• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 18 فروردین 1400
کد مطلب : 127529
+
-

عباس پژمان، از عملکرد مردم و مسئولان برای مقابله با کرونا می‌گوید

نیازمند واکسن کافی و برنامه‌ریزی منسجم هستیم

نیازمند واکسن کافی و برنامه‌ریزی منسجم هستیم

سعیده مرادی- خبرنگار

شیوع کرونا این روزها در بسیاری از شهرهای کوچک و بزرگ ایران در سنین مختلف قربانی می‌گیرد. عده‌ای نبود واکسن را دلیل خیز دوباره این ویروس مرموز می‌دانند و دیگرانی هم رعایت نشدن کامل دستورالعمل‌های بهداشتی را مزید بر علت عنوان می‌کنند. در این‌باره با عباس پژمان، نویسنده، مترجم و پژوهشگر که پزشک هم هست، گپی کوتاه زده‌ایم.

مردم و مسئولان کرونا را جدی نگرفته‌اند
من و بسیاری دیگر بر این باوریم که هیچ‌کس، نه مردم و نه مسئولان آنطور که باید و شاید مسئله کرونا را جدی نگرفته‌اند. عباس پژمان، پزشک، نویسنده و مترجم با بیان این مطلب به همشهری می‌گوید: «اگر اوایل شیوع کرونا مردم تا حدودی سختی‌ها را تحمل کرده و خود را قرنطینه می‌کردند، تا به این حد شاهد شیوع ویروس کرونا نبودیم، اما متأسفانه این کار میسر نشد، چون اوضاع اقتصادی به‌گونه‌ای بود که مردم باید کار می‌کردند تا زندگی‌شان بچرخد. البته در این بین دولت هم بی‌تقصیر نبود و باید امکانات و کالاهای مورد نیاز مردم را تامین می‌کرد تا آنها بتوانند در خانه بمانند و شرایط قرنطینه را رعایت کنند. از سوی دیگر  در زمان آغاز شیوع ویروس کرونا مسئولان تعلل کردند و خیلی دیر ورود چنین ویروسی را به کشور اطلاع‌رسانی کردند. اگر آنها زودتر درباره این ویروس اطلاع‌رسانی می‌کردند، آنقدر شیوع کرونا گسترده نمی‌شد.»

ناشناخته بودن ویروس و اطلاعات غلط پزشکان
دکتر پژمان به عملکرد مسئولان در زمینه کنترل کرونا نمره قبولی نمی‌دهد؛ «‌ناشناخته بودن این ویروس و اطلاعات غلطی که پزشکان می‌دادند در این ماجرا بی‌تأثیر نبود. حتی عده‌ای از پزشکان وجود چنین ویروسی را تکذیب می‌کردند. بنابراین اقدامات پیشگیرانه لازم انجام نشد. در کنار همه اینها، یکسری اعتقادات رواج داشت که طرفداران طب سنتی از این اعتقادات سوء‌استفاده کردند و اقدامات طب نوین را زیر سؤال بردند و در این میان خیلی‌ها هم حرف آنها را ملاک قرار دادند. در مجموع تمام اقدامات پیشگیرانه باید انجام می‌شد که متأسفانه انجام نشد. »

واکسینه شدن 50تا 60درصدی
پژمان می‌گوید: «جلوگیری از شیوع چنین ویروسی کار راحتی نیست و به همین دلیل مرتب شاهد شدت گرفتن این ویروس در کشور هستیم. حتی کشور ما تا مدت‌ها تکنولوژی تولید واکسن را در کشور نداشت و برای مدت زمان زیادی درگیر این موضوع بود که واکسن را از کجا تهیه کند. هنوز هم واکسن آنطور که باید تهیه نشده است. حتی کادر درمان هم به‌طور کامل واکسینه نشده‌اند، درصورتی‌که در کشورهای دیگر واکسینه شدن به‌طور جدی در حال انجام است اما هنوز در کشور ما مشخص نیست اصلا واکسن کافی وجود خواهد داشت یا نه. به‌نظرم برای مقابله با کرونا لازم است مسئولان برنامه‌ریزی منسجمی در این زمینه داشته باشند و باید همه در این زمینه به یک اتفاق نظر برسند. همچنین باید واکسن به مقدار لازم تهیه شود و طی چند‌ماه آینده 50یا 60درصد مردم واکسینه شوند. در غیراینصورت حالا حالاها نباید انتظار داشته باشیم که این ویروس از بین ما برود.»

این خبر را به اشتراک بگذارید