• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
شنبه 23 اسفند 1399
کد مطلب : 126572
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/R67Kq
+
-

تداوم نگاه به شرق، اتمام حجت با غرب

عراقچی: آمریکایی‌ها برای خروج از برجام با کسی مذاکره کردند؟ ما فکر می‌کنیم که به هیچ مذاکره یا نشستی نیاز نیست

 احیای برجام این روزها در ایران و آمریکا پای ثابت جلسات دولتی است. مقامات 2کشور هر روز به‌نحوی درباره امکان‌های بازگشت به برجام اظهارنظر می‌کنند و پالس‌های مثبت و منفی ردوبدل می‌شود. با این همه به‌نظر می‌رسد دو طرف همچنان بر مواضع ابتدایی خود پافشاری می‌کنند و گره بازگشت به مسیر دیپلماسی باز نشده است. حسن روحانی گفته که ایران برای هر نوع بازگشت به تعهدات درصورت بازگشت طرف مقابل آماده است. اما در سوی مقابل سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده که این کشور هیچ مشوقی برای بازگشت ایران به تعهدات پیشنهاد نمی‌دهد اما آماده است تا برای بازگشت دو طرف به توافق گفت‌وگو کند. ایلهان عمر، نماینده مجلس نمایندگان در جلسه مشترکی با وزیرخارجه آمریکا این وضعیت را بن‌‌بست دانست. او از وزیرخارجه آمریکا پرسید:‌ «وقتی آمریکا به برجام بازنمی‌گردد، چطور از آنها [ایران] توقع پایبندی [به برجام] را داریم؟» آنتونی بلینکن اما در پاسخ به این سؤال باز هم تلاش کرد تا ایران را به ‌تمایل نداشتن برای بازگشت به تعهدات خود متهم کند. در چنین شرایطی شبکه الجزیره هم گزارش داده که مقاماتی از آمریکا و رژیم اسرائیل در ویدئو کنفرانسی درباره برنامه دولت بایدن برای ازسرگیری تعامل با ایران گفت‌وگو کرده‌اند.

2پالس منفی در یک روز
 وزیرخارجه آمریکا در یک روز دومین پالس منفی را هم به ایران داده است. او گفته که آمریکا با‌ آزاد شدن اموال بلوکه شدن ایران در کره‌جنوبی موافقت نکرده است. بلینکن آزادسازی ۷میلیارد دلار ایران در کره را مشروط به اجرای تعهدات از سوی ایران کرد. موضعی که واکنش وزیر خارجه ایران را در پی داشت. محمدجواد ظریف در توییتی نوشت که «این دولت همان سیاست شکست‌خورده‌ ترامپ را دنبال می‌کند.» انتقاد ظریف همراهی تحلیل‌گران داخلی را هم به همراه داشت. فواد ایزدی، کارشناس روابط بین‌الملل در همین زمینه به ایسنا گفت: «آمریکا باید متوجه شود زمان به نفعش نیست و بداند که ایران با وجود تحریم‌ها قابلیت اداره امور در درازمدت را دارد». کارشناسان همچنین معتقد هستند که دولت بایدن باوجود انتقاداتی که به سیاست‌خارجی دولت ترامپ داشت قصد ندارد به‌راحتی ابزار فشار تحریم‌ها را بردارد. این درحالی است دولت ایران تلاش‌های زیادی برای احیای برجام کرده است. رئیس‌جمهور هم در آخرین موضع‌گیری خود دراین‌باره گفته: «همه شرایط برای اینکه همه 7کشور به تعهدات قبل برگردند آماده است، جز اینکه آمریکا باید در راهی که خودش آن را شکسته است پیشقدم باشد. برای بازگشت به تعهدات کل در برابر کل یا جزء دربرابر جزء هم آماده‌ایم». 

ایران خواستار لغو تحریم‌ها بدون شرط
در ایران دولت حتی قانون مجلس برای توقف پروتکل الحاقی را که می‌توانست درهای مذاکره را ببندد پس از توافق سه ماهه با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجرایی کرده. براساس این توافق تا 3‌ماه آینده درصورت احیای برجام اجازه نظارت به مرکز هسته‌ای را به آژانس انرژی اتمی می‌دهد. در غیر این صورت دسترسی‌های آژانس به مراکز هسته‌ای قطع می‌شود و پنجره‌های توافق بسته‌تر خواهد شد. حالا رافائل گروسی، مدیرکل آژانس هم در گفت‌وگویی با یورونیوز ادعا کرده که «این نهاد دیده‌بان سازمان ملل بتواند با کنترل برنامه هسته‌ای ایران، مانع از تشدید مناقشات در خاورمیانه شود.» مقامات آمریکایی‌ با تکرار چنین مواضعی از آمادگی خود برای گفت‌وگو و بازگشت به برجام صحبت می‌کنند. معاون وزیرخارجه ایران اما تأکید کرده که «بازگشت آمریکا به برجام به هیچ نشستی احتیاج ندارد.» عباس عراقچی در گفت‌وگو با خبرگزاری اسپوتنیک همچنین گفته: «آیا وقتی آمریکایی‌ها از توافق خارج می‌شدند، با کسی مذاکره کردند؟ نشستی را برگزار کردند؟ ما فکر می‌کنیم که به هیچ مذاکره یا نشستی نیاز نیست».  

   تداوم نگاه به شرق
در میانه پالس‌های منفی ایران و آمریکا به‌نظر می‌رسد که سیاست نزدیکی به شرق نیز همچنان در دستور کار دولت باشد. وزارت امور خارجه ایران با صدور بیانیه‌ای به مناسبت بیستمین سالگرد معاهده «اساس روابط متقابل و اصول همکاری بین جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه» تأکید کرد که روابط 2کشور مستحکم‌تر از هر زمان دیگری است. به گزارش ایسنا، کاظم جلالی، سفیر ایران در روسیه هم نسبت به گسترش روزبه‌روز روابط 2کشور ابراز امیدواری کرده است.  سفیر ایران در مسکو گفت: «ایران جدید در آستانه ۱۴۰۰ شمسی و روسیه نوین پس از پسافروپاشی، با عبور از فراز و فرودهای روابط تاریخی 2کشور همسایه در رژیم‌های پیشین؛ در دوران جدید تلاش دارند تا از تجربیات گذشته برای خلق فرصت‌های تازه برای ایجاد صلح، ثبات، دوستی و ممانعت از ایفای نقش تخریبی عوامل ثالث در تعمیق روابط فی‌مابین خود استفاده کنند».

آژیر خطر اتمی
  دیروز حتی به‌صدا درآمدن آژیر خطر در شهرک آزمایش بی‌ارتباط به موضوع هسته‌‌ای نبود. حدود ظهر آژیر خطر در محدوده غرب تهران به صدا درآمد و سازمان انرژی اتمی تأیید کرد که این صدا براساس اعلام قبلی و مربوط به تست این سازمان‌ بوده است. این اتفاق واکنش‌های زیادی در شبکه‌های اجتماعی در پی داشت.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید