• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 29 فروردین 1397
کد مطلب : 12630
+
-

تعلیق در راسته لوازم خانگی فروشان

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی: احتمال افزایش رسمی 8تا 12درصدی قیمت لوازم خانگی تا هفته آینده وجود دارد

تعلیق در راسته لوازم خانگی فروشان

علی ابراهیمی/ خبرنگار
دور‌خیز فروشندگان لوازم خانگی برای گرانی در ماه‌های پایانی سال گذشته با ابلاغ بخشنامه دولت مبنی بر ممنوعیت افزایش قیمت کالاها و خدمات تا اردیبهشت‌ماه امسال ناکام ماند. پیش از آن برخی فروشندگان به‌دلیل رشد نسبی دلار از عرضه انواع لوازم خانگی به قیمت‌های موجود در بازار خودداری کرده و با استناد به هزینه تمام‌شده بالاتر تولید و واردات اینگونه اقلام سعی در فروش این محصولات با قیمت بالاتر داشتند. این سناریو در سال‌جاری به‌گونه‌دیگری در حال رقم خوردن است چرا که قیمت 4هزار و 200تومانی ارز تک نرخی، معوق ماندن درخواست عرضه‌کنندگان لوازم خانگی تولید داخل یا وارداتی و رشد هزینه تمام‌شده تولید در سال 97متاثر از سایر مولفه‌های تأثیر گذار، عملا شرایطی را رقم زده که عرضه‌کنندگان این محصولات از افزایش قیمت‌ها تا هفته آینده خبر دهند در حالی که این روزها رکود و سردرگمی حرف نخست بازار انواع لوازم خانگی است.

 به گزارش همشهری، بررسی بازار انواع لوازم خانگی پرتقاضا در نخستین‌ماه سال 97نشان می‌دهد نه‌تنها فروشندگان به فروش این کالاها به‌خصوص اقلام پر تقاضا مانند انواع یخچال فریزر و ساید، اجاق گاز و لوازم برقی آشپزخانه به‌دلیل انتظارات تورمی ناشی از افزایش نرخ ارز و با توجیه انبار‌گردانی پایان سال یا بررسی قیمت تمام‌شده جدید رغبت چندانی ندارند، بلکه مشتریان نیز با توجه به کاهش قدرت خرید و نوسان قیمت‌ها به خرید اینگونه اقلام مگر در موارد ضروری مانند تهیه جهیزیه تمایل چندانی ندارند. برخی فروشندگان لوازم خانگی پیش از تصویب و ابلاغ رسمی افزایش قیمت این محصولات از اردیبهشت‌ماه امسال، زودتر به پیشواز گرانی رفته و تلاش دارند تا در خلأ عرضه لوازم خانگی در بازار، افزایش قیمت‌های 15تا 18درصدی را به مشتریان تحمیل کنند. وابستگی تولید و بازار لوازم خانگی به نوسان نرخ دلار موجب شده است تا هرگونه افزایش نرخ ارز تأثیر مستقیمی بر قیمت تمام‌شده و عرضه این محصولات در بازار داشته باشد. این شرایط موجب شده تا از هفته گذشته برخی واحدهای صنفی به‌دلیل کاهش عرضه کالا در نمایندگی‌های رسمی لوازم خانگی و اعلام نشدن فهرست جدید قیمت‌ها، ترجیح دهند واحدهای خود را موقتا تعطیل کنند گرچه اغلب فروشگاه‌های لوازم خانگی باز است اما به‌دلیل نبود مشتری و کاهش عرضه کالا خرید و فروش چندانی در بازار این محصولات صورت نمی‌گیرد. به گفته فعالان بیشتر شرکت‌های لوازم خانگی با حذف تخفیف‌های قبلی جشنواره‌های فروش، بدون فهرست جدید قیمت‌ها به واحدهای صنفی، این محصولات را گران کرده‌اند.



بازار سوت و کور است

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری در مورد وضعیت این روزهای بازار این محصولات اعلام کرد: خرید و فروشی در بازار صورت نمی‌گیرد و شرکت‌ها در حال انبار‌گردانی بوده و از عرضه کالا به بازار خودداری می‌کنند. برخی شرکت‌ها اعلام کرده‌اند فهرست جدید قیمت‌ها را تا پایان اردیبهشت‌ماه ارائه می‌دهند اما آنچه مسلم است همه سردرگم هستند و فروشنده، تولید‌کننده و واردکننده لوازم خانگی نمی‌داند که باید چه‌کار کند. محمد طحانپور، افزود: با تک نرخی شدن و افزایش نرخ دلار به 4هزار و 200تومان دولت اعلام کرده که مشکلی برای تأمین ارز مورد نیاز وارد‌کنندگان و تولیدکنندگان با این نرخ وجود ندارد که با این شرایط منتظر تأمین ارز با نرخ مذکور برای تعیین قیمت نهایی لوازم خانگی هستیم. وی با بیان اینکه دولت با تک نرخی کردن ارز روزنه‌های خروج ارز از کشور را مسدود کرده است، افزود: احتمالا تا پایان این هفته وضعیت تخصیص ارز به لوازم خانگی مشخص شده و استنباط می‌کنم که از هفته آینده شرکت‌ها با تعیین فهرست جدید قیمت‌ها نسبت به عرضه لوازم خانگی به بازار اقدام ‌کنند.



