• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 21 فروردین 1400
کد مطلب : 127698
+
-

قیمت هایی برای فرونشاندن هوس

بیشتر مردم تمایلی به خرید نوبرانه‌های بهاری در سال 1400ندارند

قیمت هایی برای فرونشاندن هوس


فتانه احدی ـ روزنامه‌نگار

 این روزها با شروع فصل بهار مردم به‌دنبال نوبرانه‌هایش هستند. چغاله‌بادام، گوجه‌سبز، توت‌فرنگی، زردآلو و هلو شکوفه‌های بهاری را پس می‌زنند و خود را نمایان می‌کنند؛ هر چند طعم شیرین این نوبرانه‌ها با قیمت‌های گزاف بازار، کام را تلخ می‌کند و پای خرید را پس می‌زند و موقعیتی پیش می‌آورد که باید گفت اگر جیب پرپول ندارید، سراغ خرید میوه‌های بهاری نروید. البته به قول باغداران، در قدیم سیاه بهار باعث صعود قیمت میوه‌ها می‌شد؛ هرچند اکنون با وجود ذخایر گلخانه‌ای نبود یا کمبود میوه وجود ندارد و عملا از خیار نوبرانه که از میوه‌های اصلی بهار است به‌عنوان یک محصول بهاری و نوبرانه یاد نمی‌شود؛ چرا که در طول سال خیارهای گلخانه‌ای این خلأ را پر کرده‌اند و حتی با آمدن خیارهای بهاری شوق و شعفی در مردم برای خرید خیار بهاری دیده نمی‌شود و خیلی‌ها یادشان رفته خیار هم نوبربهار است. بازار میوه‌های بهاری و نوبرانه‌های دلفریب به‌گونه‌ای است که مردم ترجیح می‌دهند دست نگه دارند تا زمان بگذرد و قیمت‌ها شکسته شود.

عمده‌فروشان از سیاه بازار میوه می‌گویند
اواسط فروردین تا اواسط اردیبهشت‌ماه را شاید بتوان بدترین زمان در بازار میوه دانست، در این بازه زمانی نه فروشندگان راضی هستند و نه خریداران قیمت‌ها را برای ورود به بازار مناسب می‌دانند، همه‌‌چیز دست به‌دست هم می‌دهند تا بازار میوه با واژه‌ای به نام «سیاه‌بازار» مواجه شود.«سیاه‌بازار» میوه اصطلاحی است که بسیاری از میوه‌فروشان آن را به وفور در روزهای بهاری به‌کار می‌برند؛ روزهایی که به قول خودشان کار و کاسبی میوه چندان مناسب نیست و باید گران بخرند و از طرف دیگر، جانب بازار را هم نگاه دارند. یکی از این عمده‌فروشان میوه در بازار معتقد است که میوه‌های زمستانی کیفیت سابق را ندارند و عموما انباری هستند. از سوی دیگر، با نزدیک‌شدن به فصل گرم و نوسانات دمای هوا، مردم استقبال چندانی از میوه‌های زمستانی ندارند و بیشتر به‌دنبال میوه‌هایی هستند که به‌اصطلاح خنک بوده و بتواند تشنگی آنها را برطرف کند. از سوی دیگر، برداشت میوه‌ هنوز در شهرهای میوه‌خیز به‌صورت جدی شروع نشده و به همین دلیل، میوه‌هایی که به‌اصطلاح نوبرانه به بازار می‌آیند، قیمت بالایی دارند و تولیدکنندگان آنها نیز آن را به قیمت گران به متقاضیان و عمده‌فروشان می‌فروشند.

میوه‌های بهاری
گوجه‌سبز را می‌توان درست همان میوه‌ای دانست که بسیاری از علاقه‌مندان به میوه برای رسیدن به آن ۹‌ماه سال لحظه‌شماری می‌کنند تا گوجه‌سبز به بازار عرضه شود. شاید بتوان چغاله‌بادام را یکی از برترین میوه‌هایی دانست که بزرگ و کوچک آن‌ را دوست داشته و مایلند تا در فصل بهار درسبد میوه خانه خود داشته باشند. یکی از محبوب‌ترین میوه‌های فصل بهار، توت‌فرنگی است. این میوه کوچک اما آبدار و خوش‌رنگ را با توجه به اینکه چند سالی است که به‌صورت گلخانه‌ای کاشته می‌شود می‌توان در تمام فصول سال یافت اما اصل آن را به‌صورت طبیعی می‌توان در فصل بهار برداشت کرد. مطمئنا توت‌فرنگی که در زمان طبیعی خود و به‌صورت طبیعی کاشته شده و رشد کرده است دارای خواص بسیار بیشتری نسبت به توت‌فرنگی‌های گلخانه‌ای خواهد بود. فصل بهار یکی از فصل‌هایی است که می‌توان در آن انواع سیب‌ها را یافت. در این فصل سیب گلاب، سیب درختی و سیب قرمز به وفور یافت می‌شود. گیلاس را می‌توان به‌عنوان جواهر فصل بهار شناخت. از اواسط فروردین می‌توانید انواع طالبی، ملون، گرمک و هندوانه را در بازار پیدا کنید. این میوه‌ها در اصل میوه تابستان هستند اما هم فصل بهار و هم پاییز در بازار موجود هستند.

نوبرانه‌هایی که زود چیده می‌شوند
به‌گفته مجتبی شادلو، رئیس اتحادیه باغداران استان تهران، متأسفانه برخی از باغداران چغاله‌بادام و گوجه سبز را خیلی زود چیده‌اند و از ابتدای فروردین چغاله در بازار دیده می‌شد. معمولا چغاله‌بادام از اوایل اسفند به بازار می‌آید و به‌دلیل استقبال مردم تا نیمه فصل بهار در جمع رکوردداران قیمت میوه‌ها قرار می‌گیرد. چغاله‌بادام اغلب هضم سنگینی دارد و از آنجا که با هدف کسب سود بیشتر توسط باغداران با وسوسه دلالان و واسطه‌ها زودهنگام عرضه می‌شود بیش از حد کال و نارس بوده و طبیعت آن بسیار سرد است به‌گونه‌ای که فرد با مصرف بیش از اندازه آن به‌اصطلاح عامیانه سردی می‌کند و گاهی دچار عوارضی از قبیل دل‌درد، تهوع، اسهال و سردرد می‌شود. همچنین گوجه‌سبزی که اندازه عدس یا نخود است، چقدر باید برداشت شود تا یک کیلو شود و کیلویی 200تا 300هزارتومان به فروش برسد. میوه‌های نوبرانه از ابتدای اردیبهشت‌ماه قابل خوردن هستند. نباید زودتر از موعد آنها را چید. همچنین می‌توان در برداشت به‌موقع به توجیه اقتصادی و سود خوبی هم رسید.

برای قیمت‌گذاری میوه‌های بهاری خیلی زود است
شادلو از اعلام قیمت میوه‌های نوبربهار خودداری کرده و اعتقاد دارد باید صبر کرد تا اردیبهشت‌ماه آغاز شود و آن زمان، درست وقتی که میوه‌های بهاری در زمان خود چیده می‌شوند، نرخ‌گذاری کرد. اکنون هیچ قیمتی از میوه‌های بهاری و نوبر را اعلام نخواهند کرد. البته با توجه به قیمت میوه‌های بهاری در مدت زمان مشابه درسال گذشته و با وجود افزایش 50درصدی قیمت میوه در زمستان سال گذشته تقریبا می‌توان حدس زد که میوه‌های نوبر‌بهار امسال تا چند درصد افزایش قیمت خواهند داشت.

مردم از میوه‌های نوبرانه بهاری استقبال نمی‌کنند
مصطفی دارایی‌نژاد، رئیس اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی میوه و تره‌بار، اعلام کرد که از ابتدای امسال هر کیلو گوجه‌سبز و چغاله‌بادام نوبرانه ۷۰ تا ۱۰۰ هزار تومان در بازار عرضه می‌شود که با عرضه فراوان محصول از ۱۵ فروردین پیش‌بینی می‌شود قیمت این محصولات شکسته شود. اما در واقع این محصولات با قیمت‌های گزاف‌تری عرضه می‌شوند و همچنان از عرضه بیشتر آنها خبری نیست و مردم نیز ترجیح می‌دهند صبر کنند تا در اواسط بهار زمانی که قیمت‌ها سیر نزولی خود را طی می‌کنند برای خرید اقدام کنند و اکنون اکثریت مردم برای خرید این نوبرانه‌ها پیشقدم نمی‌شوند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :