• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 25 اسفند 1399
کد مطلب : 126796
+
-

جهان روز/ خواب ماندن رسانه‌ها در روز جهانی خواب

جهان روز/ خواب ماندن رسانه‌ها در روز جهانی خواب

سامان رضایی

قدیم‌تر‌ها که سایت و اینترنت و فضای مجازی وجود نداشت پدر و مادر‌ها هر گذاره منطقی و غیرمنطقی که می‌خواستند آن را برای فرزند بخت‌برگشته و کنجکاوشان مستدل و مستند و علمی نشان دهند آن‌ را مثل یک لقمه پنجه‌کلاغی می‌گذاشتند داخل دهان دانشمندان و اگر می‌پرسیدیم کی گفته؟ می‌گفتند «دانشمندان». حالا کدام دانشمند و بر چه اساس و مدرک و غیره را خدا می‌دانست و لاغیر. این روز‌ها اما اگر بپرسی کی گفته؟ پدر و مادر‌ها که هیچ، بسیاری از مردم در جواب می‌گویند «سایت‌ها یا فلان پیج اینستاگرام و خیلی خوره اینترنت باشند می‌گویند توییت فلانی‌ بوده». حالا این رسانه‌ها و صفحه‌های اینستاگرامی چقدر معتبرند و اخبار آنها چطور راستی‌آزمایی می‌شود را باز هم خدا می‌داند و لاغیر.
بگذارید به بهانه روز جهانی خواب یک نمونه بی‌بدیل از این جای خالی راستی‌آزمایی خبر‌های رسانه‌ها را با سند و مدرک بیاوریم. همین الان اگر در موتورهای جست‌وجوی اینترنت عبارت «روز جهانی خواب» را به قول معروف سرچ کنید در انواع و اقسام سایت‌ها و رسانه‌های داخلی روز‌های مختلفی از 14مارس گرفته تا 18مارس و چند روز دیگر را به‌عنوان روز جهانی خواب مشاهده می‌کنید. هیچ‌کدام هم به این نکته اشاره نکرده‌اند که چرا بدون راستی‌آزمایی و فقط با استناد به اخبار سایتی دیگر روزی میلادی و گاهی اشتباه را به‌عنوان روز جهانی خواب آن سال خاص مخابره کرده‌‌اند. برای راستی‌‌آزمایی اما اگر سری به سایت‌های معتبرتر بزنیم متوجه می‌شویم که روز جهانی خواب در واقع آخرین جمعه زمستان همان سال است. بنابراین هر سال این روز، چند روز پس و پیش می‌شود و رسانه‌ها هم گاهی برای گوشزد کردن اهمیت روز خواب به واقع خواب می‌مانند.
جای دور نرویم، خود ما هم با این هدف که از قافله عقب نمانیم، به این مناسبت جهانی چند روز زودتر اشاره کردیم. البته از حق نگذریم روز جهانی خواب جمعه است و در کشور ما نه‌تنها هیچ روزنامه‌ای جمعه‌ها منتشر نمی‌شود بلکه جمعه آخر امسال دو روز از انتشار آخرین شماره سال99 روزنامه همشهری هم گذشته و شماره بعدی در سال جدید منتشر خواهد شد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید