• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
یکشنبه 22 فروردین 1400
کد مطلب : 127824
+
-

حضور ۳۰ میلیون سهامدار عدالت در بزرگ‌ترین انتخابات اقتصادی

18 اردیبهشت 30 میلیون سهامدار سهام عدالت، 160 عضو هیات مدیره سرمایه گذاری های استانی را انتخاب می‌کنند

گزارش
حضور ۳۰ میلیون سهامدار عدالت در بزرگ‌ترین انتخابات اقتصادی

نخستین انتخابات هیأت مدیره شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت ۱۸ اردیبهشت‌ماه برگزار می‌شود. این نخستین انتخابات فراگیر اقتصادی در ایران است که در جریان آن 30میلیون سهامدار 160نفر از اعضای هیأت مدیره سرمایه‌گذاری‌های استانی را انتخاب می‌کنند.
به گزارش همشهری، در پنجمین مرحله از آزادسازی سهام عدالت، افرادی که روش غیرمستقیم را برای مدیریت سهام عدالت خود انتخاب کرده‌اند، باید بیش از ۱۶۰ نفر از اعضای هیأت مدیره را برای مدیریت دارایی خود انتخاب کنند.در ابتدا قرار بود سهامداران شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی اسفند‌ماه پارسال، با یک زمانبندی مشخصی رأی بدهند اما شورای بورس انتخابات اسفند‌ماه را لغو کرد، حالا قرار است این انتخابات  در18 اردیبهشت‌ماه برگزار شود.این انتخابات با حضور ۳۰ میلیون نفر در ۳۱ استان و با زمانبندی‌های متفاوت برگزار می‌شود. تاکنون در ایران شاهد مشارکت‌های جمعی زیادی برای فعالیت‌های مذهبی و سیاسی بوده‌ایم، اما انتخابات شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی بزرگ‌ترین و نخستین مشارکت میلیونی مردم برای یک فعالیت اقتصادی است.

برگزاری انتخابات در 18اردیبهشت
رئیس سازمان بورس گفت: ۱۸ اردیبهشت‌ماه انتخابات حداقل 6شرکت سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت برگزار می‌شود. محمد علی دهقان دهنوی توضیح داد: در این روز سامانه رأی‌گیری باز خواهد شد و فهرست افرادی که برای هیأت مدیره تأیید صلاحیت شده‌اند در اختیار سهامداران قرار می‌گیرد. به‌گفته او، این سامانه تا چند روز باز است تا مردم به راحتی بررسی و انتخاب کنند. او افزود: در نهایت اعضا از بین افرادی که بیشترین رأی را کسب کرده‌اند انتخاب خواهند شد.دهقان دهنوی با اشاره به ارزش 2 هزار میلیارد تومانی شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی در برخی استان‌های کوچک و ارزش ۳۰ هزار میلیارد تومانی برخی دیگر از این شرکت‌ها در استان‌های بزرگ افزود: با توجه به چنین وضعی این شرکت‌ها نیازمند هیأت مدیره‌ای توانمند هستند.

مهلت ثبت نام اعضای هیأت مدیره
رئیس سازمان بورس درباره مهلت ثبت تقاضای حضور در هیأت مدیره شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی گفت: افرادی که متقاضی عضویت در هیأت مدیره این شرکت‌ها هستند باید تا ۲۸ فروردین اقدام به ثبت‌نام کنند. همچنین افرادی که به‌دنبال ثبت نام در این انتخابات هستند باید از تحصیلات و تجربه کاری مرتبط برخوردار باشند.او با اشاره به اینکه از ۲۸ فروردین که سامانه ثبت نام بسته می‌شود اقدام به بررسی احراز صلاحیت افراد خواهیم کرد، گفت: نخستین اطلاع‌رسانی ما به کسانی است که از توانمندی و تخصص لازم برای مدیریت این دارایی‌ها در شرکت‌های سرمایه‌گذاری برخوردارند و از آن زمان به بعد دیگر هیچ ثبت‌نامی انجام نمی‌شود. او تأکید کرد: پس از بررسی صلاحیت‌ها مشخص می‌شود که در هر استان چه افرادی واجد شرایط هستند.

نحوه رأی دادن سهامداران
دهقان دهنوی در مورد نحوه برگزاری این انتخابات و چگونگی رأی دادن سهامداران گفت: این انتخابات به‌صورت الکترونیک برگزار می‌شود اما لازمه حضور مردم در این انتخابات احراز هویت افراد از طریق سامانه سجام است تا از این طریق هویت افراد مشخص شود. او تأکید کرد: تاکنون درصد بالایی از افراد به احراز هویت در سامانه سجام اقدام کرده‌اند، اما همچنان در برخی استان‌ها تعداد کمی از سهامداران و در برخی دیگر از استان‌ها تعداد زیادی از افراد اقدامی برای احراز هویت انجام نداده‌اند. دهقان‌دهنوی ابراز امیدواری کرده که سهامداران هر چه زودتر اقدامات مربوط به احراز هویت را انجام دهند تا در ۱۸ اردیبهشت‌ماه که قرار است انتخابات برگزار شود با مشکلی مواجه نشویم.
رئیس سازمان بورس با بیان اینکه در روز انتخابات سامانه رأی‌گیری بازگشایی می‌شود، گفت: اسامی افرادی که تأیید صلاحیت شده‌اند در این سامانه وجود دارد؛ اما از روز قبل از انتخابات افرادی که قادر به تأیید صلاحیت بوده‌اند معرفی خواهند شد.رئیس سازمان بورس ادامه داد: تا چند روز سامانه باز خواهد بود تا افراد بتوانند با فراغ بال بیشتری اقدام به تصمیم‌گیری برای رأی دهی به فرد مورد نظر کنند.

اختیارات منتخبان
سخنگوی آزادسازی سهام عدالت هم گفت: مجموع دارایی شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی ۳۸۰ هزار میلیارد تومان است. حسین فهیمی با تأکید بر اینکه دارایی‌هایی که اکنون در قالب شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی ساماندهی شده‌اند در اختیار هیأت مدیره قرار دارد، گفت: براساس تصمیم شورای بورس، هیأت مدیره‌ها قادرند تا ۳۰ درصد از دارایی شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی را بفروشند و در پروژه‌های ملی، استانی و بین‌المللی یا هر پروژه دیگری که صلاح بدانند به‌منظور ایجاد ارزش افزوده سرمایه‌گذاری کنند.

ارزش فعلی سهام عدالت چقدر است
در شرایطی که ارزش سبد سهام در دوران اوج صعود شاخص‌های بورس به 18میلیون تومان رسیده بود، اما تازه‌ترین آمار‌ها نشان می‌دهد که هم‌اکنون ارزش سبد سهام به‌دلیل کاهش ارزش سهام شرکت‌های حاضر در این سبد به مرز 10میلیون تومان رسیده؛ این خبری است که دیروز حسین فهیمی، سخنگوی آزادسازی سهام عدالت هم آن را تأیید کرد و گفت: ارزش دارایی فردی که دارای سهام عدالت ۵۰۰ هزار تومانی بوده حالا نزدیک به ۱۰ میلیون تومان است، همچنین ارزش برگه‌های سهام یک میلیون تومانی 2برابر برگه‌های ۵۰۰ هزار تومانی است.

این خبر را به اشتراک بگذارید