• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
چهار شنبه 29 فروردین 1397
کد مطلب : 12670
+
-

اعتراض انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران به جیره‌بندی ارز

گردشگری
اعتراض انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران به جیره‌بندی ارز

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران با انتقاد از سیاست‌های جدید ارزی که صنعت گردشگری در آن نادیده گرفته شده است، گفت: یک‌هزار یورویی که به‌عنوان ارز مسافرتی در نظر گرفته‌اند، کفاف مخارج سفرهای خارجی را نمی‌دهد.

به گفته اودرنظر نگرفتن بخش خدمات گردشگری در اولویت‌های ۳۳گانه تخصیص ارز عملا به منزله اعلام تعطیلی این صنف است.

رفیعی به ایسنا، گفت: دولت، صنعت گردشگری را هنگام تعیین اولویت‌های تخصیص ارز فراموش کرده و مجموعه صنعت گردشگری که در خارج از کشور، تمام معاملات خود را به‌صورت ارزی و با دلار انجام می‌دهد، از یاد رفته است.

وی افزود: دولت در این سیاستگذاری شرایط متفاوت کشورها در هزینه‌کرد سفر را درنظر نگرفته و حتی پول ویزای مسافری را که قصد دارد به چند کشور سفر کند محاسبه نکرده است.
رفیعی با انتقاد از تصمیم دولت در تخصیص ارز مسافرتی، گفت: مگر آقایانی که این تصمیم را گرفتند با هواپیما به خارج سفر نکرده‌اند؟ آنها می‌دانند برای چارترکردن هواپیما در مسیر خارج باید ارز در اختیار چارترکننده‌ها باشد.

وی افزود: حتی برای انتقال جنازه مسافری که ممکن است درخارج از کشور جان خود را از دست دهد، تخصیص ارز درنظر گرفته‌اند اما آژانسی که قرار است هواپیما و هتل آن مسافر را با ارز بخرد، در اولویت نبوده است. همین تصمیم نشان می‌دهد که هنوز درک درستی از صنعت گردشگری در ایران به‌وجود نیامده است.

رئیس هیأت‌مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ادامه داد: چطور ممکن است شرکت‌های اعزام‌کننده زائر به عراق به ارز نیاز داشته باشند اما آژانس‌های گردشگری که برای مسافران یا حتی همین آقایانی که سفر خارجی می‌روند، بلیت و هتل رزرو می‌کنند، به ارز نیاز نداشته باشند؟

او گفت: مانده‌ایم چه کنیم و چه واکنشی به این تصمیم دولت نشان دهیم. اگر آژانس‌های مسافرتی کار را تعطیل کنند، نوعی مقابله با دولت است که در شرایط حاضر کشور چنین قصدی نداریم اما نمی‌توانیم به فعالیت ادامه دهیم چون دولت با خارج کردن صنف گردشگری از اولویت تخصیص ارز، به ما اعلام تعطیلی کرده است.

رفیعی تصریح کرد: گردشگری هیچ جایگاهی در این تصمیم دولت ندارد و با این کار عملا این صنف از چرخه اقتصاد کشور خارج می‌شود.

رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران تأکید کرد: برای اصلاح این شرایط با مقامات عالی‌رتبه کشور نامه‌نگاری می‌شود.




     بخشنامه ارزی بانک مرکزی

براساس مصوبه بانک مرکزی که با هدف یکسان‌سازی نرخ ارز صادر شده است تا اطلاع ثانوی صرافی‌ها اجازه خرید و فروش ارز و صدور حواله ارزی ندارند. براساس بند «خ» ماده ۲ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز هرگونه خرید و فروش ارز خارج از سیستم بانکی و صرافی‌های مجاز قاچاق است و نهادهای ذی‌صلاح با مرتکب براساس قوانین و مقررات جاری ازجمله قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز برخورد می‌کنند. میزان ارز قابل نگهداری توسط هر شخص نیز براساس دستورالعمل بانک مرکزی حداکثر ۱۰هزار یورو یا معادل آن به سایر ارزهاست. ارز مسافرتی نیز برای یک‌بار در سال به میزان ۵۰۰ یورو برای سفر به کشورهای مشترک‌المنافع و هم‌مرز غیر از عراق و عربستان و برای سایر کشورها حداکثر ۱۰۰۰ یورو تعیین شده است. متقاضیان دریافت ارز که از طریق فرودگاه‌های بین‌المللی امام خمینی‌(ره)، اصفهان، شیراز، تبریز، ارومیه و اهواز به خارج از کشور سفر می‌کنند می‌توانند برای دریافت حواله ارز مسافرتی به شعب پرداخت ارز مسافرتی در باجه‌های بانک ملی ایران مستقر در مبادی خروجی (پس از باجه کنترل گذرنامه) مراجعه‌کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید