• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
یکشنبه 22 فروردین 1400
کد مطلب : 127814
+
-

دعوای ایران با AFC ؛ در انتظار یک پیروزی بزرگ

شایعات می‌گوید ممکن است فوتبال ایران بتواند میزبانی مرحله انتخابی جام‌جهانی را از بحرین پس بگیرد، اما مشاور حقوقی فدراسیون تأکید می‌کند که تضمینی نیست


برخی از نزدیکان به مدیریت ارشد فدراسیون فوتبال معتقدند شکایت این فدراسیون از AFC به‌دلیل دادن میزبانی مرحله انتخابی جام‌جهانی به بحرین، نتیجه خواهد داد. آنها خوش‌بینند که با این شکایت، میزبانی 4بازی مقابل عراق، بحرین، کامبوج و هنگ‌کنگ به ایران داده شود. کنفدراسیون فوتبال آسیا، چند هفته پیش اعلام کرد که به‌دلیل شیوع ویروس کرونا، ادامه بازی‌های انتخابی جام‌جهانی در این قاره، به شکل متمرکز برگزار می‌شود. این کنفدراسیون در تصمیمی جنجالی، بحرین را میزبان بازی‌های برگشت گروهC انتخابی جام‌جهانی معرفی کرد. مقامات فدراسیون فوتبال ایران معتقدند، تصمیم AFC ناعادلانه بوده و استناداتش مبنای قانونی ندارد. آیا برای نخستین‌بار فوتبال ایران از یک دعوای حقوقی بزرگ در مراجع بین‌المللی، پیروز بیرون می‌آید؟
سایت «البوابه» عراق، مدعی شد که شکایت فدراسیون ایران علیه کنفدراسیون فوتبال آسیا، ممکن است تاریخ بازی‌های انتخابی جام‌جهانی در گروهC را به‌ تعویق بیندازد. بر اساس اعلام قبلی، این بازی‌ها خرداد‌ماه انجام خواهد شد. دیروز برخی منابع اعلام کردند که نمایندگان AFC، ورزشگاه‌های بحرین برای میزبانی بازی‌های گروهC را تأیید کرده‌اند. این در حالی است که گفته می‌شود ممکن است مقامات کنفدراسیون از ایران بخواهند از تصمیم خود عقب‌نشینی کنند و از ایران بخواهند دعوا را بیرون از دادگاه حل‌وفصل کند.
غلامرضا رفیعی، مشاور حقوقی فدراسیون فوتبال ایران، به ایسنا می‌گوید AFC هنوز مستنداتش را به دادگاه بین‌المللی ورزش ارائه نداده است: «کنفدراسیون فوتبال آسیا علاوه بر دو روز مهلت قانونی، یک روز دیگر برای پاسخگویی درخواست کرده بود. احتمالا آنها پاسخ خود را تا پایان ساعت اداری جمعه داده‌ باشند اما هم‌اکنون در تعطیلات پایان هفته (شنبه و یکشنبه) به سر می‌بریم و دوشنبه مشخص خواهد شد که AFC با درخواست ایران موافقت کرده است یا خیر.»
برخی معتقدند ورود فدراسیون فوتبال ایران به این دعوا تصمیم درستی نبوده است. آنها از یک طرف به سابقه پرونده‌های حقوقی فوتبال ایران در دادگاه‌های بین‌المللی اشاره می‌کنند و از طرف دیگر نگران هستند که کنفدراسیون فوتبال آسیا، از این پس به فکر انتقام از فوتبال ایران بیفتد. رفیعی این نگرانی‌ها را جدی نمی‌داند: «بر اساس اسناد و مدارک ارائه‌شده، رأی AFC را عادلانه نمی‌دانیم و مشکل دیگری با این کنفدراسیون نداریم. طرح دعوا در اساسنامه این کنفدراسیون پیش‌بینی شده که اگر یک فدراسیون و کنفدراسیون اختلافی داشته باشد حل و فصل این موضوع در صلاحیت دادگاه داوری ورزش است. هر رأیی هم صادر شود، مورد قبول دو طرف است.» او در عین حال تأکید می‌کند هیچ تضمینی وجود ندارد که ایران برنده این پرونده باشد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید