• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
سه شنبه 17 فروردین 1400
کد مطلب : 127411
+
-

نحسی «9» برای شماره «9»

مهدی طارمی 9گله، 9بازی است که گل نزده

نحسی «9» برای شماره «9»


این روزها انگار همه عددهای 9دنیا دست به یکی کرده‌اند تا مهدی طارمی را اذیت کنند. ستاره فوتبال ایران که فصل درخشانی را در پورتو پشت سر می‌گذارد، 9بازی است که نتوانسته برای تیمش گل بزند و به همین دلیل کم‌کم صدای رسانه‌های پرتغال هم
 درآمده. چنین آماری برای یک مهاجم قابل‌قبول نیست؛ حتی اگر او 6 پاس گل داده باشد و چپ و راست برای تیمش پنالتی بگیرد. آخرین گل طارمی به همان بازی رفت پورتو با یوونتوس برمی‌گردد. پس از آن مهدی در 8بازی برای این تیم و یک بازی برای تیم ملی ایران به میدان رفته و موفق به گشودن دروازه رقبا نشده است. جالب اینجاست که مهدی در لیگ پرتغال 9گله است و با توجه به اختلاف زیاد با رقبا، شانس چندانی برای آقای گلی ندارد. هم‌اکنون بهترین گلزن مسابقات پرتغال پدرو گونزالس از اسپورتینگ صدرنشین است که 15گل به ثمر رسانده. طارمی فصل گذشته در ریوآوه 18گل زد و با 2 بازیکن دیگر به‌صورت مشترک صاحب عنوان برترین گلزن فصل مسابقات شد. با وجود این در فاصله 9بازی به پایان فصل جاری، او از آمار خودش هم عقب مانده؛ هرچند هیچ‌کدام از اینها اثرگذاری طارمی در پورتو را زیر سؤال نمی‌‎برد.

    اگر پنالتی‌زن اول بود...
بی‌گمان اگر مهدی طارمی پنالتی‌زن اول پورتو بود، آمار او می‌توانست بهتر از اینها باشد. با این حال سرجیو کونسیسائو، سرمربی پورتو نفرات دیگری را برای زدن پنالتی انتخاب کرده که همین مسئله به ضرر مهدی تمام‌شده است. در همین بازی آخر با سانتاکلارا طارمی پنالتی گرفت، اما سرجیو اولیویرا پشت آن ایستاد. جالب اینجاست که بیشتر پنالتی‌های پورتو را مهاجم ایرانی می‌گیرد، اما نهایتا گل‌ها به نام دیگران ثبت می‌شود.

    تمجیدها زیادی بود؟
شاید این نکته کمی بدبینانه به‌نظر برسد، اما تمجیدها از طارمی بعد از گل او به یوونتوس هم کمی اغراق‌آمیز بود و شاید این بازیکن را تحت‌تأثیر قرار داد. به هر حال یووه امسال وضع خوبی ندارد و بعد از 9فصل، عملا قهرمانی در لیگ ایتالیا را از دست داده است. بانوی پیر همین که امسال با پیرلو موفق به کسب سهمیه لیگ قهرمانان اروپا شود، موفقیت بزرگی خواهد بود. این البته هرگز به‌معنای کم‌ارزش جلوه دادن گل مهدی به یوونتوس نیست، اما به‌نظر می‌رسد در ایران پیازداغ ماجرا کمی زیاد شد. چه بسا آن همه حماسه‌سرایی کمی طارمی را از مسیرش خارج کرد. نکته آماری قابل توجه اینکه در پرسپولیس یا ریوآوه هرگز پیش نیامده بود طارمی بیش از 5بازی پیاپی گل نزند.

    اهمیت موضوع برای تیم ملی
هر مهاجمی از این افت و خیزها دارد، بنابراین حتما دوران گل نزدن‌های طارمی هم تا خردادماه و مسابقات حساس تیم ملی برابر بحرین و عراق به پایان خواهد رسید. فراموش نکنید طارمی مدت‌هاست درخشش خاصی در تیم ملی نداشته و بعد از مسابقات مقدماتی جام‌جهانی 2018هیچ گل مهمی برای ما نزده است. گل‌های او در این مدت صرفا برابر تیم‌هایی مثل یمن، چین، سوریه، کامبوج و... به ثمر رسیده؛ پس مهدی یک دین اساسی به تیم ملی دارد و امیدواریم خرداد پیش رو مقارن با بهترین فرم فنی این بازیکن باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید