• دو شنبه 8 بهمن 1403
  • الإثْنَيْن 27 رجب 1446
  • 2025 Jan 27
پنج شنبه 30 فروردین 1397
کد مطلب : 12765
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/KLo8
+
-

شهر در رسانه‌ها

تصمیمات دیوان و تضعیف حکومت‌های محلی

روزنامه «قانون» در ارتباط با پیچ و خم‌های اجرای طرح جدید ترافیک گزارش داده و درباره مداخله دیوان عدالت اداری در این موضوع با علی صابری، عضو پیشین شورای شهر و حقوقدان گفت‌وگو کرده است. به‌گفته صابری، براساس قوانین موجود، شورای شهر این اختیار را دارد که با مصوبات خود یکسری عوارض شهری از مردم اخذ کند. بی‌تردید باید آن عوارض متناسب با قوانین موجود وضع شود اما اینکه براساس سلیقه‌گرایی از تمام مصوبات شورا در دیوان عدالت اداری شکایت شود، موضوع درستی نیست. صابری همچنین گفته که «در بسیاری موارد تصمیمات دیوان درست است و به این موضوع استناد می‌شود که شورا خارج از اختیاراتش عمل کرده است. اگر بخواهیم به سمت حکومت‌های محلی برویم، باید با حوصله بیشتری با شورای شهر برخورد کنیم. مسئولان نباید دوگانه عمل کنند؛ به‌نحوی که از یک سو بگویند قائل به حکومت محلی هستیم و از سوی دیگر تمرکزگرایی را ترویج دهند.»

دست‌اندازی مافیای قدرت بر فرهنگ و هویت

روزنامه «جام جم» در گزارشی به اهمیت حفظ آثار فرهنگی و تاریخی در تهران به‌عنوان الگویی برای سایر شهرهای کشور پرداخته است. به نوشته این روزنامه، تهران پایتخت ایران است و الگویی برای کل این سرزمین به شمار می‌رود. بنابراین هر کار و فعالیت خوب یا بد در تهران می‌تواند الگویی برای کل کشورمان باشد و شبیه آن در سایر جاها نیز اجرا شود. به‌طور مثال خروج آثار تاریخی از فهرست آثار ملی کشور از تهران آغاز و به یک اپیدمی و نمونه منفی و ناخوشایند در کل ایران تبدیل شد. از همین رو ضرورت دارد به حفظ آثار و بناهای تاریخی در تهران بیش از سایر نقاط کشور توجه و پرداخته شود. به گزارش جام جم، متأسفانه امروز حال میراث فرهنگی تهران مناسب و درخور‌شأن پایتخت ام‌القرای اسلام نیست و هر روز شاهد دست‌اندازی‌های مافیای قدرت، پول و سیاست بر سر فرهنگ و هویتمان هستیم.

شورا، گرفتار سیاسی کاری نشود

یک فعال سیاسی در گفت‌وگو با «آرمان» تأکید کرده که شورای شهر تهران در انتخاب شهردار نباید گرفتار سیاسی کاری شود: «شهرداران انتخاب شده در 5دوره شورا، گاهی از جناح چپ و گاهی از جبهه راست بوده‌اند، ولی آنچه از نظر اجرایی مهم است این است که اداره شهر تهران که جزو 10شهر بزرگ جهان است و اَبَرشهر حساب می‌شود، نیازمند علم، دانش، مدیریت، صلاحیت‌ها و کفایت‌های لازم است. به همین دلیل هر شخصی نمی‌تواند کاندیدای شهرداری تهران شود و به این جهت شورای شهر باید خیلی دقت کند که در سیاسی‌کاری و ندانم‌کاری گرفتار نشود.» به گفته مهدی آیتی، شهردار باید از نظر سیاسی همسو و هم‌جهت با شورای شهر باشد. به‌لحاظ اجرایی و عملیاتی شهردار باید قبلا سابقه مثبت و درخشانی در کارهای مدیریتی و اجرایی کلان کشور داشته باشد.

اثرات احتمالی طرح ترافیک جدید بر فعالیت آژانس ها

روزنامه «ایران» از اثرات طرح ترافیک97 بر رانندگان آژانس گزارش داده و نوشته که با 7برابر شدن نرخ طرح ترافیک، 450آژانس محدوده طرح ترافیک در آستانه تعطیلی قرار دارند. بنابر این گزارش، در این آژانس‌ها حدود 10هزار راننده فعالیت دارند که به‌طور متوسط هر کدامشان روزانه 150هزار تومان درآمد کسب می‌کنند، با این توصیف بیش از یک میلیارد و 500 میلیون تومان خسارت مالی به آژانس‌ها وارد می‌شود. هم‌اکنون بیش از هزار و 700آژانس در تهران فعالیت دارند که با اجرای طرح ترافیک جدید، عملا یک سوم آنها تعطیل می‌شوند. به‌گزارش ایران، رانندگان معترض به افزایش نرخ طرح ترافیک معتقدند که با راه‌اندازی تاکسی‌های اینترنتی، تعداد مسافران آژانس‌ها بسیار کاهش یافته و براین اساس اگر بخواهند نرخ کرایه‌ها را هم مطابق این افزایش قیمت بالا ببرند، عملا همه مسافران خود را از دست خواهند داد.

شرایط استقبال مردم از حمل‌ونقل عمومی

وب‌سایت «تین نیوز» اظهارات نایب‌رئیس کمیسیون عمران مجلس را درباره رابطه افزایش نرخ سوخت و استفاده بیشتر از ناوگان حمل‌ونقل عمومی بازتاب داده است. فریدون احمدی، به‌کار بستن سیاست افزایش قیمت حامل‌های انرژی و ربط دادن آن به روی آوردن مردم به استفاده از ناوگان حمل‌ونقل عمومی که زیرساخت‌ آن در هیچ‌یک از بخش‌های درون و برون‌شهری مهیا نیست، را مردود اعلام کرد و با اشاره به اینکه سال‌های گذشته متأسفانه این ابزار بارها به‌کار گرفته شد و نتیجه معکوس داشته است، می‌گوید: «تجربه نشان داده افزایش نرخ سوخت تأثیری در سیاست‌هایی که از این رهگذر دنبال می‌شود نداشته و بازگشت به قبل خواهد بود.» به گفته این نماینده مجلس، تنها راهکاری که می‌توان برای استقبال مردم به استفاده از حمل‌ونقل عمومی جاذبه ایجاد کرد، 3 آیتم کیفیت، امنیت و قیمت مناسب است که این روزها به هر دلیلی از مطلوبیت خوبی در حمل‌ونقل عمومی برخوردار نیستند.

این خبر را به اشتراک بگذارید