• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 17 فروردین 1400
کد مطلب : 127421
+
-

دل سینما خون شد

گفت‌وگوی همشهری با جواد نوروزبیگی، تهیه‌کننده فیلم «خون شد»

گزارش
دل سینما خون شد

یاور یگانه- روزنامه‌نگار

تهران دوباره قرمز شد و سینماها دوباره تعطیل شدند. با اینکه سینماها مشتری چندانی ندارند و حتی در مقاطعی که اوضاع کرونا آنقدر بد نیست که نیازی به تعطیلی سینماها باشد، اما به محض اوج گرفتن کرونا، چراغ سینماها خاموش می‌شود. مشخص نیست تاکنون چند نفر به واسطه حضور در سالن‌های سینما به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند، اما آنچه مشخص بوده این است که سینماها از این تعطیلی‌ها و بازگشایی‌های چندباره ضرر کرده‌اند و نمی‌توانند برای آینده برنامه‌ریزی کنند. 
سینماها در روزهای منتهی به سال نو فعالیت‌‌شان را از سر گرفتند و فیلم‌های نوروزی را به روی پرده بردند، اما روز 8فروردین بود که دوباره تعطیل شدند. 
با رایزنی‌های انجام شده، بالاخره مشاغل مرتبط با سینما از گروه 3به گروه 2تقسیمات کرونایی منتقل شدند و سینماها از عصر روز 11فروردین کارشان را از سر گرفتند، اما روز گذشته با قرمز شدن تهران، سینماها دومین نوبت تعطیلی در سال نو را تجربه کردند و دست‌اندرکاران نمایش فیلم‌ها که امید داشتند در سال نو وضعیت سینماها بهتر شود، همه امیدشان نقش بر آب شد.

سینما را باید نجات داد

جواد نوروزبیگی، تهیه‌کننده فیلم «خون شد»، ساخته مسعود کیمیایی که ریسک اکران این فیلم را در نوروز امسال به جان خرید، روز یکشنبه به مهر درباره فروش کم «خون شد» گفته بود: «در شرایطی که قرار بود چند فیلم برای نوروز ۱۴۰۰ اکران شوند، «خون شد» هم در میان آثار اکران نوروزی قرار گرفت. البته با توجه به وضعیت کرونا ما پیش‌بینی می‌کردیم که استقبال چندانی از فیلم نشود ولی نه این‌قدر پایین! تمام فیلم‌ها به همین وضعیت دچار شدند، حتی مشاهده کردید که فیلمی مانند «شنای پروانه» ساخته محمد کارت موفقیتی در اکران سینمایی به‌دست نیاورد، اما در اکران آنلاین در دو روز اتفاقات ویژه‌ای برای آن رقم خورد؛ بنابراین به‌نظرم مقداری قواعد بر هم ریخته است؛ برای مثال درحالی‌که فکر می‌کنیم اکران آنلاین بد است، چنین نمایشی روی یک فیلم جواب می‌دهد. باید یک کارشناسی و بررسی درستی صورت بگیرد تا سینما را نجات بدهیم و مخاطب دوباره به سینما بازگردد. چون عدم‌ورود مخاطب به سینما صدمات زیادی دارد.» نوروزبیگی در همین گفت‌وگو درباره کیفیت فیلم‌های اکران نوروزی گفته بود: «آثاری که روی پرده هستند جزو فیلم‌های خوب سینمایی هستند. از سوی دیگر آثار آقای کیمیایی هم همواره در اکران موفق بوده، همیشه طرفداران خود را داشته و توانسته است مخاطبانی را به‌دست بیاورد. آقای مجیدی کارگردان «خورشید» هم همیشه جزو فیلمسازان موفق در اکران بوده است، اما اکران نوروزی امسال نشان داد که مردم در تعطیلات نوروزی تفریحی به نام سینما را از میان برنامه‌های خود حذف کرده بودند و به سمت سینما نرفتند؛ یعنی هرچند به تفریحات دیگر و مسافرت پرداختند، اما سینما را در میان سبد تفریحی خود قرار ندادند. از این‌رو باید وضعیت سینماها تقویت شود.» حالا و با تعطیلی دوباره سینماها، فیلم‌هایی که حاضر شدند در نوروز اکران شوند، با وضعیت پیچیده‌تری مواجه هستند.

سینماها را یا تعطیل کنید یا بگذارید باز باشند 
با اعلام خبر تعطیلی سینماها، به سراغ جواد نوروزبیگی رفتیم تا نظرش را در این‌باره جویا شویم که فیلمش در میان فیلم‌های نوروزی دومین فیلم کم‌فروش بوده است. نورورزبیگی در گفت‌وگو با همشهری درباره تعطیلی مجدد سینماها می‌گوید: «این تعطیلی‌ها و بازگشایی‌ها فقط شرایط سینما را بدتر می‌کند و باعث سردرگمی مردم می‌شود. سازمان سینمایی تلاش کرد که سینما را از گروه 3به گروه 2مشاغل منتقل کند، اما باز با قرمز شدن تهران، سینماها تعطیل شدند. ما بارها مصاحبه کرده‌ایم و نظرمان را درباره این وضع گفته‌ایم، اما متأسفانه توجهی نمی‌شود. در یک سال و خرده‌ای که از آمدن کرونا می‌گذرد، کسی از رفتن به سینما آسیب ندیده، حتی در زمان جشنواره فیلم فجر که در اوج کرونا بودیم، کسی با رفتن به جشنواره بیمار نشد. مسائلی بهداشتی در سینماها بیشتر از هر جای دیگری رعایت می‌شود.»
نوروز بیگی در ادامه می‌افزاید: «وقتی سینما شلوغ نیست و از فیلم‌ها استقبال نمی‌شود و کسی به سینما نمی‌رود، چرا باید سینماها را تعطیل کنند؟ اصلا کسی در سینماها نیست که سینما را تعطیل می‌کنند. وقتی سینماها را مدام تعطیل و باز می‌کنند، فیلم‌ها و سینما آسیب می‌بینند. به‌نظرم حتی گروه‌هایی که این روزها مشغول تولید و فیلمبرداری هستند کارشان را تعطیل خواهند کرد چراکه آینده بسیار مبهمی پیش روی سینمای ایران قرار دارد و معلوم نیست که چه خواهد شد. از کسانی که برای تعطیلی سینماها تصمیم می‌گیرند باید پرسید سینماها خطرناک‌تر هستند یا رستوران‌ها که به‌مراتب مشتری بیشتری از سینماها دارند.»

بررسی یک امکان
 در تمام یک‌سال گذشته سؤال اصلی این است که چاره و راه نجات سینمای ایران چیست؟ اما کسی به جواب این سؤال دسترسی نداشته و اصلا معلوم نیست که چطور می‌توان گریبان سینمای ایران را از چنگ مشکلاتش رها کرد و به آن فرصت نفس کشیدن داد. از نوروزبیگی می‌پرسیم با تعطیلی سینماها آیا برای اکران آنلاین «خون شد» اقدام خواهد کرد یا نه؟ که جواب می‌دهد: «باید این موضوع را با آقای محمدصادق رنج‌کشان، سرمایه‌گذار فیلم، مطرح کنم تا ببینیم به چه نتیجه‌ای می‌رسیم و بعد از آن برای اکران آنلاین فیلم تصمیم خواهیم گرفت.» 

این خبر را به اشتراک بگذارید