• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
یکشنبه 22 فروردین 1400
کد مطلب : 127827
+
-

نبض قیمت‌ها در آستانه ‌ماه مبارک رمضان

آیا کاهش نسبی تقاضا، رشد عرضه و ارائه بسته حمایتی در‌ماه رمضان به تثبیت قیمت کالاهای اساسی منجر خواهد شد؟

بازار
نبض قیمت‌ها در آستانه ‌ماه مبارک رمضان

کاهش نسبی تقاضا و رشد عرضه، زمینه فروکش کردن تب گرانی اقلام کالایی را در آستانه‌ماه مبارک رمضان فراهم آورده است؛ کوتاه‌تر شدن صف‌های خرید در مراکز عرضه مستقیم نتیجه این رویداد است.
مشاهدات خبرنگاران همشهری نشان می‌دهد که این روزها قیمت برخی اقلام خوراکی مانند گوشت قرمز تثبیت شده و نرخ محصولاتی مانند مرغ و تخم مرغ و روغن نباتی به‌دلیل افت شدید تقاضا و رشد نسبی عرضه به قیمت‌های مصوب ستاد تنظیم بازار نزدیک شده است. مسئولان تنظیم بازار از رشد عرضه کالاهای اساسی در ‌ماه مبارک رمضان به نرخ مصوب خبر داده‌اند؛ دولت نیز ارائه بسته حمایتی ویژه این ایام برای 60میلیون نفر را در دستور کار قرار داده است. دیروز حسن روحانی، رئیس‌جمهوری در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به تصویب بسته حمایتی ‌ماه مبارک رمضان گفت: ۶۰ میلیون نفر از این بسته استفاده خواهند کرد. طبق این طرح که ماهانه بسته‌های معیشتی پرداخت می‌شود، مقرر شده در روزهای اول‌ ماه رمضان این بسته معیشتی توزیع شود.
 
نرخ مصوب کالاهای اساسی در ‌ماه رمضان 
همزمان ستاد تنظیم بازار نرخ مصوب کالاهای اساسی مانند برنج، شکر، گوشت، روغن سرخ کردنی، روغن مایع، روغن نیمه جامد، روغن نباتی، خرما و مرغ را در‌ماه مبارک رمضان اعلام کرد. بر این اساس در‌ماه مبارک رمضان نرخ مصوب هر کیلوگرم برنج وارداتی هندی 18هزار و 500، برنج تایلندی 12هزار و 500، شکر 8هزار و500 و گوشت قرمز منجمد 80هزار تومان است. همچنین نرخ مصوب هر کیلوگرم شکر تنظیم بازاری 8هزار و 700، روغن سرخ کردنی810گرمی، 9هزار و 650، روغن مایع پخت و پز آفتابگردان 810گرمی 9هزار و 900، حلب روغن نیمه جامد 4کیلو و 500گرمی 51هزار، حلب روغن نباتی 16کیلوگرمی 179هزار و 500، مرغ تازه 24هزار و 900و خرما 21هزار تومان تعیین شده است.
 به گزارش همشهری، نرخ مصوب برخی کالاهای اساسی در‌ماه مبارک رمضان با نرخ واقعی بازار فاصله زیادی دارد؛ چنان‌که قیمت هر کیلوگرم برنج هندی در بازار خرده فروشی 23تا 24هزار، برنج تایلندی 16هزار، شکر 10تا 13هزار، گوشت منجمد گوساله 98هزار و مرغ به نرخ بیش از 30هزار تومان است.

از رشد عرضه روغن تا نرخ استانی‌اش 
دیروز مدیرکل دفتر امور بازرگانی وزارت صنعت از توزیع ۱۸۰ هزار تن روغن برای مصرف‌ ماه رمضان خبر داد و گفت: چون برای تولید زولبیا، بامیه یا ‌آش و حلیم میزان مصرف روغن افزایش می‌یابد این ۱۸۰‌هزار‌تن برای یک‌ماه کل کشور بوده و برش استانی آن هم مشخص است. صدیف بیک‌زاده افزود: میزان توزیع روغن در استان‌ها براساس ضریب جمعیت، میزان مصرف و نیاز تقسیم‌بندی شده و در اختیار کارگروه تنظیم بازار استان‌ها قرار گرفته است و آنها این موضوع را مدیریت می‌کنند. بیک‌زاده گفت: در مورد شکر، گوشت تازه و منجمد و برنج هم برنامه‌ریزی‌ شده و ساماندهی بازار مرغ نیز به قرارگاه ساماندهی این محصول در وزارت جهاد کشاورزی سپرده شده و سطح عرضه آن حتما افزایش می‌یابد. او افزود: قیمت مصوب زولبیا و بامیه، ‌آش، حلیم و غیره از طریق کمیسیون‌های نظارت استان‌ها تعیین می‌شود و هر استانی متناسب با شرایط خود این اقلام را قیمت‌گذاری می‌کند.
حداکثر سود خرده فروشی خرما 13درصد
از سوی دیگر، رئیس انجمن ملی خرما گفت: با توجه به موجودی بالای خرما در انبارها، نسبت به پارسال، این انجمن آمادگی تامین و توزیع خرما در‌ماه رمضان را دارد و کمبودی در این زمینه وجود ندارد. محسن رشیدفرخی با بیان اینکه مصرف خرما در‌ماه رمضان تا ۵۰ درصد کل مصرف سالانه کشور است، افزود: قیمت هر کیلوگرم خرما در شهرهای مبدا بین ۲۰ هزار تا ۲۳ هزار تومان است که نسبت به 2 سال پیش افزایش چندانی نداشته است. رشید فرخی تأکید کرد: طبق مصوبه ستاد تنظیم بازار، خرما در فروشگاه‌های زنجیره‌ای باید با ۱۳ درصد سود عرضه شود؛ درحالی‌که در اینگونه فروشگاه‌ها سودهای غیرمنصفانه ۴۵ درصدی روی محصول خرما اعمال می‌شود.

تثبیت و سیر نزولی قیمت مواد پروتئینی
مشاهدات خبرنگاران همشهری هم حاکی از آن است که قیمت خرده فروشی انواع مواد پروتئینی در بازار از سیر نزولی برخوردار بوده یا ‌کم شده است؛ اگرچه هنوز هم نرخ مرغ در خرده فروشی‌های سطح شهر تهران 30تا 35هزار تومان است، اما افزایش میزان عرضه مرغ با نرخ مصوب دولتی موجب کوتاه تر شدن صف‌های خرید این محصول در مراکز عرضه مستقیم شده است. برخی فعالان صنفی کاهش قیمت مرغ به زیر نرخ مصوب در‌ماه رمضان را پیش‌بینی می‌کنند. مشاور عالی هیأت مدیره اتحادیه سراسری مرغ گوشتی کشور با بیان اینکه میزان عرضه مرغ، بیش از نیاز بازار است، گفت: قیمت بازار به نرخ مصوب نزدیک شده و پیش‌بینی می‌شود قیمت مرغ در‌ماه رمضان به زیر نرخ مصوب کاهش ‌یابد. او افزود: میزان نیاز روزانه بازار به مرغ یک هزار و 100تن است که از ابتدای هفته گذشته عرضه آن افزایش یافته و اکنون روزانه یک هزار و 400تا یک هزار و 600تن مرغ در تهران توزیع می‌شود. محمدعلی کمالی‌سروستانی با اشاره به آخرین جلسه قرارگاه ساماندهی مرغ افزود: این قرارگاه جوجه‌ریزی 125میلیون قطعه را تصویب کرد که 15میلیون قطعه بیش از جوجه ریزی هر ماهه است. همچنین دوره پرورش مرغ از 45روز به 50روز افزایش یافت و سهمیه دولتی نهاده‌های دامی مانند ذرت و کنجاله سویا افزایش یافت. همچنین بررسی قیمت خرده فروشی تخم مرغ در بازار نیز حاکی از متعادل شدن قیمت این محصول است؛ به‌نحوی که نرخ هر شانه تخم مرغ که طی چند‌ماه گذشته به 45هزار تومان افزایش یافته بود به شانه‌ای 28هزار و هر عدد هزار تومان کاهش یافته است.

تحلیل‌های متناقض در بازار گوشت
این گزارش حاکی از آن است که در بازار گوشت قرمز نیز تثبیت و سیر نزولی قیمت‌ها به‌دلیل کاهش شدید تقاضا برای محصول پروتئینی را شاهد هستیم. رئیس شورای تامین دام با پیش‌بینی کاهش قیمت گوشت قرمز در‌ماه رمضان به‌علت تولید مناسب دام به‌دلیل زایش‌های بالای بهاره و پاییزه، گفت: قیمت خرید از دامداران در بیشتر موارد زیر قیمت تمام‌شده تولید است. منصور پوریان، افزود: قیمت خرید هر کیلوگرم دام سبک از دامداران 50تا 55هزار تومان و قیمت خرید هر کیلوگرم دام سنگین 44تا 47هزار تومان است.
با این حال به‌گفته مجتبی عالی، رئیس اتحادیه سراسری دامداران، قیمت هر کیلوگرم گوشت گوسفندی در سطح مغازه‌ها ۱۷۰ تا ۱۸۰ هزار تومان است. در شرایطی که مجتبی عالی، از احتمال افزایش قیمت گوشت در‌ماه رمضان به‌دلیل کمبود خوراک دام در دامداری‌ها و تأثیر آن بر کاهش سن کشتار دام خبر داده است؛ رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی در اظهارنظری متفاوت تأکید کرده؛ روند کاهشی قیمت گوشت قرمز در بازار ادامه می‌یابد. علی اصغر ملکی با بیان اینکه هم‌اکنون نمی‌توان قیمتی را برای گوشت اعلام کرد، گفت: در‌ماه مبارک رمضان اتفاق خاصی در بازار گوشت گوسفندی رخ نمی‌دهد؛ زیرا عرضه دام به وفور انجام می‌شود و توزیع گسترده مرغ که در حال انجام است نیز بر کاهش تقاضا در بازار گوشت تأثیرگذار بوده و باعث می‌شود  قیمت گوشت نیز کاهش یابد.
علی اصغر ملکی افزود: براساس تجربیات سال‌های اخیر، مردم در 3 روز اول ‌ماه مبارک رمضان خریدهای خود را انجام می‌دهند و بعد از آن شاهد رکود در بازار هستیم و طی یک هفته گذشته نیز قیمت هر کیلوگرم گوشت گوسفندی 6تا 7هزار تومان کاهش یافته است.

این خبر را به اشتراک بگذارید