• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
یکشنبه 22 فروردین 1400
کد مطلب : 127807
+
-

پشت‌خط زن/ الکنو و بازیکن چموش

جمشید حمیدی- کارشناس والیبال

ولادیمیر الکنو، سرمربی تیم ملی والیبال ایران، پس از 12فصل، از تیم زنیت روسیه خداحافظی کرد. او بعد از 14سال قهرمانی در لیگ روسیه، این بار تا رده پنجم سقوط کرد. آلکنو از سال ۲۰۰۸ سرمربی زنیت بود و با این تیم بیش از 30جام معتبر گرفت اما آخرین حضورش روی نیمکت این تیم، باشکوه نبود. یکی از دلایل نتایج بد زنیت، عملکرد بدنوژ و انگاپت، بازیکنان خارجی تیم بود. حالا الکنو زخمی از این نتایج ضعیف، با ستون فقرات سیم پیچی شده به ایران می‌آید. او در تیمی که بازیکنانش به لطف حضور سعید معروف چشم بسته بازی می‌کنند، کار شاقی ندارد. کافی است هنر کوچینگ و فن رهبری را به درستی انجام دهد.

رونمایی از ستاره‌های آینده
سیمای بازیکنان تیم والیبال نوجوانان 1400 را که دیده‌ایم یاد غول بچه‌های تیم‌های روسی افتادیم؛ گردن‌های برافراشته و سینه‌های ستبر، که با میانگین قد 5/197 با احتساب حضور لیبروها شرایط ایده‌آلی دارد. در معدل قدی بازیکنان دریافت‌کننده قدرتی این تیم 196سانتی متر و دفاع وسط‌های 203سانتی‌متری جلب توجه می‌کنند. این تیم سرشار از استعداد است اما امیرحسین خانجانی با 202سانتی‌متر قد، پاسوری بسیار آینده‌دار است. آسمانخراش جدید والیبال ایران هم از شهر والیبال‌خیز ارومیه می‌آید. جوانی 214سانتی‌متری به نام مبین محمدزاده. او و خانجانی سوپراستارهای آینده والیبال ایران خواهند بود.

...واما داوری در والیبال
براساس قوانین جدید کنفدراسیون والیبال آسیا داوران این قاره از این پس نمی‌توانند به‌طور مستقیم در دوره‌های ارتقای بین‌المللی شرکت کنند، چون ابتدا باید در کلاس‌های قاره‌ای حضور پیدا کنند. این شیوه، محدودیت‌های زیادی برای داوران به‌وجود می‌آورد. آنها از این پس ‌ناچارند حداقل زمان 10 ساله‌ای را برای گرفتن کارت‌های ملی صرف کنند و بعد از کنکور سخت قاره‌ای بگذرند. برخی از کارشناسان معتقدند که اعضای ایرانی کنفدراسیون آسیا باید در راه زدودن این موانع و سهولت ارتقای داوران وطنی تلاش کنند و نظاره‌گر صرف نباشند.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید