• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 26 اسفند 1399
کد مطلب : 126913
+
-

200هزار سفر شهری روزانه با دوچرخه

با اقدامات مدیریت شهری تهران درحدود 400روز کرونایی گذشته، سهم دوچرخه از سفرهای درون‌شهری مرز یک‌درصد را رد کرده است؛ طبق برنامه‌ها این سهم در سال1400 به 1.2 تا 1.5درصد می‌رسد

گزارش
200هزار سفر شهری روزانه با دوچرخه


زینب زینال‌زاده ـ خبر‌نگار

   حدود 400روز از شیوع کرونا می‌گذرد؛ بحرانی که ما را وادار به رعایت فاصله اجتماعی کرد و سبب شد مفهوم ضرب‌المثل «دوری و دوستی» را البته با اندکی تفاوت «دوری و سلامتی» ملموس‌تر درک کنیم. فاصله‌ای که تنها به دید و بازدیدها ختم نشد و گروهی از شهروندان تهرانی را به سمت و سوی مد جدیدی از حمل‌ونقل سوق داد و دوچرخه‌سواری رونق گرفت. چراکه با توجه به مشکلات پیش روی ناوگان حمل‌ونقل عمومی کلانشهرها، به‌ویژه پایتخت، این وسیله بی‌دود و دوچرخ بهترین و تنها گزینه‌ای است که مردم می‌توانند با رکاب‌زدن، هم حافظ سلامت خود و دیگران باشند و هم به کاهش آلودگی هوا کمک کنند. در اهمیت این موضوع همین بس که گرد آنتس، متخصص بیولوژیست و رئیس پیشین مرکز کوکران در کلینیک دانشگاه فرایبورگ آلمان، دوچرخه‌سواری را فرصتی برای کاهش منحنی ابتلا به کووید- 19 می‌داند و می‌گوید: «دوچرخه‌سواران نه‌تنها به‌طور خودکار فاصله خود را از دیگران حفظ می‌کنند، بلکه در معرض خطر آلودگی به‌دلیل لمس سطوح نیز قرار نمی‌گیرند». 
در تهران هم اقبال مردم به استفاده از دوچرخه در روزهای کرونازده افزایش یافته است. سیدمناف هاشمی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران، می‌گوید: «امسال شاهد افزایش دوچرخه‌سواری در تهران بوده‌ایم و آمارها نشان می‌دهد استفاده از دوچرخه سهم یک‌درصدی از سفرهای درون‌شهری را دارد و براساس سند توسعه دوچرخه‌سواری، قصد داریم این میزان را به ۱.۵درصد در سال۱۴۰۱ برسانیم». گسترش دوچرخه‌سواری در شهر تهران یکی از راهکارهای اساسی در کاهش ترافیک و آلودگی هوا و تضمین سلامت شهروندان در ایام کروناست. به‌گفته مناف هاشمی حدود 250کیلومتر مسیر دوچرخه‌سواری احداث شده است؛ مسیرهایی که به‌هم پیوستگی دارند و در اصطلاح «بهراه» گفته می‌شوند. صفا صبوری دیلمی، معاون فنی و عمران شهردار تهران، در توضیح بیشتر می‌گوید: «شهر تهران 22منطقه و 122ناحیه دارد که به‌طور تقریبی در هر ناحیه 4کیلومتر طوری انتخاب شده است که به‌هم پیوستگی دارند و در آنها علاوه بر عابران پیاده به موضوع دوچرخه و دوچرخه‌سواری هم توجه شده است و امیدواریم با اجرای کامل 500کیلومتر بهراه، شاهد تهران انسان‌محور و پاک باشیم».

دوچرخه‌سواری در مسیر سبز
در سال‌های گذشته با افزایش ساخت‌وسازها و احداث بزرگراه‌ها، تردد خودروها افزایش یافت و معابر تهران زیر چرخ خودروها قرار گرفت. اما مدیریت شهری با تغییر رویکرد قصد دارد معابر پایتخت را از زیرچرخ خودروها نجات داده و آن را تحویل مردم دهد و به شهر انسان‌محور تبدیل کند. از این‌رو طرح جامع حمل‌ونقل و ترافیک کلانشهر تهران 5سال پیش در راستای «شهر انسان‌محور» با محوریت و اولویت حمل‌ونقل انسان‌محور اجرایی شد. در دوره پنجم مدیریت شهری شتاب گرفت و سال97 هم برنامه‌های مربوط به توسعه دوچرخه‌سواری براساس سند پنج‌ساله دوچرخه‌سواری شهر تهران با پشتوانه تحقیقات و پژوهش‌ها شروع شد. به‌گفته یعقوب آزاده‌دل، مدیر واحد توسعه سیستم‌های حمل‌ونقل پاک معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران، از ابتدای امسال میزان استفاده از دوچرخه دوبرابر شده است. 
حالا این میزان مرز یک درصد را ردکرده؛ یعنی سهم آن از ترددهای شهری تهران روزانه حدود200هزار سفر است. آزاده‌دل به سهم دوچرخه در سفرهای درون‌شهری هم اشاره و عنوان می‌کند: «اکنون سهم دوچرخه از سفرهای درون‌شهری حدود یک‌درصد است که با توسعه حمل‌ونقل انسان‌محور قطعاً سال1401 دوچرخه سهم قابل‌توجهی در ناوگان حمل‌ونقل عمومی خواهد داشت و پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که با اختصاص سهم 1.5درصدی، روزانه 305هزار سفر درون‌شهری تهران با دوچرخه انجام شود».  به‌گفته وی هدفگذاری‌ها در توسعه حمل‌ونقل پاک به‌گونه‌ای است که دوچرخه‌های اشتراکی سهم 40درصد و دوچرخه‌های شخصی هم سهم ۶۰درصدی خواهند‌داشت. 

   «دوچرخه، تهران، زندگی»

این پویش با هدف اشتراک‌گذاری تصاویر و ایجاد فضای مشارکت در میان کاربران شبکه اجتماعی درون اپلیکیشن دوچرخه، برنامه‌ریزی شده است. دوچرخه‌ و مسیرهای دوچرخه‌سواری، دوچرخه و حمل‌و‌نقل عمومی (مترو)، دوچرخه و خانواده، دوچرخه و المان‌های شهری، دوچرخه و جاذبه‌های گردشگری شهر تهران، دوچرخه و بهار و دوچرخه و سفره هفت‌سین، محورهای اصلی این پویش هستند. این پویش تا 31فروردین1400 ادامه دارد و علاقه‌مندان به دوچرخه‌سواری و عکاسی می‌توانند با مراجعه به قسمت کمپین‌ها در پرتال  bike.tehran.ir یا بخش کمپین‌ها در اپلیکیشن دوچرخه اطلاعات بیشتری کسب کنند. در پایان این پویش، تصاویری که بیشترین میزان علاقه‌مندی سایر کاربران را در شبکه اجتماعی اپلیکیشن دوچرخه کسب کنند به مرحله داوری راه می‌یابند و از ۵اثر برگزیده تقدیر خواهد شد.


 دوچرخه‌سواری در مسیر 400روزه

 اسفند‌ماه سال گذشته که شیوع کرونا در کشور به‌طور رسمی اعلام شد، شهرداری تهران عملیات توسعه پاک‌ترین وسیله حمل‌ونقل عمومی را با سرعت بیشتری در دستور کار قرار داد. نظارت بر ابلاغیه شهردار برای تکمیل مسیرهای دوچرخه‌سواری از سوی مناطق 22گانه، ورود دوچرخه‌های جدید به شهر، ارائه طرح‌های جدید برای راه‌اندازی وسایل مشابه دوچرخه مثل اسکوتربرقی، برگزاری کمپین‌های مختلف برای افزایش فرهنگ دوچرخه‌سواری و جدیت در ایجاد خیابان‌های کامل (خیابان‌هایی که همه وسایل نقلیه همگانی، خودروهای شخصی، دوچرخه‌ها و پیاده‌ها به تناسب نیاز از معبر سهم دارند) ازجمله اقداماتی بوده که طی 400روز گذشته پیگیری شده است. چنین رویکردی برای آن بوده که دوچرخه نه‌تنها باعث کاهش آلودگی هوا و ترافیک و افزایش سطح سلامتی شهروندان می‌شود بلکه رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی را در ترددهای شهری به آسانی امکان‌‌پذیر می‌کند. این در حالی است که سال آینده نیز برنامه‌های توسعه استفاده از دوچرخه در شهر تهران همچنان دنبال خواهد شد تا سهم آن از یک‌درصد به حدود 1.2 تا 1.5درصد در سفرهای شهری برسد.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید