• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 15 فروردین 1400
کد مطلب : 127156
+
-

موزه‌های ایران در نوروز 1400 خالی ماندند

موزه
موزه‌های ایران در نوروز 1400 خالی ماندند

بازدید از موزه‌های ایران در نوروز 1400 نیز با کاهش شدید مواجه بود و آنطور که محمدرضا کارگر، مدیرکل امور موزه‌ها و اموال منقول وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به ایرنا خبر داده است، یک میلیون و 246 هزار و 102 گردشگر نوروزی از موزه‌های ایران بازدید کرده‌اند. محمدرضا کارگر گفته است که بازدید از موزه‌ها در نوروز 1400 نسبت به نوروز 1398 به یک پنجم کاهش یافته است.
به گزارش همشهری، محمدرضا کارگر سال 1398 اعلام کرده بود که آمار بازدید از موزه‌ها در نوروز آن سال به بیش از 8 میلیون و 500 هزار بازدید کننده رسید. حالا اما در دومین سال شیوع کرونا در ایران آمار بازدید از موزه‌های ایران در نوروز به حدود یک میلیون و 250 هزار بازدید کننده رسیده است.
مدیرکل موزه‌ها و اموال منقول تاریخی وزارت میراث فرهنگی اما روز گذشته به ایرنا خبر داده است که وزارت میراث‌فرهنگی به دنبال اخذ موافقت با تعطیلی موزه‌ها به دلیل افزایش مبتلایان به کرونا و مقابله با شیوع این ویروس است.
به گفته محمدرضا کارگر، تهران در صدر استان‌هایی است که موزه‌هایش در تعطیلات گردشگران زیادی را جذب کرد و پس از تهران، موزه‌های استان فارس، ‌اصفهان و خراسان رضوی بیشترین بازدید را در نوروز 1400 داشتند.
به گفته او، موزه‌های سعدآباد، گلستان، ‌حافظیه و نیاوران بیشترین بازدید را در نوروز داشتند.
مدیرکل امور موزه‌ها و اموال منقول وزارت میراث‌فرهنگی همچنین خبر داده است که نظر این اداره کل بر بسته بودن موزه‌ها پس از نوروز است چون به گفته او، سلامتی موزه‌داران و کارمندان موزه‌ها در خطر است.
براساس آنچه ایرنا منتشر کرده است، سال ۹۸، سال طلایی احداث موزه‌های خصوصی در ایران بود و ۳۴ موزه خصوصی مجوز فعالیت گرفت. همچنین ۶ موزه تحت مدیریت وزارت میراث‌فرهنگی و ۱۹ موزه متعلق به سایر دستگاه‌های دولتی نیز مجوز فعالیت گرفتند و با ایجاد ۵۹ موزه جدید در کشور سال طلایی موزه‌داری در ایران پشت سر گذاشته شد. اما سال ۱۳۹۹ به دلیل فشار اقتصادی و کمبود اعتبارات و شیوع کرونا طرح‌های راه‌اندازی موزه‌ها در هر سه حوزه (دولتی، مشارکتی و خصوصی) کند شد و در این سال بیش از ۴۰ موزه احداث و به بهره‌برداری رسید.
هم‌اکنون نیز از مجموع ۷۴۰ موزه فعال کشور، ۲۸۹ موزه تحت مدیریت وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و ۲۷۷ موزه تحت پوشش سایر دستگاه‌های دولتی، ۳۷ مجموعه جزو موزه‌های مشارکتی و ۱۶۹ مجموعه خصوصی تحت عنوان موزه فعال است.

این خبر را به اشتراک بگذارید