• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 18 فروردین 1400
کد مطلب : 127513
+
-

گره پروژه‌های خراسان شمالی باز می‌شود

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان شمالی بودجه 487میلیارد تومانی برای رفع محرومیت‌های استان را مناسب توصیف، اما تأکید کرد توسعه متوازن و تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام ده‌ها برابر این عدد اعتبار نیاز دارد

بودجه
گره پروژه‌های خراسان شمالی باز می‌شود

مریم سرخوش- خبر‌نگار

تخصیص 487میلیارد تومان اعتبار مجزا از بودجه محرومیت‌زدایی کشور و افزایش بودجه آبرسانی به روستاها، خراسان‌شمالی‌ها را به بازشدن گره‌های کور پروژه‌های نیمه‌تمام امیدوار کرد. خراسان‌شمالی به‌عنوان یکی از استان‌های محروم،  از رکود و توقف در اجرای پروژه‌های نیمه‌تمام به‌دلیل کمبود اعتبار به‌شدت رنج می‌برد. مشکل جاده‌های استانی و روستایی، غفلت از ظرفیت بالای کشاورزی، نبود راه‌آهن، فرودگاه و بزرگراه، بحران آبی ناشی از پروژه‌های نیمه‌کاره با درصد پیشرفت فیزیکی بالا، گذرگاه مرزی غیرفعال باجگیران، تخصیص نیافتن سهمیه سوخت مرزنشینان برخلاف سایر مناطق مرزی کشور، سطح پایین پوشش تامین اجتماعی و... موجب رشد منفی جمعیت و کاهش اشتغال و پایین‌بودن شاخص‌های سرانه در حوزه‌های مختلف این استان شده است.
اما دیروز نماینده شیروان در مجلس شورای اسلامی از اختصاص 6/2درصد بودجه محرومیت‌زدایی کشور به خراسان شمالی خبر داد و گفت: «امسال 19هزار و 500میلیارد تومان اعتبار با هدف رفع محرومیت استان‌های کم‌برخوردار به همراه برش استانی آن تصویب شد که سهم خراسان‌شمالی از این رقم 487میلیارد تومان است.» به‌گفته «علی جدی» بودجه‌ای هم برای آبرسانی به روستاهای خراسان شمالی تخصیص پیدا کرده و سهم استان از این بودجه 220میلیارد تومان و این رقم در مقایسه با سال‌های گذشته تقریباً دو‌و‌نیم‌برابر شده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان شمالی در گفت‌وگو با همشهری با اشاره به اختصاص این بودجه برای تمام استان‌های کمتر توسعه‌یافته و محروم ‌می‌گوید: «خراسان شمالی در بخش‌های مختلف و زیرساخت‌های اصلی مثل راه‌آهن، فرودگاه و بزرگراه همچنین راه‌های روستایی محرومیت‌های زیادی را تجربه می‌کند. در بخش آب آشامیدنی، تامین آب بخش صنعت و کشاورزی هم با مشکلات قابل‌توجهی مواجه هستیم که امیدواریم با تکمیل آیین‌نامه این بودجه و کمک‌های دولت بتوانیم در بخش‌های ذکر‌شده به‌ویژه توسعه زیرساخت‌های شهری و روستایی اقدامات مناسبی را انجام دهیم.»  «غلامرضا هوایی» تخصیص بودجه 487میلیارد تومانی برای رفع محرومیت‌های استان را خوب اما ناکافی می‌داند و می‌افزاید: «برای بسیاری از مناطق کم‌برخوردار خراسان شمالی نمی‌توان کلمه محروم را به‌کار برد، زیرا همه روستاهای ما از برق، آب و گاز برخوردار هستند، اما وسعت نیاز استان برای توسعه متوازن ده‌ها برابر این عدد است.» به‌گفته وی، خراسان شمالی به‌عنوان یکی از استان‌های محروم کشور مطرح است و این بودجه 487میلیارد تومانی رقم خوبی برای تحول در توسعه است که می‌تواند بخشی از چالش‌های مالی پروژه‌های نیمه‌تمام را رفع کند، اما این مبلغ به هیچ‌وجه عقب‌ماندگی‌های ما در مقایسه با استان‌های مجاور را جبران نخواهد کرد.  این مسئول به بودجه‌های محرومیت‌زدایی از ابتدای انقلاب تاکنون اشاره می‌کند و می‌افزاید: «اعتبار مناطق محروم در سال‌های مختلف جهش‌های خوبی داشت. پیش‌تر تبصره37 (قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه‌ای کشور) هر سال در قانون بودجه تکرار می‌شد و بعدها بخشی از تبصره 25 (ضوابط اجرایی قانون بودجه) به این حوزه اختصاص پیدا کرد و اکنون مسئولیت این حوزه بر عهده سازمان دولتی توسعه مناطق محروم و روستایی است.» هوایی درباره اولویت‌های استانداری برای تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام هم عنوان می‌کند: «انتقال آب از دریای عمان، توسعه فولاد، توسعه فرودگاه بجنورد، ساخت فرودگاه در جاجرم و اتصال خراسان‌شمالی به راه‌آهن در جاجرم به‌عنوان اولویت‌های عمرانی و صنعتی استان مطرح است. همچنین در حوزه‌ گردشگری هم یک مجموعه بسیار عظیم تفریحی، تاریخی و فرهنگی در بجنورد ایجاد خواهد شد. شهر گردشگری فاروج و تکمیل بزرگراه‌های استان که از سمت مشهد به گلستان می رسد هم دیگر طرح اولویت‌دار استانداری است که تا تیرماه تکمیل خواهد شد.» یکی از پروژه‌های صنعتی راکد خراسان‌شمالی، کارخانه سیمان است و معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار در این‌باره ‌می‌گوید: «این کارخانه سیمان مربوط به سه‌راهی آشخانه سمنگان به سمت راز‌ و‌ جرگلان است که قرار بود آستان قدس رضوی در آن سرمایه‌گذاری کند و بحث سرمایه‌‌گذاری دولت و اعتبار دولتی در آن مطرح نبود. البته کارخانه سیمان بجنورد خراسان شمالی با ظرفیت تولید 5/1میلیون تن فعال است که ما فقط 40درصد آن را مصرف می‌کنیم. به همین دلیل برای تامین سیمان مورد نیاز داخل استان مشکلی نداریم، اما با تکمیل مجتمع سیمان سمنگان می‌توانیم بخشی از تولید را از طریق بنادر استان‌های شمالی به کشور همسایه یعنی ترکمنستان یا کشورهای آسیای میانه صادرات کنیم. به‌دنبال رفع مشکلات این کارخانه و توافق با آستان قدس رضوی هستیم و با ورود سرمایه‌گذار عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود.»

این خبر را به اشتراک بگذارید