• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 17 فروردین 1400
کد مطلب : 127405
+
-

فرصت انتقام کی‌یف

لیورپول و صلاح امشب و هفته آینده می‌توانند انتقام شکست در فینال 3 فصل پیش را از رئال بگیرند

فرصت انتقام کی‌یف


یورگن کلوپ برای انتقام شکست 3 بریک در فینال لیگ قهرمانان اروپا از رئال مادرید یک فصل دیر رسید. شاید اگر در 2 فصل اخیر که یک‌بار با حذف بارسلونا قهرمان اروپا شد و فصل قبل که با اختلافی فاحش پس از 30 سال موفق شد لیورپول را قهرمان انگلیس کند به تور رئال می‌خورد، تا الان انتقام آن بازی گرفته شده بود. اوضاع مدافع عنوان قهرمانی لیگ برتر در این فصل اصلا خوب نیست اما آنها توانستند به لطف بهترین پیروزی تاریخ خود در زمین آرسنال به جدول برگردند و حتی به سهمیه فصل بعد لیگ قهرمانان هم امیدوار شوند. کلوپ برای بازی امشب هیچ تمرینی در ورزشگاه آلفردو دی‌استفانو انجام نداد تا تاکتیک‌هایش برای این بازی رو نشود. این دیدار با فینال 3 فصل پیش در کی‌یف جدا از رفت‌وبرگشت بودن و بدون تماشاگر بودن این رویارویی، تفاوت‌های دیگری هم دارد:

   مو صلاح
محمد صلاح در آن فصل بهترین سال عمرش را تجربه می‌کرد. سرخیو راموس درحالی‌که بازی با برتری محسوس لیورپول دنبال می‌شد روی مهاجم مصری خطا کرد و کتف صلاح در رفت و پس از تعویض او این رئال بود که بازی را در دست گرفت. صلاح با اینکه روند گلزنی خوبی در این فصل داشته، اما هرگز دوباره به صلاح پیش از آن مصدومیت تبدیل نشد. او در 137بازی با پیراهن لیورپول 91گل و 34پاس‌گل ثبت کرده.

   راموس و کاریوس
3 عنصر تأثیرگذار فینال 3 فصل پیش دیگر در ترکیب 2 تیم نیستند. سرخیو راموس که عده‌ای معتقد بودند به‌خاطر خطا روی صلاح باید اخراج می‌شد مصدوم است و به هر دو بازی رفت و برگشت نمی‌رسد. کاریوس که بعدا ادعا کرد به‌دلیل برخورد آرنج راموس به سرش بخشی از هوشیاری‌اش را از دست داده بود و 2 گل عجیب دریافت کرد، به‌طور قرضی در یونیون برلین بازی می‌کند و فصل آینده لیورپول می‌خواهد از شرش خلاص شود. کاریوس بعد از آن بازی تا 2 سال به خوردن گل‌های عجیب و سوتی‌هایش ادامه داد. گرت بیل هم که در آن مسابقه یک گل زیبا  با ضربه قیچی برگردان زده بود، 2 فصل است با او مثل یک بازیکن اضافی برخورد می‌شود. بیل فعلا قرضی در تاتنهام به‌سر می‌برد.

   بنزما
کریم بنزما در کنار دروگبا با 4گل زده بهترین گلزن در دیدارهای اروپایی مقابل لیورپول است. او در 7 بازی آخرش در همه رقابت‌ها موفق به گلزنی شده.

   مندی
رئال با مندی فقط یک‌بار آن هم به لوانته باخته. رئال با او هر 114دقیقه یک گل دریافت می‌کند و با مارسلو هر 77دقیقه یک گل. مدافع چپ فرانسوی درصورت دریافت کارت زرد در بازی امشب، دیدار برگشت را از دست می‌دهد.

   آسنسیو
پس از افتی که به‌دلیل مصدومیت طولانی داشت به فرم خوب خودش برگشته. مارکو در 3 بازی آخرش برای رئال گل زده که بهترین روند گلزنی‌اش محسوب می‌شود. جالب اینکه در این سه بازی سرجمع 90 دقیقه هم بازی نکرده؛ آتالانتا (8دقیقه)، سلتا (19) و ایبار (61). نکته اینجا‌ست که همین لیورپول مهم‌ترین مشتری خرید آسنسیو بود و شایعات حاکی از این بود که تیم انگلیسی حاضر بوده 180میلیون یورو برایش بپردازد که پرس نپذیرفته.

   ناچو
مدافع وفادار و همه‌فن‌حریف و بی‌حاشیه رئال در این فصل به‌گونه‌ای بازی کرده که هواداران تقریبا با احتمال جدایی سرخیو راموس کنار آمده‌اند. مادریدی‌ها بدون راموس در 7بازی از 10بازی آخر در لیگ قهرمانان بازنده بوده‌اند اما این‌بار اوضاع فرق دارد و ناچو در ترکیب است. او مقابل ایبار برای یکصدوپنجاهمین بار با پیراهن رئال در لالیگا به میدان رفت. در این 2‌ماه او تمام دقایق حضور در ۱۱ بازی بدون شکست رئال مادرید را بازی کرده؛ 9پیروزی و 2 مساوی.

   زیدان
سرمربی رئال در دور حذفی لیگ قهرمانان تنها مقابل یک تیم تن به شکست داده؛ 2 بار در فصل پیش مقابل منچسترسیتی. او برای بار دویست‌وپنجاهم به‌عنوان سرمربی روی نیمکت رئال نشست؛ 165برد، 50تساوی و 35شکست.

   پرس
رئیس باشگاه اسپانیایی مسابقه شماره یک‌هزار خود را در این پست تجربه کرد و 25جام آورد. فقط 3 تیم بایرن‌مونیخ، میلان و لیورپول موفق شده‌اند در تاریخ خود بیشتر از فلورنتینو پرس به قهرمانی چمپیونز لیگ دست یابند.

   آزار
دیروز خبر رسید که مصدومیت ادن آزار برطرف شده. به‌عبارت بهتر، او مصدومیتش را فعلا به تعویق انداخته است. البته بعید است در این بازی به میدان برود اما آزار رکورد خوبی مقابل لیورپول دارد و با پیراهن چلسی در 18بازی موفق شده 7گل و 2 پاس‌گل را ثبت کند و البته 6برد در برابر 8باخت.

   ژوتا
با اینکه مثلث صلاح- فیرمینو- مانه غیرقابل تغییر است، ژوتا عملکرد خوبی داشته و به‌عنوان بازیکن ذخیره 4 بار موفق به گلزنی شده. او این روزها در ترکیب لیورپول و تیم ملی پرتغال 2 تا 2 تا گل می‌زند.

   مدافعان
3 مدافع اصلی میانی لیورپول یعنی جو گومز، ویرجیل فان‌دایک و ماتیپ همچنان مصدوم‌اند. در 4 بازی گذشته زوج کاباک و فیلیپس در مرکز خط دفاعی به میدان رفته‌اند و نتیجه؟ 4 کلین‌شیت.

   مصدومان
رئال: کارواخال، والورده، آزار و راموس (والورده و آزار با تیم تمرین کردند)
لیورپول: ماتیپ، ویرجیل، اوریگی، گومز، هندرسون و کلهر

   ترکیب احتمالی
رئال: کورتوا، مندی، واران، ناچو، واسکس، کاسمیرو، کروس، مودریچ، وینیسیوس، آسنسیو، بنزما
لیورپول: آلیسون، رابرتسون، کاباک، فیلیپس، آرنولد، فابینیو، تیاگو، واینالدوم، صلاح، مانه، ژوتا

   نکته
   لیورپول در 11بازی از 12مسابقه اروپایی آخر خود میانگین 2.5گل ثبت کرده و در 7مسابقه از 9دیدار آخر در لیگ قهرمانان گلی نخورده.
   رئال هر 3 رویارویی آخر مقابل این حریف انگلیسی را با برد پشت‌سر گذاشته و در 6دیدار آخر اروپایی‌اش در این فصل 5برد به‌دست آورده.
   2 تیم که روی‌هم 19قهرمانی در این تورنمنت دارند در مرحله گروهی به‌عنوان تیم اول صعود کردند و در دور یک‌هشتم به حریفانی نه چندان سخت مثل لایپزیش و آتالانتا خوردند که با قاطعیت به برتری دست یافتند.
   این پنجاه‌ویکمین حضور رئال در این تورنمنت است که یک رکورد محسوب می‌شود.
   آمار رئال مادرید با داوری فیلکس بریچ؛ ۱۰ بازی، ۶ برد، ۲ مساوی و۲ باخت، ۱۸ کارت زرد، یک کارت قرمز.

متخصص قرعه‌های ساده
گواردیولا می‌تواند یک حریف نسبتا ساده دیگر را هم از پیش‌رو بردارد؟


منچسترسیتی با گواردیولا به‌احتمال فراوان یک قهرمانی دیگر لیگ برتر را هم به نام خود ثبت می‌کند. اگر سیتی همه بازی‌های باقیمانده خود در لیگ را ببازد باز هم سهمیه لیگ قهرمانان فصل آینده این تیم تضمین‌شده است. در سوی مقابل بازی امشب، حریفی آلمانی به نام دورتموند قرار دارد که در بوندس‌لیگا اصلا اوضاع مساعدی ندارد و اگر معجزه‌ای رخ ندهد، دستش از سهمیه لیگ قهرمانان فصل بعد کوتاه است. در این‌صورت هالند تحت هر شرایطی به‌خاطر اوضاع اقتصادی باید به فروش برسد که یکی از مقصدهای احتمالی این بازیکن هم می‌تواند همین من‌سیتی باشد. دورتموند با درخشش هالند در دور قبل سویا را حذف کرد و به این باشگاه یادآور شد که جایش در لیگ اروپاست نه لیگ قهرمانان. گواردیولا هم که معمولا خوش‌شانس‌ترین مربی اروپا در قرعه‌کشی‌هاست دور قبلی موفق شد از سد مونشن‌گلادباخ بگذرد و این دومین حریف پیاپی آلمانی او و سیتی در دور حذفی خواهد بود. گواردیولا البته با وجود قرعه‌های ساده هنوز نتوانسته بعد از بارسلونا جام اروپایی بگیرد. او فصل قبل به لیون هم باخت. خط دفاعی سیتی در این فصل عالی کار کرده و 28کلین‌شیت داشته که 2 تا از تعداد گل‌های خورده این تیم بیشتر است و 5گل خورده از 26گل دریافتی سیتیزن‌ها در یک مسابقه و مقابل لستر بوده. گابریل ژسوس مهاجم سیتیزن‌ها موفق شده که در 5بازی اخیر خود برای منچسترسیتی ؛ 4گل برای تیم خود به ثمر برساند. برد مقابل لستر پانزدهمین برد پیاپی در مسابقات خارج از خانه و بیست‌وششمین برد در 27بازی آخر (فقط به من‌یونایتد باختند) بود. سیتی برای کسب پنجمین قهرمانی لیگ تنها به کسب 11امتیاز دیگر نیاز دارد. دورتموند 7 امتیاز از فرانکفورت رده چهارمی و 21امتیاز از بایرن صدرنشین کمتر دارد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :