• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
یکشنبه 22 فروردین 1400
کد مطلب : 127787
+
-

اجراهای متعدد هنری حال و هوای متفاوتی به گذر شهریار داده است

پهنه‌ای برای تجلی فرهنگ و هنر

پهنه‌ای برای تجلی فرهنگ و هنر

پهنه رودکی دوم تیرماه سال گذشته گشایش پیدا کرد. اما صحبت از ساخت آن دست‌کم ۲ سال قبل شروع شده بود. با برداشتن دکه‌های آش و ساندویچ و قلیان در پارک دانشجو و در فاصله بین تئاتر شهر و تالار وحدت کار ساماندهی این محدوده شروع شد. محدوده‌ای که مدت‌ها ناامن بود و تماشاگران نمایش‌ها برای رفت‌وآمد در آن با مشکل روبه‌رو بودند، قرار شد تبدیل به یک پهنه فرهنگی شود و نخستین بخش این پهنه هم همان پیاده‌راه شهریار بود که دوم تیرماه ۹۹ افتتاح شد. البته در آن زمان هنوز اتفاق خاصی در آن نیفتاده بود. ۲۰ روز بعد از افتتاح، شهردار منطقه ۱۱ با همشهری محله از هدف‌های اجرای این پهنه صحبت کرد. «نصرالله‌آبادیان» در این گفت‌وگو توضیح داد: «از ۲ سال گذشته تمرکز ما در منطقه ۱۱ بر اجرای مشارکتی بزرگ‌ترین پروژه فرهنگی و هنری شهر تهران در قالب پهنه رودکی بود که شاهد بهره‌برداری از پیاده‌راه شهریار بودیم.»  اما پیاده‌راه شهریار تنها پروژه‌ای نبود که در پهنه رودکی اجرا شد. مرمت و احیای ۱۴ بنای تاریخی واجد ارزش، پیرایش نمای پاساژ ۱۴طبقه‌ای کاشانی‌ها، افتتاح نخستین بوتیک‌هتل تهران در تنها کوچه قرینه پایتخت، راه‌اندازی تماشاخانه‌های خصوصی پهنه با مشارکت بخش خصوصی و احیا، مرمت، حفاظت و بازپیرایی کوچه لولاگر (تنها کوچه قرینه تهران) هم از دیگر اقداماتی بود که شهرداری منطقه ۱۱ در قالب پروژه پهنه رودکی به سرانجام رساند.

عرصه اجرای آثار هنری
مطابق آنچه در تفاهمنامه‌ امضاشده بین شهرداری تهران و مرکز هنرهای نمایشی، پیش از گشایش پهنه فرهنگی رودکی، بر آن تأکید شده است، ساماندهی فضای بیرونی و محیط پیرامون مجموعه تئاترشهر به‌عنوان یک بنای ملی و ثبت‌شده، بهره‌مندی از محیط بوستان شهری این مرکز و مشارکت شهرداری تهران و اداره کل هنرهای نمایشی در ایجاد هویت هنری و فضای فرهنگی، برگزاری برنامه‌های هنری در حوزه هنرهای نمایشی، ایجاد محیطی امن برای تولید و اجرای آثار هنری با موضوع شهر و شهروندی و توجه به موضوعات زندگی شهری، مشارکت در برگزاری برنامه‌های نمایشی در پهنه رودکی، محوطه مجموعه تئاتر شهر و بوستان دانشجو و مشارکت در تبلیغات شهری است. در پی همین تفاهمنامه، البته با روندی کند که کرونا هم در آن بی‌تأثیر نبوده است، اجراهای نمایش و موسیقی در این پهنه شروع شد. نخستین آن در بهمن‌ماه و در جشنواره تئاتر بود که نمایش‌های محیطی در آن اجرا شدند و بعد هم در همین نوروز رویداد موسیقایی «پهنه نوروز» با حضور گروه‌های مختلف موسیقی برگزار شد. این پهنه باید تبدیل به محل رویدادهای هنری مختلف شود و در هرگوشه‌اش حوزه‌های مختلف هنر از جمله نمایش و موسیقی و نقاشی و نقالی جریان داشته باشد تا کارکرد واقعی یک گذر فرهنگی را پیدا کند. برای این کار البته به همسویی با هنرمندان و ایجاد امکانات مختلف در این پهنه نیاز است و چنانچه فراهم شود حتماً استقبال مخاطبان را هم در پی خواهد داشت و به یکی از گذرهای ویژه تهران تبدیل می‌شود.

بازگشایی عمارت تاریخی مؤسسه حکمت و فلسفه در پهنه رودکی
نوروز امسال، علاوه بر اجراهای موسیقی، رویداد دیگری هم در پهنه رودکی رقم خورد. در این روزها، برای نخستین بار، عمارت تاریخی مؤسسه حکمت و فلسفه در گذر فرهنگی رودکی به روی گردشگران گشوده شد.
ساختمان حکمت و فلسفه در دوره پهلوی اول در سال ۱۳۱۴ ساخته شده و هم اکنون در پهنه رودکی واقع شده است. این ساختمان که از نظر معماری و نیز کارکردهای فرهنگی و پژوهشی در زمینه تخصصی فلسفه ارزشمند است، با همکاری شهرداری منطقه ۱۱ برای نوروز و بازدید گردشگران بازگشایی و با استقبال زیادی هم روبه‌رو شد.
به گفته شهردار منطقه ۱۱، جداره‌های مؤسسه حکمت و فلسفه پیش از این در طرح مرمت ۳۵ ابنیه تاریخی واجد ارزش، واقع در پهنه رودکی، با مشارکت سازمان زیباسازی شهر تهران مرمت شده بود. این مؤسسه دارای باغ فلسفه است که ۲ ساختمان قدیمی‌ در آن به ثبت ملی رسیده و محل تأسیس نخستین آکادمی‌فلسفه در ایران بوده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید