• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
چهار شنبه 29 فروردین 1397
کد مطلب : 12666
+
-

آنزیم‌های پلاستیک‌خوار زمین را نجات می‌دهند

آنزیم‌های پلاستیک‌خوار زمین را نجات می‌دهند

خبر عجیب، غیرمنتظره و تصادفی است. گاردین یکی از نخستین سایت‌هایی بود که این کشف خاص و حیرت‌انگیز را به دنیا مخابره کرد: دانشمندان آنزیم‌هایی را کشف کرده‌اند که می‌تواند پلاستیک‌ها را بخورد. خبر دقیق‌تر این است: دانشمندان نوعی آنزیم آزمایشگاهی ساخته‌اند که می‌تواند بطری‌های پلاستیکی (از پرخطرترین و فراوان‌ترین زباله‌های پلاستیکی) در سواحل و سطح آب‌های آزاد را بخورد. هرچند پیش‌تر فناوری‌هایی شبیه این به دنیا معرفی شده بود اما این‌بار یک اتفاق کاملا تازه رخ داده است. قبلا با کمک موادی که ساخته می‌شد دانشمندان می‌توانستند سرعت تجزیه کیسه‌ها و بطری‌های پلاستیکی را بیشتر کنند؛ این‌بار اما این آنزیم بطری‌ها را کاملا تجزیه می‌کند.

پیش‌تر در سال2016 گروهی از محققان در زمینه پیدا کردن آنزیم‌هایی کار کردند که می‌توانست در تجزیه پلاستیک مؤثر باشد. این‌بار اما آنها توانسته‌اند به جزئیات ساختار شیمیایی این ماده که توسط یک حشره تولید می‌شود، دست پیدا کنند. با این حساب، می‌توان امیدوار بود که در آینده بتوان این آنزیم‌ها را در شرایط آزمایشگاهی تولید کرد. پروفسور جان مکگیهان، سرپرست این پروژه در دانشگاه پورتسموث می‌گوید: «قرار بود در آزمایش‌هایمان میزان تخریب مولکول‌های PET (ماده تشکیل‌دهنده بطری‌های آب) را تخمین بزنیم اما آنچه دیدیم غیرقابل باور بود. این آنزیم برخلاف گذشته می‌تواند ساختارهای مولکولی پلاستیکی را بشکند درصورتی‌که قبلا نمی‌توانست. اینطور به‌نظر می‌رسد که ما در شرایط آزمایشگاهی این آنزیم را قوی‌تر کرده‌ایم.» در سال2016 باکتری‌های پلاستیک‌خوار معرفی شده بودند اما این آنزیم‌ها از آن نمونه قدیمی قدرت بیشتری دارد.

او در گفت‌وگو با «ایندیپندنت» هم گفته است: «کشف این آنزیم می‌تواند صنعت بازیافت را در تمام دنیا دگرگون کند. بازیافت با این روش، از هر شیوه دیگری سریع‌تر و مقرون‌به صرفه‌تر است. خلاص شدن از شر زباله‌های پلاستیکی عموما پرهزینه‌ است به‌خصوص وقتی پای آب‌های آزاد یا دریاهای بزرگ در میان باشد.»

این خبر را به اشتراک بگذارید