• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 29 فروردین 1397
کد مطلب : 12654
+
-

پشت‌پرده اختلاف در اروپا برای اعمال تحریم‌های ایران

گزارش
پشت‌پرده اختلاف در اروپا برای اعمال تحریم‌های ایران

تحریم‌هایی که 3 کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان علیه ایران آماده کرده‌اند تا رئیس‌جمهور آمریکا را قانع به ماندن در برجام کنند، در اروپا خریدار ندارد، در نشست دوشنبه شب وزیران خارجه اتحادیه اروپا در لوکزامبورگ بار دیگر اجماعی برای تصویب این تحریم‌ها شکل نگرفت. دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا باید 22اردیبهشت‌ماه بار دیگر براساس برجام تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران را تعلیق کند اما او تهدید کرده است اگر برجام اصلاح نشود، تحریم‌ها را تعلیق نمی‌کند و این یعنی پایان برجام، به همین علت 3 کشور اروپایی تصمیم گرفته‌اند با تصویب تحریم‌هایی علیه برخی فرماندهان نظامی و اشخاص ایرانی، ترامپ را راضی کنند، تصمیمی که فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه از آن استقبال می‌کند اما می‌گوید هر گفت‌وگویی برای آینده برجام باید در چارچوب برجام صورت بگیرد. موگرینی دوشنبه شب بعد از پایان نشست وزیران خارجه اتحادیه اروپا گفت: این اتحادیه از گفت‌وگوهای میان تروئیکای اروپایی (فرانسه، ‌انگلیس و آلمان) با آمریکا برای «اصلاح برجام» مطابق خواسته «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا حمایت می‌کند اما این گفت‌وگوها بایستی در چارچوب توافق هسته‌ای ایران و گروه1+5 (برجام) باشند. شاید این شرط موگرینی برای ادامه گفت‌وگوها با ترامپ، نخستین دلیل اختلاف نظر در اتحادیه اروپا برای اعمال تحریم‌های هسته‌ای باشد؛ چنانچه برخی از کشورهای اروپایی معتقدند تصویب هر نوع تحریمی علیه ایران، ضربه‌ای به اعتماد بین اروپا و ایران و به تبع آن به برجام است. ایتالیا از اصلی‌ترین مخالفان تصویب تحریم‌ها علیه ایران است. به گزارش فارس، رویترز هم به نقل از نماینده یکی از کشورهای اروپایی مخالف تحریم نوشته است: «شاید این کار به قیمت شکست همیشگی توافق (برجام) تمام شود؛ چرا باید ریسک کنیم و علاوه بر تقویت موضع تندروهای ایران، فرصت بستن قراردادهای جدید در ایران را از دست بدهیم.»

فرانس24 گزارش داده است که اتحادیه اروپا برای این تحریم‌ها نیاز به اجماع دارد تا پیامی قوی هم به ایران منعکس کند که درباره برخی رفتارهای ایران در منطقه بی‌تفاوت نیست و هم پیامی به دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا بدهد اما این اجماع بین 28عضو این اتحادیه شکل نگرفته است. در کنار ایتالیا، البته کشورهای دیگری مثل سوئد، اتریش و اسپانیا هم مخالف اعمال هرگونه تحریمی علیه ایران هستند.

سایمون کاونی، وزیر خارجه ایرلند با اشاره به اینکه در نشست وزرای خارجه اروپایی هیچ تصمیمی در زمینه تحریم‌های ایران گرفته نشده است گفت: اروپا اگر قصد داشته باشد تصمیمی بگیرد، انتظار می‌رود که قبل از دوازدهم ماه می (22اردیبهشت) صورت گیرد تا تلاش شود واشنگتن به توافق هسته‌ای با ایران پایبند بماند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته است: برجام را یکی از عناصر راهبردی امنیت‌مان و امنیت منطقه می‌دانیم. این به‌معنای آن نیست که ما با ایران درباره مسائل دیگر یعنی مسائل غیرهسته‌ای گفت‌وگو نمی‌کنیم. موگرینی تأکید کرد که اروپا خواستار اجرای کامل توافق هسته‌ای به شکل فعلی آن است. این سخن یعنی پاسخ منفی به تلاش‌های ترامپ برای اصلاح برجام. مقامات کشورمان ازجمله محمدجواد ظریف هم گفته است برجام همینگونه که نوشته شده اجرا می‌شود نه با یک کلمه بیشتر نه با یک کلمه کمتر.

این خبر را به اشتراک بگذارید