برخورد با کم فروشی

طحانپور با بیان اینکه اگر تا هفته آینده نیز فهرست جدید قیمت لوازم خانگی توسط شرکت‌ها تعیین و اعلام و روال عرضه لوازم خانگی عادی نشود، اتحادیه با احتکار و کاهش عرضه این اقلام برخورد خواهد کرد، افزود: لوازم خانگی به‌دلیل عرضه بیش از تقاضا مشمول قیمت‌گذاری نیست اما افزایش قیمت دلار در روزهای پایانی سال گذشته و فروردین‌ماه امسال موجب توقف خرید و فروش در بازار لوازم خانگی شده است. وی افزود: پیش از عید وارد‌کنندگان و تولید‌کنندگان لوازم خانگی فهرست جدید قیمت‌های خود را به سازمان حمایت ارائه کردند که با مصوبه دولت مبنی بر تثبیت قیمت‌ها تا اردیبهشت‌ماه امسال متوقف ماند. با این شرایط به‌نظر می‌رسد که رایزنی با سازمان حمایت در مورد افزایش معقول قیمت لوازم خانگی با توجه به نرخ دلار صورت گرفته است. رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی میزان افزایش احتمالی قیمت این اقلام با دلار تک نرخی 4هزار و 200تومانی را حداکثر 8تا 12درصد در محصولات مختلف اعلام کرد و افزود: قبلا وارد‌کنندگان با دلار 3هزار و 500تومانی کالا وارد می‌کردند اما این امر به‌معنای افزایش 20درصدی نرخ این اقلام با دلار تک نرخی 4هزار و 200تومانی نیست. از سوی دیگر تولید‌کنندگان داخلی نیز برای تأمین برخی مواداولیه خود مانند ورق یا کمپرسور وابستگی به نرخ ارز دارند اما هر چه وابستگی این محصولات به ارزبری بیشتر باشد هزینه تمام‌شده تولید نیز افزایش می‌یابد.




      تأثیر افزایش قیمت‌ها بر بازار  لوازم خانگی

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران در مورد تأثیر افزایش احتمالی قیمت لوازم خانگی بر تشدید رکود این بازار در سال‌جاری اعلام کرد: بر عکس آنچه تصور می‌شود لوازم خانگی از فهرست کالاهای لوکس خارج شده و جزو کالاهای ضروری است؛ مثلا مردم برای تأمین سرمایش یا گرمایش مورد نیاز یا جهیزیه ناچار به خرید این اقلام به هر قیمتی هستند اما ممکن است این افزایش قیمت‌ها بر تصمیم‌گیری مشتریانی که خواستار ارتقای محصولات قدیمی خود مثلا خرید تلویزیون با صفحه نمایش و امکانات بیشتر هستند، تأثیر گذاشته و به‌دلیل افزایش قیمت‌ها و قدرت خرید پایین آنها را از انجام این کار منصرف کند. طحانپور تأکید کرد در بازار لوازم خانگی بخشی از میزان مصرف ثابت است اما نیاز متغیری نیز در بازار وجود دارد که با توجه به قیمت و شرایط بازار میزان اقبال مشتریان به خرید این لوازم تغییر می‌کند. با این شرایط به‌نظر می‌رسد بازار لوازم خانگی در اردیبهشت‌ماه امسال نیز راکد و سوت و کور باشد مگر آنکه در اواخر اردیبهشت با اتفاقاتی مانند گرمای شدید تقاضا برای برخی اقلام مانند کولر آبی و گازی افزایش یافته و موجب تحریک تقاضا در سایر اقلام شود. وی افزود: اقدام اخیر دولت در یکسان‌سازی‌ نرخ ارز موجب صرفه جویی در خروج ارز از کشور می‌شود و درصورت اجرای درست این سیاست می‌تواند زمینه جذب سرمایه‌های سرگردان به بخش تولید را فراهم و از دلال بازی ارزی جلوگیری کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید