• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
یکشنبه 15 فروردین 1400
کد مطلب : 127149
+
-

انتظار طولانی بام ایران برای آب

گزارش 2
انتظار طولانی بام ایران برای آب

ستاره حجتی- خبر‌نگار

۱۶ سال از تصویب طرح آبرسانی بن - بروجن می‌گذرد. طرحی که با هدف تامین آب شرب ۱۱ شهرک و ناحیه صنعتی، ۱۱ شهر و ۱۳ روستای استان چهارمحال و بختیاری مصوب شد اما با گذشت سال ها به سرانجام نرسید و حتی در ماه‌های پایانی دولت دوازدهم هم همچنان معطل مانده است. تامین آب شرب به‌ویژه در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان با تانکر انجام می‌شود و شرایط را برای کارگران سخت کرده است. با آغاز روزهای گرم سال هم مشکلات دوچندان می‌شود و از حالا نگرانی صاحبان و فعالان این شهرک‌های صنعتی را رقم زده است.

آب آشامیدنی برای کارگران هم نیست
ابراهیم بابادی کارگر است و در یکی از واحدهای مستقر در شهرک صنعتی سفیددشت مشغول به کار. او می‌گوید: از زمانی که به یاد دارم، آب به‌صورت جیره‌بندی و با تانکر در شهرک توزیع می‌شود. به همین دلیل آبی که برای مصارف بهداشتی و در زمان حضورمان در محل کار نیاز داریم هم از این منبع تامین می‌شود و دارای استانداردهای لازم حتی برای شست‌و‌شوی دست و صورت هم نیست. او ادامه می‌دهد: آنقدر آب کم است که به‌عنوان کارگر باید در نوشیدن برای رفع عطش هم صرفه‌جویی کنیم. البته کارفرماها به‌شدت پیگیر حل این مشکل هستند اما وعده مدیران برای آبرسانی به شهرک‌های صنعتی فقط وعده است. میرزا عبدالله سقفی هم کارگر شهرک صنعتی سامان است و عنوان می‌کند: آنقدر این مشکلات پیش پا افتاده و غیرقابل تصور است که برخی معتقدند می‌شد خودمان آب آشامیدنی را به‌صورت آب‌معدنی خریداری کنیم. اما اینجا نه کارگر پول برای خرید روزانه آب معدنی دارد و نه کارفرما چنین کاری انجام می‌دهد. همین چند روز پیش دو کارگر برای برداشتن آب از تانکر با هم به اختلاف خوردند و با ورود کارگران دیگر همه گلایه‌ها از حل نشدن مشکلات کم‌آبی بار دیگر مطرح شد. اما در نهایت آن دو کارگر تعلیق شدند و مشکلات همچنان به همان صورت باقی است.

8هزار کارگر در انتظار آب
توزیع آب شرب با تانکر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان را مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی چهارمحال و بختیاری هم تأیید می‌کند و به همشهری می‌گوید: ما برای خطوط تولید، مشکل آب نداریم اما ۸ هزار کارگر و نیروی کاری که در مجموعه شهرک‌ها و نواحی ما مشغول به‌کار هستند دسترسی به آب شرب ندارند. حمیدرضا فلاحی ادامه می‌دهد: براساس ماده ۵۴ احکام دائمی قانون برنامه توسعه ششم و ماده ۸۱ الحاقی مقررات مالی دولت، وظیفه انتقال آب تا شهرک‌ها و نواحی به وزارت نیرو و شرکت تابعه آن محول شده است. بخشی از طرح آبرسانی بن - بروجن هم به همین منظور انجام می‌شود. متأسفانه سال‌هاست این طرح تکمیل نشده و به بهره‌برداری نرسیده است. تکمیل نشدن این طرح آبرسانی، پاشنه آشیل فعالیت نیروی کار و مولد ماست؛ زیرا معیشت ۸ هزار خانوار در گرو بقای شغل این افراد است و این موضوع اصلا قابل چشم‌پوشی نیست.  فلاح ادامه می‌دهد: شرکت شهرهای صنعتی استان درصورت تکمیل خط لوله تا مبادی ورودی شهرک‌ها و نواحی، ظرف 6‌ماه خطوط داخلی آبرسان را فعال می‌کند. ۱۱ شهرک و ناحیه صنعتی استان دارای این شرایط هستند و حقیقتا نیاز به اقدام عاجل در این زمینه وجود دارد.

۴۶۰ هزار شهروند در انتظار
قصه ناتمام ماندن طرح انتقال آب بن‌ - بروجن حکایت مشکلات کارگران شهرک‌های صنعتی نیست و بنا به اعلام استانداری چهارمحال و بختیاری ۴۶۰ هزار شهروند در شهرها و روستاهای استان به‌دلیل تکمیل نشدن همین طرح با چالش تامین آب شرب مواجهند و با تکمیل طرح منتفع خواهند شد. دی ۱۳۹۹ عباس اقبالی، استاندار چهارمحال و بختیاری اعلام کرد: «این طرح تا پایان دولت دوازدهم تکمیل می‌شود.»  او تأکید کرده بود که «با بهره‌برداری از طرح آبرسانی بن - بروجن مشکل آب شرب ۱۱ شهر، ۱۳ روستا و جمعیتی افزون بر ۴۶۰ هزار نفر حل خواهد شد.» نکته‌ای که بهمن سال گذشته، مجیدنظری، معاون هماهنگی امور عمرانی نیز بر آن تأکید و اعلام کرد؛ «این طرح ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.» که با توجه به شرایط اجرایی پروژه و با وجود تصویب طرح در دولت نهم و قول به تکمیل آن در دولت یازدهم، این طرح در ماه‌های آخر دولت دوازدهم هم به ایستگاه افتتاح نرسیده است.

***
۱۶ سال از طرحی که استانداری چهارمحال و بختیاری آن را جزو ۳۱ طرح اولویت‌دار کشور و طرحی ملی عنوان می‌کند، می‌گذرد.  آبان سال گذشته نیز محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور اعتبار ۴ هزار میلیارد ریالی در سفر به استان برای آن مصوب کرد اما این اعتبار هم منجر به بهره‌برداری از طرح نشده تا همچنان بن – بروجن به‌عنوان طرحی نیمه‌تمام و تمام نشدنی برای مردم این استان مطرح باشد.

مکث
بن - بروجن، معطل تزریق بودجه

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری در مورد طرحی که افزون بر نیمی از جمعیت این استان را شامل می‌شود به همشهری می‌گوید: «طرح انتقال آب بن - بروجن، با آبگیری از زاینده‌رود بیش از یک سال دچار وقفه بود اما عملیات اجرایی آن مهر سال ۹۹ دوباره شروع شد.» فردوس کریمی ادامه می‌دهد: «مشکلات اعتباری و اقتصادی عمده‌ترین دلیل این وقفه بود. البته بخشی از مشکلات هم به‌دلیل مسائل حقوقی در استان همجوار به‌عنوان ایستگاه آبگیری رخ داد که هم‌اکنون حل شده است. براساس برآورد ما از زمان آغاز دوباره تا پایان طرح عدد ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار را برآورد کردیم.» کریمی با تأکید بر اینکه تقریبا مجموع ۱۱۷ کیلومتر خط اصلی رو به اتمام است، بیان می‌کند: «تصفیه‌خانه نیز با ظرفیت هزار و ۷۴۰ لیتر بر ثانیه در حال ساخت است و ان‌شاالله با تزریق به موقع اعتبارات و حل معارضات در محدوده بروجن، طرح تا پیش از پایان دولت به اتمام برسد.»

این خبر را به اشتراک بگذارید