• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 17 فروردین 1400
کد مطلب : 127446
+
-

مردی مسلح در حادثه‌ای هولناک در اهواز، 8نفر از اعضای خانواده 2همسرش را به قتل رساند

تکرار کشتار خانوادگی کنگان در اهواز

داخلی
تکرار کشتار خانوادگی کنگان در اهواز


 «8قربانی، حاصل خشم مرد مسلح» این حادثه هولناکی بود که دیروز در اهواز اتفاق افتاد و مردی مسلح که با خانواده 2همسرش دچار اختلاف شده بود، در اقدامی جنون آمیز پس از به رگبار بستن 8نفر از آنها، به زندگی خود نیز پایان داد. در حادثه‌ای دیگر در کرمانشاه نیز مردی شوهر خواهرش را با شلیک گلوله به قتل رساند تا با تداعی حادثه هولناک قتل 8نفر در کنگان به‌دست مردی شرور، زنگ خطر درخصوص در دسترس بودن اسلحه به صدا درآید.
به گزارش همشهری، تنها چند روز پس از جنایت خونین در شهرستان کنگان واقع در استان بوشهر که در آن قاتلی مخوف 8نفر از اعضای خانواده‌اش را به قتل رساند و خودش در درگیری با پلیس به قتل رسید، صبح دیروز حادثه‌ای مشابه در اهواز اتفاق افتاد. عقربه‌های ساعت 6:45صبح را نشان می‌داد که صدای رگبار گلوله در شهرک اندیشه شیبان اهواز از حادثه‌ای هولناک خبر داد. دقایقی بعد وقتی صدای تیراندازی خاموش شد و مأموران کلانتری 18خود را به محل حادثه رساندند با صحنه تکان‌دهنده‌ای مواجه شدند. 4عضو یک خانواده شامل 3مرد و یک زن بر اثر اصابت گلوله جان خود را از دست داده بودند و آنطور که شواهد نشان می‌داد عامل تیراندازی داماد 50ساله خانواده به نام فائز بود که بعد از به راه انداختن این حمام خون به مکان نامعلومی گریخته بود.
همزمان با شروع تحقیقات در محل وقوع جنایت تحقیقات در این‌باره آغاز شد. او فردی سابقه‌دار بود و این احتمال وجود داشت که باز هم مرتکب قتل دیگری شود؛ به همین دلیل تحقیقات برای دستگیری‌اش آغاز شد اما ساعتی بعد از شهر کارون خبر رسید که او 4عضو خانواده همسر دیگرش را نیز به قتل رسانده و دست به‌خودکشی زده است تا در فاصله کوتاهی 9نفر جان خود را از دست دهند.
او در دومین جنایت به‌سوی پدر، مادر و برادرزاده همسر دوم و پسر 9ساله ‌اش تیراندازی کرده و سپس با شلیک گلوله به زندگی خود پایان داده بود. اما این مرد با چه انگیزه‌ای دست به این کشتار خانوادگی زد؟ بررسی‌ها درخصوص زندگی این مرد نشان می‌دهد که او راننده و مکانیک خودروهای سنگین بود و وضعیت مالی چندان خوبی نداشت. او با وجود اینکه 2 همسر داشت اما به تنهایی در خانه‌ای کوچک زندگی می‌کرد. این مرد با همسرانش دچار اختلافات شدیدی بود طوری که سال 88به‌دلیل ضرب و جرح یکی از همسرانش دستگیر شده بود. او در سال‌های اخیر نیز اختلافات شدیدی با همسرانش داشت؛ طوری که به گواه نزدیکان قربانیان اخیرا بارها آنها و خانواده‌های‌شان را تهدید کرده بود. در همین حال جمال عالمی نیسی، فرماندار اهواز با تأیید وقوع این قتل عام خانوادگی گفت: عامل جنایت معتاد به شیشه بود که ابتدا در اهواز اقدام به قتل پدر، مادر و 2 برادر همسر اول خود در اهواز کرد و سپس با مراجعه به خانه همسر دوم اقدام به قتل پدر و مادر زن دوم، پسر خود و برادر زن دوم خود کرد.

جنایت در کرمانشاه
جنایت خانوادگی در اهواز در شرایطی اتفاق افتاد که در حادثه‌ای دیگر که در یکی از خیابان‌های کرمانشاه رخ داد مردی شوهر خواهرش را با شلیک گلوله به قتل رساند. سرهنگ محمدرضا آمویی، معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان کرمانشاه درباره این حادثه گفت: این حادثه در شهرک پردیس کرمانشاه اتفاق افتاد و مقتول با اصابت چند گلوله به قتل رسید. او ادامه داد: تحقیقات تکمیلی پلیس نشان می‌دهد که این حادثه در نزدیکی محل سکونت پدر همسر مقتول رخ داده و این فرد از چندی قبل با همسرش دچار اختلاف شده بود؛ به همین دلیل خانواده همسر مقتول تحت بازجویی قرار گرفتند و مدعی شدند این تیراندازی توسط پسر خانواده صورت گرفته و بعد از قتل متواری شده است. به‌گفته سرهنگ آمویی تحقیقات برای دستگیری قاتل فراری ادامه دارد.

زمینه‌های کشتار خانوادگی در اهواز و کنگان
 عبدالصمد خرمشاهی ـ وکیل دادگستری


هنوز چند روزی بیشتر از حادثه خونین در کنگان که در آن مردی مسلح اقدام به قتل 8نفر کرده بود نگذشته که از اهواز خبر می‌رسد در حادثه‌ای مشابه مرد مسلحی 8نفر از اعضای خانواده 2همسرش را به قتل رسانده و دست به‌خودکشی زده است. 2 حادثه هولناک که در مجموع موجب جان باختن 18نفر شد. اما چه عواملی دست در دست یکدیگر دادند تا چنین فاجعه‌ای اتفاق بیفتد؟
همه قربانیان با شلیک گلوله جان خود را از دست دادند و به همین دلیل شاید اذهان به‌سوی در دسترس بودن سلاح سوق پیدا کند. هرچند این موضوع نیز می‌تواند در وقوع این حوادث دخیل باشد اما علت اصلی را باید در جای دیگر جست‌وجو کرد. اسلحه فی‌نفسه باعث این مشکل نمی‌شود. برای اسلحه غیرمجاز قانون وجود دارد و درخصوص مجازات حمل اسلحه مماشاتی صورت نمی‌گیرد بنابر این مشکل خلأ قانونی نیست. اگر فردی مشکلات نداشته باشد و از نظر روحی درگیر نباشد و در رفاهی نسبی و حداقلی زندگی کند، حتی اگر مدرن‌ترین سلاح‌ها را دراختیار داشته باشد هم دست به چنین کاری نمی‌زند. زمانی فرد دست به این کار می‌زند که امیدش قطع شده است و راحت‌ترین کار برای فرار از مشکلات را روی آوردن به خشونت و قتل خود و اعضای خانواده‌اش می‌بیند.
در ارتکاب جرم عوامل زیادی دست به‌دست یکدیگر می‌دهند. انواع و اقسام مشکلات می‌تواند زمینه‌ساز این فجایع شود و اراده شخص را به‌سویی ببرد که قدرت تصمیم‌گیری صحیح و برخورد درست با مسائل را نداشته باشد. وقتی مشکلات تلنبار شود فرد نمی‌تواند آگاهی لازم را داشته باشد تا با مشکلات عاقلانه برخورد کند. او به سادگی اسیر تصمیم‌گیری‌های آنی خود می‌شود. وقوع حوادثی مثل آنچه در اهواز و کنگان اتفاق افتاد تازگی ندارد. سال‌هاست که این حوادث به انگیزه‌های مختلف اتفاق می‌افتد و اگر دولت فکری به حال زمینه‌های وقوع جرائم و ناهنجاری‌های اجتماعی نکند که اغلب ناشی از مشکلات اقتصادی و فرهنگی است، این حوادث باز هم تکرار خواهد شد. انگیزه اغلب جرائم اقتصادی است و مشکلات فرهنگی نیز از مشکلات اقتصادی نشات می‌گیرد. اگر رفاه نسبی وجود داشته باشد مشکلات فرهنگی هم مرتفع می‌شود و افراد می‌توانند آموزش‌های لازم را فرا بگیرند و شاهد چنین حوادثی نباشیم و آمار جرم و جنایت کمتر خواهد شد، اما مادامی که معضلات مرتفع نشود باید منتظر چنین حوادثی باشیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید