همیشه هم پای یک زن در میان نیست
سامان رضایی
یکی از نمادهای جوامع عقب نگه داشته شده زنستیزی و جنس دوم دانستن این بخش از جامعه است. در چنین کشورهایی برخی مردان پشت هر مشکلی دنبال جای پای یک زن میگردند تا او را مقصر و گناهکار جلوه دهند. ترجیعبند حرفهای آنها هم این است که «همیشه پای یک زن در میان است.» برای نمونه در خیابانها و بزرگراهها اگر شاهد رانندگی ناشیانهای باشند دنبال راننده زنی میگردند که رانندگیاش را نقد کنند یا اگر پارک دوبلی به طول انجامد و در چندمین عقب و جلو کردن خودرو مسیر خیابان بسته شود، این دسته خاص فقط دنبال رانندهای از جماعت زنان میگردند. این راننده اگر نخستین ناخدای کشتی در مصر هم که باشد آنها بسته شدن کانال سوئز توسط یک کشتی باری را به او نسبت میدهند. این احتمال آخری دقیقا روی داد. یعنی خانم مروه سلحدار، نخستین ناخدای زن مصر چند روز پیش ناگهان متوجه شد در فضای مجازی مصر این خبر دست بهدست میشود که او کاپیتان کشتی اورگیون بوده است. کشتی باری که کانال سوئز را بسته است. او که در این پارک دوبل کشتی باری یادشده هیچ نقشی نداشت از خود دفاع کرد، اما جماعت شایعهسازها نمیپذیرفتند. تا اینکه مشخص شد وقتی کانال سوئز توسط کشتی باری بسته شده بود خانم سلحدار صدها کیلومتر دورتر بهعنوان جانشین ناخدای ناو موسوم به عاید 4در اسکندریه مشغول به خدمت بوده و روحش هم از این ماجرا خبر نداشته است.
مروه که ۲۹ سال دارد به بیبیسی گفت: اصلا نمیداند چهکسی نخستین بار این شایعه را منتشر کرد و چرا: «حس کردم شاید چون زنی موفق هستم یا چون مصری هستم، هدف قرار گرفتهام اما مطمئن نیستم». این نخستین بار نیست که او در این حرفه مردانه با چالش روبهرو میشود. براساس اعلام سازمان بینالمللی دریانوردی، هماکنون زنان فقط 2درصد دریانوردان جهان را تشکیل میدهند. مروه میگوید همیشه دریا را دوست داشته است و ثبت نام برادرش در فرهنگستان علوم و فناوری و حملونقل دریایی عرب، الهامبخش او شد تا به ناوگان بازرگانی ملحق شود. اگرچه آکادمی در آن زمان فقط مردان را میپذیرفت، اما مروه درخواست پذیرش داد و پس از بازنگری در قانون توسط حسنی مبارک، رئیسجمهور وقت مصر، مجوز ثبت نام گرفت.