• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 17 فروردین 1400
کد مطلب : 127422
+
-

آژیر قرمز برای تئاتر

با ورود به موج چهارم کرونا، بار دیگر اهالی تئاتر با تعطیلی سالن‌های نمایشی مواجه شدند

آژیر قرمز برای تئاتر

فهیمه پناه‌آذر- روزنامه‌نگار

با گذشت چند روز از تعطیلات نوروزی و بازگشایی سالن‌های نمایشی، برخی از سالن‌ها میزبان نمایش‌های جدید شدند که در هفته اول اجراهای خود توانستند تماشاگران تئاتر را با خود همراه کنند. از سال گذشته صحبت‌های زیادی درباره جابه‌جایی تئاتر از گروه۳ به گروه۲ مشاغل در ستاد ملی مقابله با کرونا شد و در نهایت از هفته گذشته این اتفاق افتاد و تئاتر در شرایط آبی، زرد و نارنجی می‌تواند فعال باشد، اما بعد از یک هفته در پایتخت آژیر قرمز زده شد و با ورود به موج چهارم این بیماری که بیشتر از یک سال است جهان را درگیر خودش کرده، بار دیگر سالن‌ها بسته شدند و برخی از نمایش‌ها از ادامه اجرا بازماندند و برخی نیز منتظر بهتر شدن شرایط و آغاز اجرایشان هستند. در میان تماشاخانه‌های خصوصی که توانستند از تعطیلی سال گذشته و وضعیت بغرنج مالی به سال۱۴۰۰ برسند، تنها چند تماشاخانه فعالیت قابل‌توجهی دارند؛ هر چند این فعالیت بار دیگر با تعطیلی همراه شد؛ تعطیلی که زمان پایانش مشخص نیست.

یک هفته خوب که تمام شد
در وضعیت فروش بلیت‌ها و استقبال از تئاترها با بازگشایی برخی از تماشاخانه‌ها، برخی از آثار نمایشی، اجرای خود را با فروش قابل تامل آغاز کردند. یکی از این نمایش‌ها «بیست‌ تومنی» است که اجرایش یک هفته است آغاز شده و در این مدت براساس آمار سایت فروش، با قیمت بلیت ۴۰هزار تومانی جزو پرفروش‌ها بوده است؛ نمایشی به کارگردانی محمدرضا آزادفر که در پردیس شهرزاد روی صحنه است. از دیگر نمایش‌هایی که مخاطب خوبی در یک هفته اجرایش داشته، تئاتر موزیکال «جنگ و صلح» میثم یوسفی است؛ نمایشی با قیمت ۴۰هزار تومان که اجرایش در چهارسو بوده و قرار بود تا ۱۰ اردیبهشت ادامه دارد. سالن سایه هم تا پایان فروردین میزبان «مرفی» نگین ضیایی است.

وودی آلن در شهرزاد
از دیگر نمایش‌های پرمخاطب بهاری «ریورساید درایو» به کارگردانی مرتضی بزرگزادگان است؛ نمایشی که اجرایش قرار بود تا پایان فروردین‌ماه ادامه داشته باشد. سالن ارکیده این تماشاخانه هم میزبان یک کنسرت - نمایش است؛ «تلخک و قندک» داوود فتحعلی‌بیگی به کارگردانی طهماسب‌پور که از اجرا باز ماند.

نوفل‌لو‌شاتو میزبان استاد محمد
«شب بیست‌ویکم» محمود استادمحمد هم به کارگردانی مهدی رضایی و مهدی خالدی در عمارت نوفل‌‌لوشاتو اجرایش آغاز شد، اما ادامه نیافت.
افشین واعظی هم قرار بود از هفته سوم فروردین نمایش «مشاهیر» را به تماشاخانه ملک بیاورد؛ نمایشی با بلیت ۵۰ هزار تومانی که جزو پربازیگرترین نمایش‌های این ماه‌هاست.

لباس جدید پادشاه در سنگلج
لادن نازی هم «لباس جدید پادشاه» را از هفته دوم بهار به سنگلج آورده؛ نمایشی که به لحاظ قیمت نسبت به دیگر اجراها کمتر بوده و به‌گفته کارگردان نمایش یک طنز تلخ دارد. وحید شاهینی هم «بابا کرم»‌ را در سالن محراب اجرا می‌کند. این دو نمایش هم اجرای نیمه‌کاره داشته و منتظر وضعیت خروج پایتخت از بحران چهارم کرونا هستند.

آغاز مرگ گرم
سالن قشقایی هم میزبان نمایش «مرگ گرم» محمدرضا عطایی‌فر بود که عوامل اجرا با اعلام تعطیلی دست از کار کشیدند و با وجود اینکه قرار بود از ۱۷فروردین اجرا آغاز شود، گروه نمایشی کار را تعطیل کردند. در این میان خطر اصلی وضعیت اقتصادی و عدم‌حمایت‌هایی است که اهالی تئاتر را درگیر خواهد کرد؛ مشکلی که بیشتر از یک سال است درگیرش هستند، اما هنوز راهکاری برایش اتخاذ نشده است. این نمایش قرار بود هر روز ساعت۱۸ روی صحنه برود و اجرایش تا ۲۰اردیبهشت ادامه داشته باشد. نسیم ادبی و ندا شاهرخی هم قرار بود ۱۹فروردین نمایش «شب/ خارجی/ یرما» را اجرا کنند. «رویای یک نویسنده» و «چهرازی» 2نمایشی است که به مهرگان می‌رفتند. میثم ترکمند رویای یک نویسنده را کارگردانی ‌می‌کند. یک هفته از اجرای این اثر گذشته است و نمایش چهرازی قرار بود اجرای خود را از ۱۸فروردین آغاز کند. سالن شماره2 مهرگان هم از هفته اول فروردین میزبان «زیر آسمان پاریس» است؛ نمایشی به کارگردانی پیروز میرزایی که تا دهم اردیبهشت‌ماه اجرا می‌شود، اما این گروه هم مانند دیگر گروه‌ها بار دیگر طعم تلخ تعطیلی را چشیدند.

ایرانشهر در انتظار 2 نمایش
از هفته پایانی فروردین هم تماشاخانه ایرانشهر میزبان 2نمایش خواهد بود. «عمو لاوروف» به کارگردانی امیر امیری از ۱۸فروردین اجرایش آغاز می‌شود. این نمایش هر شب ساعت ۲۰ با بهای بلیت ۶۰ هزار تومان روی صحنه می‌رود. از ۲۲ فروردین هم نمایش «سگک» به کارگردانی رضا بهرامی با بهای بلیت ۵۰ هزار تومان در سالن سمندریان روی صحنه می‌رود. با توجه به تصمیماتی که گرفته می‌شود، نمایش‌ها بار دیگر منتظر اجرای خود خواهند بود یا اینکه با وجود نصب دکور و آمادگی برای اجرا منتظر می‌مانند.

این خبر را به اشتراک بگذارید