• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
یکشنبه 17 اسفند 1399
کد مطلب : 126149
+
-

مصائب فروش نفت در دوران تحریم از زبان معاون اول

هیچ کشوری رسما از ما نفت نخرید

هیچ کشوری رسما از ما نفت نخرید

یک روز پس از گزارش همشهری درباره عدم‌نفع ایران از درآمدهای نفتی به‌واسطه تحریم‌ها در یک‌دهه اخیر و تصاحب جایگاه ایران توسط دیگر کشورها ازجمله روسیه، عربستان و عراق، مرد شماره2 پاستور به صراحت فاش کرد در دوره اخیر تحریم‌ها هیچ کشوری به‌طور رسمی از ایران نفت نخریده است. به‌نظر می‌رسد اشاره معاون اول رئیس‌جمهوری به تغییر رفتار دولت چین در خرید نفت از ایران است.  گفته می‌شود بخشی از نفت ایران به‌صورت غیررسمی به این کشور منتقل می‌شود و دلارهای آن به‌موقع در دسترس ایران قرار نمی‌گیرد. پیش‌تر مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی اعلام کرده بود همزمان با کاهش سهم ایران از بازار نفت چین، در فاصله سال‌های 2004 تا 2015 روند افزایش صادرات نفت روسیه به چین از 250هزار بشکه به 1.2میلیون بشکه در روز افزایش یافته است. ایران در تلاش برای برقراری روابط راهبردی بلندمدت با 2قدرت چین و روسیه است و در مذاکرات هسته‌ای، این 2کشور حاضر بوده‌اند اما در عمل چنا‌ن که عیان شده، روسیه بازار نفت ایران را تصاحب کرده است. ظاهرا چین هم به‌عنوان یکی از خریداران سنتی نفت کشور در تلاش برای یافتن جایگزین مطمئن برای تامین انرژی مورد نیاز خود است.
به گزارش همشهری، هرچند تاکنون وزارت نفت آماری از صادرات نفت ایران در سال‌های 97 و 98 پس از خروج آمریکا از برجام و اعمال دوباره تحریم‌ها منتشر نکرده اما پیش از این برخی مسئولان دولتی کاهش شدید صادرات نفت ایران را تأیید کرده بودند؛ تا جایی که حمید پورمحمدی، معاون سازمان برنامه و بودجه آبان‌ماه امسال گفته بود: متوسط فروش روزانه نفت ایران هم‌اکنون بین ۶۰۰ تا ۷۰۰هزار بشکه است.  شهریورماه امسال هم محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور فاش کرده بود شدیدترین مرحله تحریم، نفت در برابر غذا بود اما الان در شرایطی هستیم که این بی‌انصاف‌ها و دژخیمان حتی برای غذا و دارو اجازه فروش یک قطره نفت را نمی‌دهند و اگر هم به فروش می‌رسد امکان تبادل مالی نیست.

مسیر دشوار دسترسی به دلارهای نفتی
فرمانده ستاد اقتصاد مقاومتی در عین حال گفت: ما با یافتن راهکارهایی توانستیم نفت را با ده‌ها خطر و ریسک به فروش رسانده و پول آن را به کشور بازگردانیم، با قاطعیت می‌گویم تا آنجا که من مطلع هستم یک دلار از پول نفت در این میان تلف نشده و نه‌تنها فردی مثل بابک زنجانی که افرادی بسیار کوچک‌تر از او نیز به‌وجود نیامدند.

وعده در حضور رهبری
اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری در اظهارنظری کم‌سابقه به ادعاها و انتقادهای مخالفان دولت پاسخ داد و فاش کرد: در نشستی در حضور رهبر معظم انقلاب یکی از آقایان مدعی شده بود فردی را می‌شناسد که می‌تواند روزانه ۲میلیون بشکه نفت بفروشد و رئیس‌جمهوری در آن نشست گفت این فرد را به ما معرفی کنید، ما حاضریم او را به سمت وزیر نفت بگذاریم، اما همه فقط مدعی بودند و نتوانستند حتی یک بشکه نفت بفروشند. جهانگیری البته نگفته که فرد مورد نظر چه شخصی بوده و این ادعا چه زمانی مطرح شده است.
این اظهارنظر جهانگیری در شرایطی بیان می‌شود که منتقدان و مخالفان دولت می‌گویند دولت درصدد وابسته‌کردن بودجه کشور به درآمدهای نفتی است و پیشنهاد فروش روزانه 2.3میلیون بشکه نفت در بودجه1400 یک سیگنال در برابر مخالفان ایران و با هدف مذاکره بر سر احیای برجام است که با اقتصاد مقاومتی همخوانی ندارد.

کاهش اتکا به نفت
معاون اول روحانی دیروز با سفر با یزد و حضور در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی با اشاره به اهمیت تامین مالی کشور در دوران تحریم‌ها اعلام کرد: یکی از سیاست‌های اقتصاد مقاومتی کاسته‌شدن اتکای بودجه کشور به نفت بود؛ این تصمیم راهبردی در شرایطی گرفته شد که ۳۰درصد بودجه کشور به نفت متکی بود و رئیس‌جمهور نادان به حقوق بشر و نژادپرست آمریکایی‌ها پا روی خطوط لوله برای قطع‌شدن صادرات نفت گذاشت.  او افزود: امروز کسی نیست که بگوید بودجه کشور در این ایام دچار تلاطم شدید شده، امسال و تا اوایل اسفندماه، ۵۷۰هزار میلیارد تومان بودجه کشور بوده که هزینه شده و کمتر از ۹هزار میلیارد تومان آن از درآمد نفت به‌دست آمده و کشور در این شرایط اداره شده است. معاون اول رئیس‌جمهوری تأکید کرد: نگویند نتایج اقتصاد مقاومتی چه بوده و چه کارکردی داشته است. اقتصاد مقاومتی سبب افزایش تولید، کاهش وابستگی به نفت، مقاومت در برابر تکانه‌های خارجی و دستاوردهای بسیاری شده است.

   سربازان داخلی آمریکا
اسحاق جهانگیری که در 2سال اخیر به‌واسطه اعلام سیاست ارز 4200تومانی هدف انتقادهای منتقدان قرار داشته، اعلام کرد: در سال۹۸ وقتی نمی‌توانیم به درآمدهای نفتی به اندازه محاسبه‌شده دست یابیم، بخشی از ۱۵میلیارد دلار ارز مورد نیاز واردات با نرخ ۴۲۰۰تومانی را حذف کردیم و برای نمونه ارز واردات شکر و برنج حذف شد و گفتیم تا جایی که ممکن است تولید داخلی انجام و برای رفع نیاز کشور از ارز نیمایی استفاده شود. او سوءاستفاده‌کنندگان از ارز ۴۲۰۰تومانی را سربازان آمریکا در جنگ اقتصادی علیه ملت ایران دانست و گفت: عده‌ای در کشور شعار می‌دادند که باید ارز ۴۲۰۰تومانی از کالاهای اساسی حذف شود، درحالی‌که باید نام افرادی که از ارز ۴۲۰۰تومانی که مانند خون ملت بود و نیاز مردم از طریق این ارز به کشور وارد می‌شد سوءاستفاده می‌کردند را سربازان آمریکا در جنگ اقتصادی علیه ملت ایران لقب داد که دستگاه قضایی به‌شدت با این سوءاستفاده‌گران برخورد می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید