• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
یکشنبه 22 فروردین 1400
کد مطلب : 127853
+
-

روحانی: دنیا و آژانس به ایران بدهکارند

مرکز مونتاژ سانتریفیوژهای پیشرفته نطنز، 9‌ماه بعد از تخریب دوباره راه‌اندازی شد

هسته‌ای
روحانی: دنیا و آژانس به ایران بدهکارند

«ما فناوری را توسعه دادیم اما برخی به مردم دروغ می‌گفتند»، «برجام صنعت هسته‌ای را در ایران به‌طور کامل قانونی کرد»، «عهد ما با دنیا NPT است»، «نگرانی‌های نابجاموجب دردسر برای ملت ایران شد» و «روی پای خودمان ایستاده‌ایم»؛ مهم‌ترین فراز سخنان رئیس‌جمهوری در پانزدهمین سالروز ملی فناوری هسته‌ای بود که به‌واسطه آن هم بر اهتمام ایران برای هسته‌ای شدن منهای اهداف غیرنظامی سخن گفت و هم از برجام و اهمیت این توافقنامه بین‌المللی در اثبات این مدعای ایران دفاع کرد. به گزارش ایرنا، خبر ویژه مراسم دیروز اما آغاز راه‌اندازی مرکز مونتاژ سانتریفیوژهای پیشرفته بود.  این در حالی است که در تیرماه۹۹ طی یک اقدام تروریستی قسمتی از این مرکز تخریب شد که با تلاش شبانه‌روزی با استفاده از تمامی ظرفیت‌ها مرکز مونتاژ ماشین‌های سانتریفیوژ عملیاتی و هم‌اکنون آماده بهره‌برداری شده است. در رونمایی دیروز اما مسئول پروژه مذکور در پاسخ به حسن روحانی، رئیس‌جمهور کشورمان مبنی بر اینکه چند درصد از مونتاژ‌های ما برگشت داده می‌شد و دارای نقص بود و الان به چه شکل است؟ گفت: در ماشین نسل اول اوایل به تسلط بالایی رسیده بودیم. درباره تولید ماشین‌های جدید در بخش قطعه‌سازی‌ تا تولید با ضمانت ساخت بالایی انجام می‌شود و در نسل دوم و چهارم ماشین‌ها هم به همین شکل است. اما برای ماشین نسل۶ طبیعی است مشکلات اولیه داشته باشیم که بعد از تولید زنجیره اول به مرور حل می‌شود. در تولید انبوه مشکلات رفع خواهد شد.  روحانی که به‌صورت مجازی و از کاخ سعدآباد این دستور را صادر کرد، در سخنانی با تأکید بر اینکه  تمامی فعالیت‌های هسته‌ای ما صلح‌آمیز   و برای اهداف غیرنظامی است، گفت:‌ بسیار خوشحالم این افتتاح‌ها با افتتاح‌های دیگر متفاوت است. این فناوری مانند فناوری‌های های‌تک و برتر است ولی چون طرف مقابل، از این فناوری برای سایر عرصه‌ها استفاده کرده، ما را در ردیف خود قرار می‌دهند. او افزود: در دولت تدبیر و امید 2اقدام مهم در زمینه هسته‌ای انجام دادیم، یک اقدام آن است که قبل از آنکه دولت یازدهم تشکیل شود، فعالیت غنی‌سازی ما از دید آنها غیرقانونی بود و در شورای امنیت قطعنامه علیه ما گذرانده بودند که از ما خواسته شده بود غنی‌سازی را در ایران کاملا متوقف کنیم.
  نگرانی نابجا موجب دردسر برای ملت ایران شد
رئیس شورای‌عالی امنیت ملی ادامه داد: اینکه هنوز با دنیا و آمریکایی‌ها حرف می‌زنیم تا دست از اقدامات غیرقانونی‌شان بردارند، به‌خاطر این مبناست که آنها تفکری دارند که براساس آن برای خودشان دردسر و نگرانی درست کرده‌اند. بار دیگر تأکید می‌کنم تمامی فعالیت‌های هسته‌ای ما صلح‌آمیز و برای اهداف غیرنظامی است و همانطور که مقام معظم رهبری در چندین نوبت مطرح کردند، از دید فقه ما پیگیری کردن یک سلاح که می‌تواند خطر بزرگ برای جامعه بزرگ باشد، حرام است.

ما فناوری را توسعه دادیم اما برخی به مردم دروغ می‌گفتند
رئیس‌جمهوری با بیان اینکه کار ما در غنی‌سازی از دید آنها غیرمشروع و غیرقانونی بود، خاطرنشان کرد: ما آن قطعنامه‌ها را تمام کردیم. این قطعنامه‌ها به زباله‌دان تاریخ رفت و فعالیت‌های ما قانونی شد. این بهانه از دست آنها گرفته شد که از نظر حقوقی و پایداری این فناوری بسیار مهم است و یکی از آثار پرافتخار برجام این بود که صنعت هسته‌ای را در ایران به‌طور کامل قانونی کرد. این کار بزرگ و عظیمی بود که در این دوره انجام شد. وی اظهار کرد: ما این فناوری را توسعه دادیم. به دروغ و به غلط بعضی‌ها می‌گفتند که آنها رفتند برجام را امضا کردند و در برجام یکسری امتیازاتی گرفتند، پول‌ها را از بانک‌های خارجی گرفتند. تحریم نفت، فلزات، کشتیرانی و بیمه و همه تحریم‌هایی که بوده برداشتند و درعوض این فناوری را تقدیم خارجی‌ها کردند و معامله کردند که یک دروغ بزرگ بود. آنها این دروغ بزرگ را تکرار می‌کردند و ما هرچه به مردم می‌گفتیم که آنها دروغ می‌گویند، اگرچه اکثریت مردم می‌فهمیدند که آنها دروغ می‌گویند اما اقلیتی بودند که شک داشتند. وی گفت: وقتی به سازمان انرژی اتمی می‌گویند ما یک زنجیره «آی‌آر۶» می‌خواهیم می‌توانیم راحت تولید کنیم و امروز یک زنجیره ۱۶۴تایی‌آی آر۶ افتتاح شد و این زنجیره به‌گونه‌ای است که نسبت به زنجیره قبلی ۱۰برابر می‌تواند محصول در اختیار ما قرار دهد. یعنی سانتریفیوژهای قبلی حداکثر یک سو بودند و این سری جدید ۱۰سو است.  روحانی اضافه کرد: حتی امروز از لحاظ تکنولوژی به سانتریفیوژ «آی‌آر۹» که ۵۰سو است، رسیده‌ایم یعنی ۵۰ تا ۶۰ برابر سانتریفیوژهای قدیمی محصول در اختیار ما قرار می‌دهد. امروز برای ما و جهانیان روشن شده است که در دولت یازدهم و دوازدهم چه کار بزرگی در زمینه هسته‌ای انجام گرفته است.

کار ‌آژانس فقط بازدید و گزارش‌دهی نیست
 رئیس دولت تدبیر و امید با تأکید بر اینکه یکی از مطالبات بزرگ ما کمک آژانس و دنیا به ما در زمینه هسته‌ای است، گفت: ما به NPT پیوستیم و پادمان را هم قبول کردیم. آژانس هم طبق پادمان عمل می‌کند اما شما چقدر به ما کمک کردید؟ شما در ساخت سانتریفیوژها و لیزر و ایزوتوپ‌های پایدار، آب سنگین و رآکتور آب سنگین ما که همه آنها صلح‌آمیز است، چه کمکی به ما کردید.
وی ادامه داد: قرار ما این بود که ما عضو این معاهده باشیم و شما ما را برای تهیه وسایلی که نیاز داریم یاری کنید، آژانس که فقط برای بازدید نیست که مرتب بازدید کرده و گزارش بنویسد، این یکی از کارهای آژانس است. یکی از کارهای مهم آژانس حمایت و کمک است، شما چه کمک و حمایتی از ایران ‌کردید؟

روی پای خودمان ایستاده‌ایم 
وی با بیان اینکه ما کشوری هستیم که روی پای خودمان ایستاده‌ایم، گفت: ما حتی در زمینه غنی‌سازی روی پای خودمان ایستاده‌ایم. امروز در اداره رآکتور بوشهر هم که برای ما برق تولید می‌کند، روی پای خودمان ایستاده‌ایم و در آینده در ساخت این نیروگاه‌های پرقدرت هم روی پای خودمان خواهیم ایستاد.

روحانی: تمام تلاش ما این بود وارد موج چهارم کرونا نشویم
روحانی در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه ما تاکنون 3موج شیوع را پشت سر گذاشته‌ایم، گفت: تمام تلاش ما ازاسفندماه سال گذشته این بود که وارد موج چهارم نشویم، اما امروز این اتفاق متأسفانه رخ داده است. اگر بخواهیم عوامل این موج چهارم را بشماریم نخستین علت شیوع ویروس انگلیسی از مرزهای عراق است. به‌گزارش ایسنا، وی در بخش دیگری از سخنانش افزود: در موضوع مبارزه با کووید-۱۹ همه باید یکصدا باشیم. چند جور نباید حرف بزنیم. اینکه برای ستاد ملی کرونا یک سخنگو گذاشتیم برای این است که یکصدایی باشد. نمی‌شود که هر کسی برود در تلویزیون سخن بگوید.

مکث
صالحی: زیرساخت‌های هسته‌ای با وسواس بسیار حفظ شد

علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی نیز در این مراسم گفت: زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای با وسواس بسیار حفظ شد و چنانچه مقامات و تصمیم‌سازان ارشد نظام امری را به مسئولان صنعت هسته‌ای تفویض کنند در زمانی کوتاه، هنگامه‌ای عظیم برپا خواهد شد.
رئیس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: پس از تصویب قانون و اجرای سریع و دقیق مفاد آن توسط سازمان انرژی اتمی ایران این حقیقت بر همگان هویدا شد که زیرساخت‌ها و بن‌مایه‌های این صنعت ملی با وسواس بسیار حفظ شده است. صالحی گفت: معرفی ۱۳۳دستاورد جدید در حوزه‌های مختلف، به‌ویژه در حوزه تأمین نیازمندی‌های بخش سلامت، صنعت و کشاورزی و نیز یاری‌رساندن به طرح‌های تامین انرژی در سطح ملی، گواهی روشن بر این مدعاست که این کاروان را سر بازایستادن نیست.
صالحی گفت: ما بر سر آنیم تا ضمن پایبندی به قوانین و تعهدات بین‌المللی و نیز تعامل با جهان براساس 3مؤلفه عزت، حکمت و مصلحت، بر توفیقات و دستاوردهای خود بیفزاییم. ناگفته پیداست که ما همچنان به تداوم یافتن حمایت‌های بزرگان و مردم شریف و عزیزمان نیازمندیم و یقین داریم که در سایه تقویت روحیه وحدت و همدلی و پایبندی همگانی به شعار «اتحاد ملی و انسجام اسلامی» بیش از پیش در تحقق اهداف کلان نظام در این عرصه راهبردی موفق خواهیم بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید