• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 16 فروردین 1400
کد مطلب : 127325
+
-

اسرائیل، همچنان در بن‌بست

جهان‌نما
اسرائیل، همچنان در بن‌بست

با گذشت حدود 2هفته از انتخابات پارلمانی در اسرائیل، احزاب هنوز بر سر تشکیل دولت و تعیین تکلیف کرسی نخست‌وزیری، به نتیجه نرسیده‌اند؛ وضعیتی که بی‌ثباتی سیاسی را در این رژیم تشدید کرده است. پارلمان اسرائیل دارای 120کرسی است و حزب پیروز در انتخابات باید به 61کرسی دست پیدا کند تا بتواند دولت تشکیل دهد. در 70سال گذشته، هرگز چنین اتفاقی نیفتاده و احزاب  برای تشکیل دولت مجبور به ائتلاف با یکدیگر بوده‌اند. در انتخابات سوم فروردین، جناح راستگرایان و افراطیون مذهبی، شامل 4 حزب از جمله حزب لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهو، ۵۲ کرسی از ۱۲۰ کرسی را به‌دست آورد. احزاب مخالف نتانیاهو که برای پایان دادن به نخست‌وزیری او تقلا می‌کنند، ۵۷ کرسی را در اختیار دارند.
در این شرایط، تصمیم احزاب کوچک‌تر که خارج از این دو ائتلاف قرار گرفته‌اند اهمیت پیدا می‌کند. بنیامین نتانیاهو روز جمعه در دیدار با نفتالی بنت، رهبر حزب یامینا، برای ورود به ائتلاف گفت‌وگو کرد. این نخستین دیدار 2رقیب سیاسی طی 2سال گذشته بوده است. سران حزب یامینا که اکنون 7کرسی را در اختیار دارد، گفته‌اند که بنت برای ائتلاف با نتانیاهو متقاعد نشده و شرطش برای این کار در اختیار گرفتن کرسی نخست‌وزیری است. نتانیاهو برای کسب حمایت نفتالی بنت، به او گفته که هر پستی در دولت، غیر از نخست‌وزیری را در اختیار او و نمایندگان حزبش قرار خواهد داد. یائیر لاپید، رهبر حزب یش آتید، بزرگ‌ترین حزب در جناح مخالفان بنیامین نتانیاهو نیز با نفتالی بنت دیدار کرده تا او را به ائتلاف با این جناح ترغیب کند. لاپید که از بخت بیشتری برای تشکیل ائتلافی با شرکت همه احزاب رقیب بنیامین نتانیاهو برخوردار است، گفته که برای جلوگیری از ادامه حکومت نتانیاهو و راستگرایان، حاضر است که از پست نخست‌وزیری صرف‌نظر کند و آن را به بنت بسپارد. در این وضعیت، نگاه‌ها متوجه نظر یک حزب تازه تاسیس از عرب‌های سال ۱۹۴۸ به نام موحده نیز بوده که به رهبری دکتر منصور عباس، یک دندانپزشک، تشکیل شده است. این حزب فقط 4کرسی را به‌خود اختصاص داده است. اما او با وجود این کرسی‌های محدود، ممکن است نقشی تعیین‌کننده داشته باشد. منصور عباس گفته که قصد دارد از نتانیاهو حمایت کند. این موضع اما با مخالفت راستگرایان افراطی روبه‌رو شده است؛ آنها نمی‌خواهند عرب‌های اسرائیل وارد قدرت شوند.
در این میان، اسرائیلی‌های مخالف بنیامین نتانیاهو که طی یک سال گذشته در برابر خانه و دفتر نخست‌وزیری تظاهرات کرده‌اند، بار دیگر اعتراض‌های خود را از سر گرفته‌اند. نتانیاهو در حالی برای ادامه نخست‌وزیری به سختی تقلا می‌کند که دادگاه طی روزهای آینده 3پرونده او را به جرم فساد به جریان می‌اندازد.

این خبر را به اشتراک بگذارید