• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
سه شنبه 19 اسفند 1399
کد مطلب : 126323
+
-

حذف همزمان 2 ستاره ورزش زنان

فروغ عباسی و شادی پریدر هر‌کدام به‌دلیلی از ورزش کنار‌ رفته‌اند. طاهریان، نایب‌رئیس کمیته ملی المپیک می‌گوید پیگیر وضعیت آنهاست

حذف همزمان 2 ستاره ورزش زنان

لیلی خرسند - خبرنگار

فروغ عباسی و شادی پریدر، 2 زنی هستند که در چند هفته اخیر از ورزش حذف شده‌اند. عباسی در ظاهر به خواست خودش اما در‌واقع به اجبار شرایطی که به او تحمیل شده بود، از تیم ملی اسکی خداحافظی کرد. شادی پریدر هم که نامزد انتخاباتی فدراسیون شطرنج بود، رد صلاحیت شد. هر‌دو از قهرمانان بنام رشته‌شان هستند. عباسی فارغ از اینکه همزمان چند رشته ورزش را با هم انجام می‌دهد و در اسکی و دوچرخه‌‌سواری ملی‌پوش بود، در اسکی آلپاین تجربه حضور در 2 المپیک را دارد. پریدر هم نخستین زنی است که در شطرنج ایران به درجه استاد بزرگی رسیده و عنوان‌های بین‌المللی دارد.
عباسی 2روز پیش در پستی‌ اینستاگرامی گلایه کرد که چرا یک ورزشکار ملی‌پوش باید برای استفاده از پیست پول بدهد؟ فدراسیون اسکی هر دو سال یک‌بار به ورزشکارانش 2جفت چوب اسکی می‌دهد. با اینکه قیمت هر جفت چوب اسکی 20میلیون تومان بیشتر نیست، امسال از عباسی، آنگونه که خودش می‌گوید 100میلیون چک ضمانتی گرفته‌اند. او این‌ رفتارها را بهانه کرده و در ‌26سالگی از تیم ملی خداحافظی کرده است.
فروغ عباسی که از شیراز به تیم ملی رسیده، در پست خودش به موضوع دیگری هم اشاره کرده است: «به‌گفته اطرافیان شاید اگر زادگاهم با نام خانوادگی من چیز دیگری بود، شرایط برایم متفاوت بود.»
عباسی حاضر نیست درباره اتفاقاتی که او را به خداحافظی مجبور کرده است، صحبت کند. اما آیا مسئولان ورزش پیگیر این خداحافظی هستند؟ طاهره طاهریان، نایب‌رئیس کمیته ملی المپیک به همشهری می‌گوید: «پیست‌ها اجاره داده می‌شوند و حتی خود فدراسیون هم از این موضوع اذیت می‌شود. اما وقتی با بخش خصوصی قراردادی می‌بندیم، می‌شود آنها را ملزم کنیم که ورزشکاران ملی بدون مشکل از این فضاها استفاده کنند. من از اتفاقی که برای عباسی افتاده است، اطلاعی نداشتم. حتما با خود او صحبت می‌کنم و پیگیر این موضوع می‌شوم.»
موضوع دیگری که درباره عباسی مطرح است، دردسرهای گفت‌وگوی او با یکی از رسانه‌های خارجی است. در مسابقات قهرمانی جهان ایتالیا، خبرنگار آسوشیتدپرس در خط پایان مسابقه از عباسی چند سؤال پرسید. بیشتر سؤالات درباره سمیرا زرگری، سرمربی تیم ملی بود که با خواست همسرش ممنوع‌الخروج شد و نتوانست تیم ملی را در مسابقات همراهی کند. 
به‌گفته یکی از نزدیکان به تیم ملی، مسئولان فدراسیون به ‌خاطر این مصاحبه عباسی را بازخواست کرده‌اند. سؤال این است که آیا ورزشکاران حق مصاحبه ندارند؟ طاهریان می‌گوید: «بعید می‌دانم به ورزشکار بگویند با رسانه‌ها صحبت نکند. ممکن است شرایط خاص ایجاد شود و خود فرد تشخیص بدهد که با بعضی‌ از شبکه‌ها یا با بعضی از خبرنگاران صحبت نکند. من صحت و سقم این موضوع را نمی‌دانم و نمی‌توانم اظهارنظر کنم اما حتما در این‌باره سؤال می‌کنم. ما ورزشکارانمان را دوست داریم و خودمان را موظف می‌دانیم که از آنها حمایت کنیم.» 
اما شادی پریدر؛ او مهرماه با حفظ سمت نایب‌رئیسی برای انتخابات ریاست فدراسیون ثبت‌نام کرد و تأیید صلاحیت شد، اما انتخابات به تعویق افتاد. در ثبت‌نام دوباره پریدر باز هم نامزد شد. این بار ابتدا او را به این بهانه که نامزد انتخاباتی است، از نایب‌رئیسی کنار گذاشتند و بعد هم خبر آمد که برای ریاست فدراسیون تأیید صلاحیت نشده است. خبرهای غیررسمی می‌گفتند دلیل اصلی این اتفاقات انتشار عکس‌های خصوصی این قهرمان سرشناس شطرنج است. طاهریان تأیید می‌کند که عکس‌هایی از پریدر منتشر شده است: «عده‌ای که احتمالا از بدنه خود شطرنج بوده‌اند، عکس‌های او را گذاشته‌اند. این کار نادرستی بود که متأسفانه در فضای رقابتی پیش آمد. البته خود خانم پریدر باید مراقبت‌های بیشتری کند.» نایب‌رئیس کمیته ملی المپیک با این حال می‌گوید رد‌صلاحیت پریدر ارتباطی به این عکس‌ها نداشته است: «کمیته‌ای شرایط افراد را از نظر مدیریتی بررسی می‌کند تا مشخص شود آنها می‌توانند فدراسیون را اداره کنند یا نه. من هم قبول دارم که برای خانم‌ها محدودیت‌ها بیشتر است. ولی بعضی از افراد در بعضی از پست‌ها خوب هستند مثل پریدر که برای نایب‌رئیسی خوب بود و زحمت هم کشید، اما این دلیل نمی‌شود که او برای ریاست هم مناسب باشد.»
گفته می‌شود سال گذشته به‌خاطر رودررو‌نشدن بازیکنان ایران با ورزشکاران اسرائیلی‌، خطر تعلیق شطرنج ایران را تهدید می‌کرد اما با رایزنی‌های پریدر، ایران با تعلیق روبه‌رو نشد. کسی که توانسته مسئله به این مهمی را مدیریت کند، نمی‌تواند فدراسیون را اداره کند؟ آیا توانایی پریدر کمتر از نامزدهایی است که پیش از این مدیریت ضعیفی در فدراسیون‌های دیگر رشته‌ها داشتند؟ طاهریان می‌گوید در قضیه تعلیق، این مجموعه فدراسیون بود که خوب کار کرد: «فعالیت‌های پریدر هم تأثیرگذار بود اما مجموعه فدراسیون در این کار موفق بود.
 در موضوع بقیه نامزدها هم افراد پرتوانی هستند و نمی‌شود آنها را نادیده گرفت.» طاهریان تأکید می‌کند که پریدر از شطرنج حذف نشده است: «در این موقعیت که او خیلی اذیت شده، بهتر است که یک مدت دور بماند اما او از شطرنج حذف نمی‌شود، دوباره برمی‌‌گردد و در سمت‌های قبلی‌اش کار می‌کند.» 
از حرف‌های طاهره طاهریان، اینگونه به‌نظر می‌رسد که پریدر می‌تواند دوباره نایب‌رئیس فدراسیون شود، اما اجازه ندارد به ریاست فکر کند!

این خبر را به اشتراک بگذارید