انجام می‌شود و طبق گزارش‌ها موضوع اصلی آن ایران و ممانعت از بازگشت آمریکا به برجام است. اما همزمان با تلاش مخالفان داخلی و خارجی برجام، مقامات وزارت خارجه آمریکا و ایران نشست وین را «سازنده» دانستند و گفتند که به مذاکرات «خوش‌بین» هستند. نماینده اتحادیه اروپا در آمریکا هم ارزیابی مثبتی از مذاکرات داشته است و در توییتی درباره روند «نتیجه‌بخش»‌ توضیح داده است. همزمان با این اتفاقات ایران نیز در روز صنعت هسته‌ای با حضور رئیس‌جمهوری از دستاوردهای جدیدی در این عرصه رونمایی کرده است.

عراقچی: مذاکرات در مسیر درست است
معاون وزیر خارجه ایران بار دیگر گفته که مذاکرات در «مسیر درستی» است. قرار است تا چهارشنبه هفته آینده فعالیت کارگروه‌های تحریم‌ و هسته‌ای ادامه پیدا کند و بار دیگر اعضا به وین بازگردند. به گفته عراقچی اقدامات ایران در هر دو کارگروه «خوب» بوده: «همچنان نیاز است بحث‌ها ادامه یابد. به‌ویژه در موضوع رفع تحریم‌ها که موضوع پیچیده‌ای است.» عراقچی اضافه کرد: «در موضوع برداشته‌شدن تحریم‌ها، ایران موضعی منطقی و مستدل دارد. آمریکایی‌ها میز برجام را ترک کرده‌اند و لذا باید ابتدا آنها بازگردند. آنها باید تحریم‌ها را بردارند و دوباره عضوی از برجام شوند و سپس ایران به اجرای کامل برجام باز خواهد گشت.» به ‌گفته عراقچی تقریبا همه طرف‌ها با این موضوع موافق هستند اما اینکه این روند چگونه اتفاق می‌افتد هنوز مشخص نیست.  همچنین عراقچی گفته که مذاکرات باید زودتر به نتیجه برسد. بر اساس توافق ایران با آژانس در اسفند‌ماه، اگر تا 3‌ماه دیگر تحریم‌ها لغو نشود تمام دسترسی‌ها برای نظارت بر مراکز هسته‌ای ایران قطع خواهد شد.

ادعای رویترز درباره فعالیت هسته‌ای ایران
درست همزمان با نگرانی‌ها درباره به نتیجه رسیدن مذاکرات، خبرگزاری «رویترز» در گزارشی ادعاهایی علیه ایران مطرح کرده است. به گزارش ایسنا آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به اعضای شورای حکام گزارش داده که ایران در کارخانه ساخت صفحات سوختی در اصفهان اقدامات جدیدی انجام داده که نقض جدی برجام به‌شمار می‌آید. این ادعا از سوی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تأیید نشده است.

خطیب‌زاده:‌ آمریکا راه ترامپ را ادامه ندهد
سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه در مصاحبه‌ای با سی‌ان‌ان مواضع ایران در مذاکرات را بار دیگر مطرح کرده: «گفت‌وگوهای وین نشان داد که امکان پیشرفت وجود دارد و تحرک مثبتی که توسط 1+4 و ایران ایجاد شده، قابل تداوم است؛ مشروط بر اینکه ایالات متحده حاضر باشد به تعهداتش ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحده عمل کند.» او در این مصاحبه توضیح داده که ایران خواهان لغو همه تحریم‌های اعمال‌شده در دوران ترامپ است و بر سر برنامه موشکی و مسائل منطقه‌ با آمریکا گفت‌وگو نخواهد کرد. خطیب‌زاده در پاسخ به سؤال کریستین امانپور در این زمینه گفته: «به نظر می‌رسد کسانی در داخل دولت ایالات متحده وجود دارند که تلاش می‌کنند بخشی از تحریم‌ها را به‌عنوان اهرم علیه ایران حفظ کرده و مورد استفاده قرار دهند. این را یک‌بار آزمودند و شکست خوردند و بار دیگر هم شکست می‌خورند.»

این خبر را به اشتراک بگذارید