• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
پنج شنبه 14 اسفند 1399
کد مطلب : 125900
+
-

نگاهی به همه خبرهای خوش سالی که اگر چه تلخ بود و سخت گذشت، اما خبرهای خوب هم کم نداشت

شیرین‌تر از عسل


سالی که به روزهای آخرش رسیده، آن‌قدر غرق در کرونا و داستان‌هایش بود که شاید اگر امروز از ما بپرسند بهترین خبر سال99 چه بود، مدتی در ذهن‌مان دنبالش بگردیم و دست آخر حتی یک خبر خوب هم لابه‌لای حجم سنگین اخبار مرتبط با کرونا پیدا نکنیم. اما واقعیت این است که سال پرماجرای99 هم مانند همه سال‌های دیگر پر از خبرهای خوب و اتفاقات خوش بود؛ خبرهایی که زیر سایه کرونا گم شدند و کمتر کسی از ما امروز آنها را به یاد می‌آوریم. آخرین روزهای سال فرصت مناسبی است که مروری بر همه اتفاقات خوب سال داشته باشیم؛ اتفاقاتی مانند تزریق واکسن و امید به کاهش هرچه سریع‌تر ویروس کرونا، استفاده بهینه از تکنولوژی در روزهای قرنطینه خانگی، موفقیت‌های ورزشی و سینمایی در دنیا و دیگر اتفاقات خوبی که یادمان بیندازند امسال با همه سختی‌هایش، خبرهای خوب هم داشت. این خبرها را با هم مرور کنیم.

برگزاری کنسرت‌های آنلاین

این سال خاص و منحصربه‌فرد باعث ایجاد بدعتی در اجرای موسیقی زنده شد که همه ما برای نخستین‌بار آن را تجربه کردیم؛ برگزاری کنسرت‌های آنلاین و رایگان. شروع این خبر خوب موسیقایی، نوروز99 بود. زمانی که معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران برگزاری کنسرت‌های آنلاین با صندلی‌های خالی در برج میلاد را تدارک دید و نامش را «نوروزخانه» گذاشت. در این برنامه آنلاین و رایگان نوروزی که در فاصله هشتم تا بیست‌و‌یکم فروردین‌ماه اجرا شد، 14کنسرت برگزار شد که اجرای امید حاجیلی، مهدی جهانی، روزبه بمانی، رضا یزدانی، حمید عسگری، مهدی یغمایی، حمید حامی، سینا سرلک و... ازجمله آنها بود. اما اجرای کنسرت‌های آنلاین به همین‌جا محدود نشد و استقبال بی‌نظیر مردم از این کنسرت‌ها باعث شد تا این بدعت نو ادامه‌دار شود. همایون شجریان، چهارم خردادماه امسال و همزمان با عید سعیدفطر، با همراهی اپراتور ایرانسل در تالار وحدت به اجرای کنسرت پرداخت. در ادامه بنیاد فرهنگی- هنری رودکی نیز 3بار کنسرت آنلاین برگزار کرد. نخستین‌بار در همان فصل بهار، پرواز همای، علی زند‌وکیلی و سامان احتشامی در تالار وحدت کنسرت آنلاین برگزار کردند، بار دوم و سوم نیز اجرای موسیقی ایرانی دستگاهی در دستور کار بنیاد رودکی قرار گرفت. در این کنسرت‌های آنلاین که در ماه‌های مرداد و آذر برگزار شد، موسیقی‌سازی‌ و بی‌کلام از صفحه اینستاگرام بنیاد رودکی و سایت تیوال به خانه‌های مردم در قرنطینه راه یافت.

پرسپولیس در فینال آسیا

امسال در روزهای خانه‌مانی، یک خبر خوش فوتبالی، علاقه‌مندان به این ورزش و به‌خصوص پرسپولیسی‌ها را حسابی سر ذوق آورد. پرسپولیس در لیگ قهرمانان آسیا به فینال راه یافت تا پس از راهیابی به فینال آسیا در سال2018، امسال دومین حضورش در فینال این تورنمنت معتبر را جشن بگیرد. پرسپولیس برای دستیابی به این موفقیت، با زمین و زمان جنگید. ابتدا در مرحله گروهی با تیم‌های الدحیل قطر، شارجه امارات و التعاون عربستان مبارزه کرد و صدرنشین گروه D این رقابت‌ها شد. بعد در مرحله یک هشتم نهایی به دیدار السد قطر با مربی نام‌آشنایش ژاوی رفت و با شکست این تیم به یک‌چهارم نهایی و نبرد با پاختاکور ازبکستان رسید. در این دیدار هم پیروز میدان شد، اما تصمیم عجیب و غریب AFC برای محرومیت شش‌ماهه عیسی آل‌کثیر نگذاشت این خوشحالی به جان‌مان بنشیند. با این حال پرسپولیس همزمان با شکست النصر عربستان در نیمه‌نهایی، AFC را هم شکست داد و هر طور بود خودش را به فینال آسیا رساند. این تیم پرطرفدار پایتخت با اینکه در فینال این رقابت‌ها حریف تیم اولسان هیوندا کره‌جنوبی نشد و دستش از جام کوتاه ماند، اما حضورش در فینال آسیا برای بار دوم خبر خوشی بود که حتی برای چند روز هم که شده، حال همه‌مان را خوب کرد. خبر خوش دیگر هم اینکه تیم اوکلندسیتی، نماینده اقیانوسیه، به‌تازگی از شرکت در مسابقات جام باشگاه‌های جهان انصراف داده و ممکن است به همین دلیل، پای پرسپولیس به‌عنوان نماینده ایران و آسیا به این رقابت‌ها باز شود.

بازگشایی موزه هنرهای معاصر

بیشتر روزهای سال عجیب و غریب 99، سینماها، مراکز فرهنگی و موزه‌ها تعطیل بودند. اما در همین روزهای بسته بودن در مراکز فرهنگی، موزه هنرهای معاصر پس از 2سال مرمت و بازسازی، بازگشایی شد تا کسانی که این موزه پاتوق همیشگی‌شان بود، یک خبر خیلی خوش بشنوند. اردیبهشت‌ماه سال1397، یعنی بیش از 30‌ماه پیش، موزه هنرهای معاصر واقع در خیابان کارگر شمالی، برای انجام مرمت و تحقیق روی آثار آن به‌صورت تعطیل درآمد. در این مدت هم داخل موزه بازسازی شد، هم مجسمه‌های به نمایش درآمده در فضای بیرونی موزه گندزدایی شده و نونوار شدند. ضمن اینکه مطالعات گسترده‌ای روی گنجینه موزه انجام گرفت که نتیجه آن، چاپ 6عنوان کتاب در این‌باره شد. سرانجام موزه هنرهای معاصر، بزرگ‌ترین موزه ایران، در نهم بهمن‌ماه سال‌جاری با برگزاری دو نمایشگاه «ارمغان» و «عکاسی مفهومی» رسما بازگشایی شد و مثل گذشته مورد بازدید عموم قرار گرفت. بد نیست بدانید موزه هنرهای معاصر تهران در سال 1356خورشیدی در پارک لاله امروزی در خیابان امیرآباد تاسیس شد و امروز دارای جامع‌ترین و مهم‌ترین گنجینه‌های هنر مدرن پس از جنگ جهانی دوم تا پیش از دهه1980 میلادی در خارج از اروپا و آمریکای‌شمالی است. در این موزه که طراحی آن کار کامران دیباست و با الهام از بادگیرهای کویری ایران ساخته شده، بیش از 4هزار اثر ارزشمند از نخبگان هنرهای تجسمی ایران و جهان نگهداری می‌شود.

درخشش مهدی طارمی در پورتو

حضور لژیونرهای ایرانی در لیگ‌های معتبر فوتبال، همیشه افتخاری برای کشورمان به‌حساب می‌آمد. امروز ما 20فوتبالیست لژیونر در لیگ‌های مختلف فوتبال داریم و همیشه با شنیدن خبر درخشش لژیونرهایمان خوشحال می‌شویم. حالا هم بچه‌های لژیونرمان حسابی خوش می‌درخشند. سردار آزمون با تیم «زنیت سن‌پترزبورگ» آقای گل لیگ روسیه شد، علیرضا جهانبخش بازیکن تیم «برایتون» انگلیس با سوپر گل برگردانی که به چلسی زد، خودش را در تیزهای فوتبالی جا داد و امیر عابدزاده سنگربان اصلی تیم «ماریتیمو» پرتغال است. به همه اینها حضور سامان قدوس در تیم «برنتفورد»، کاوه رضایی در تیم «شارلوا»، میلاد محمدی در تیم «خنت»، رضا قوچان‌نژاد در تیم «زوله»، صادق محرمی در تیم «دیناموزاگرب» و... را اضافه کنید تا ببینید امسال چه سال فوق‌العاده‌ای برای فوتبال ما و لژیونرهایمان بوده است. بی‌شک اما لقب موفق‌ترین لژیونر فوتبال ایران در سال2020 به «مهدی طارمی» می‌رسد؛ بازیکن سابق تیم فوتبال پرسپولیس که از شهریور‌ماه امسال با قراردادی 4ساله به تیم باشگاهی «پورتو» پیوست و حالا درخشش این روزهایش در این تیم، نقل محافل فوتبالی‌ها شده. او که تاکنون چندین بار عنوان بهترین بازیکن‌ماه پرتغال را به‌خودش اختصاص داده، در جدیدترین درخشش خود با گل دقیقه یک به یوونتوس ایتالیا در مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان اروپا ثابت کرد که عنوان موفق‌ترین لژیونر فوتبال ایران کاملا برازنده‌اش است.

فیلم خورشید؛ نامزد اسکار 2021

امسال در حوزه فیلم و سینما هم خبر خوش کم نداشتیم. از درخشش فیلم‌های سینمایی، فیلم‌های کوتاه، مستندها و انیمیشن‌ها در جشنواره‌های مختلف بین‌المللی بگیرید تا انتخاب محمد رسول‌اف، کارگردان ایرانی به‌عنوان یکی از داوران بخش اصلی جشنواره فیلم برلین 2021، دعوت از قصیده گلمکانی برای داوری بخش بین‌المللی جشنواره ریگارد کانادا و دریافت جایزه ویژه یک عمر فعالیت سینمایی جشنواره مدفیلم ایتالیا توسط بابک کریمی. اما شاید بهترین خبر این حوزه، به راه یافتن فیلم سینمایی «خورشید» به بخش اسکار بهترین فیلم بین‌المللی سال2021 اختصاص پیدا کند. امسال فیلم‌هایی از 93 کشور جهان در این بخش شرکت داشتند که درنهایت از بین آنها 15فیلم ازجمله فیلم خورشید به کارگردانی مجید مجیدی انتخاب شده‌اند. این فیلم که به موضوع کودکان کار می‌پردازد، محصول سال1398 است و در سی و هشتمین جشنواره سینمایی فیلم فجر موفق به کسب سیمرغ بلورین بهترین فیلم و بهترین فیلمنامه شد. حالا باید منتظر ماند و دید جدیدترین ساخته مجید مجیدی که همه ما او را با فیلم‌های «بچه‌های آسمان» و «رنگ خدا» می‌شناسیم، می‌تواند اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان 2021 را هم از آن خود کند؟ فقط کافی است تا ششم اردیبهشت‌ماه سال آینده صبر کرده و مراسم پایانی نود و سومین دوره جوایز سینمایی اسکار را دنبال کنیم. 

4 شهر ایران؛  شهر خلاق جهان

اگرچه امسال صنعت گردشگری ما هم مانند همه دنیا تحت‌تأثیر کرونا قرار گرفت و حال و روز خوبی نداشت، اما ثبت 4شهر ایران در شبکه شهرهای خلاق جهان در سال‌جاری،هم حال این صنعت و هم حال ما را خوب کرد. ماجرا از این قرار است که سازمان جهانی یونسکو در سال2004، ایده ایجاد شبکه شهرهای خلاق جهان را به اجرا درآورد و براساس 7موضوع موسیقی، صنایع‌دستی، فیلم، هنرهای رسانه‌ای، خوراک‌شناسی، ادبیات و هنرهای بومی، شهرهای خلاق جهان را در این فهرست به ثبت رساند. امسال 4شهر سنندج، بندرعباس، اصفهان و رشت ما هم به این فهرست یونسکو اضافه شدند تا به این ترتیب 246شهر از بیش از 80کشور دنیا عضو این شبکه قرار گیرند. اگر کنجکاو هستید بدانید دلیل انتخاب این شهرها چه بوده، باید بگوییم که شهر سنندج پس از بررسی و راستی‌آزمایی توسط داوران بین‌المللی از آنجا که زادگاه بسیاری از موزیسین‌های معروف بوده و‌ساز دف آن به ثبت ملی رسیده، به‌عنوان شهر خلاق موسیقی به ثبت رسیده است. شهرهای بندرعباس و اصفهان هم به‌دلیل داشتن هنرهای مختلف ازجمله سبد و حصیربافی، سوزن‌دوزی، قالیبافی، سفالگری، فلزکاری، نقاشی، منبت و...، شهرهای خلاق صنایع‌دستی نام گرفته‌اند. درنهایت شهر رشت هم همانطور که احتمالا خودتان حدس می‌زنید، به‌عنوان شهر خلاق خوراک‌شناسی به ثبت رسید. 

ساخت واکسن کرونا 

بی‌شک کشف واکسن کرونا بهترین خبر برای تمام دنیا بود چون این ویروس منحوس به ما یادآوری کرد که شیوع وسیع یک بیماری همه‌گیر چقدر می‌تواند مخل و مرگبار باشد و تنها امید برای بازگشت به زندگی عادی واکسن‌های در حال تولید و تزریق هستند. البته کرونا نخستین بیماری‌ای نیست که با واکسن با آن مقابله می‌شود، پیش از این هم بیماری‌های کشنده‌ای که مردم دنیا را وحشت‌زده کرده بودند با واکسن کنترل شده‌اند. تلاش‌ها برای کشف واکسن این بیماری هم خیلی زود شروع شد و از همان ماه‌های نخست شیوع کرونا رقابت جهانی برای یافتن واکسن کووید-۱۹ بین تعدادی از کشورها ادامه داشت و شرکت‌های داروسازی در حال تحقیق و بررسی روی نمونه‌های اولیه و آزمایشگاهی این واکسن بودند. تلاش‌های متعددی در جهان به‌طور همزمان برای ساخت واکسن کرونا در حال انجام است و درحالی‌که هیچ‌یک از واکسن‌های ساخته‌شده تا به حال مرحله آزمایش بالینی را به اتمام نرسانده‌اند، خبر کشف واکسن در شرکت فایزر و پس از آن شرکت مدرنا و نیز دانشگاه آکسفورد با کارایی بالا در کمتر از یک هفته، بمب خبری ماه‌های اخیر بوده است. در این میان خبر تولید واکسن داخلی را هم نباید از قلم انداخت که افتخار دیگر برای ایران بود. این واکسن با نام «کوو ایران برکت» ثبت شده که فاز اول تست انسانی آن به اتمام رسیده است. خوشبختانه واکسیناسیون گروه‌های پرخطر با واکسن‌های وارداتی در حال انجام است.

درخشش عکاسان ایرانی

امسال برای عکاسان ایرانی سال خیلی خوبی به‌شمار می‌رود چراکه از ابتدای امسال تا همین امروز، عکاسان ما در جشنواره‌های مختلف دنیا خوش درخشیدند. یکی از این افتخارآفرینان حوزه عکاسی، سعید عرب‌زاده، عکاس بوشهری است که دی‌ماه امسال موفق به دریافت نشان جشنواره بین‌المللی عکس تاجیکستان شد. همچنین مدال طلا و تجلیل جشنواره بین‌قاره‌ای آلمان، آفریقای جنوبی و اندونزی دی‌ماه امسال به احمد خطیری، عکاس ایرانی رسید تا یک خبر خوش دیگر هم در این حوزه بشنویم. علاوه بر اینها عکاسان ایرانی امسال در مراسم جایزه بین‌المللی عکاسی2020 سی‌ینا هم حسابی گل کاشتند. به‌عنوان مثال عنوان برترین عکاس این رقابت در شاخه «سفر و ماجراجویی» به امیرمهدی نجفلو شهپر اختصاص پیدا کرد. عکسی از پل خواجو و زاینده‌رود که توسط مجید حجتی به ثبت رسیده به‌عنوان یکی از آثار تحسین شده این شاخه از رقابت عکاسی سی‌ینا معرفی شد. فتاح ذی‌نوری در شاخه «چهره‌ها و شخصیت‌های جذاب» عنوان دومین عکاس برتر را کسب کرد و اثری از پیمان نادری، دیگر عکاس ایرانی نیز در همین شاخه به‌عنوان آثار تمجید‌شده معرفی شد. به همه اینها تقدیر از 4عکاس ایرانی به نام‌های سید احسان مرتضوی، احمد خطیری، مهدی زابل عباسی و علی سامعی در جشنواره عکس پلودیف بلغارستان2020 را هم اضافه کنید تا دست‌تان بیاید امسال چه سال بی‌نظیری برای عکاسان ما و درنتیجه کشورمان در این شاخه از هنر بود.

بازار داغ قهرمانی بانوان

گرچه امسال محدودیت‌های کرونایی بر رقابت‌های ورزشی نیز سایه افکنده بود و این مسابقات به‌صورت بسیار محدود برگزار شد، اما در همین شرایط نیز بانوان ایرانی در جهان خوش درخشیدند و در قالب مسابقات مجازی، توانمندی خود را در دنیا به اثبات رساندند. برای نمونه مسابقات پارکور قهرمانی آسیا برای نخستین‌بار و با توجه به شیوع ویروس کرونا به‌صورت مجازی برگزار شد و نفرات برتر از 16کشور با هم به رقابت پرداختند. در این رقابت مجازی، مهسا صمیمی دختر پارکورکار ایرانی و عضو تیم ملی کشورمان به مقام نخست رسید و مدال طلای نخستین دوره از مسابقات پارکور قهرمانی آسیا را از آن خود کرد. همچنین آیناز حاجی‌سهل‌آباد، ورزشکار نونهال تبریزی هم در مسابقات جهانی کاراته که به‌صورت مجازی و به میزبانی هندوستان برگزار شد، به مدال طلا رسید. آیناز این افتخار را در شرایطی به دست آورد که در این دوره از رقابت‌ها بیش از 280نفر از کشورهای مختلف در رده نونهالان 12 و 13سال شرکت کرده بودند. افتخارآفرینی هانیه رستمیان، ستاره جوان تپانچه ایران را هم نباید از قلم انداخت. او در مسابقات مجازی تیراندازی قهرمانی آسیا و انتخابی المپیک توکیو، با کسب 580امتیاز قهرمان شد و سهمیه المپیک را از آن خود کرد. به این ترتیب رستمیان نخستین حضورش را در المپیک تابستانی تجربه خواهد کرد. البته ناگفته نماند بانوان دیگری نیز در رشته‌های مختلف در این سال سخت وزرشی در رشته‌های مختلف در عرصه‌های ملی و جهانی افتخار آفریدند.

ارثیه معلم، تبلت شد

خیلی دل و جرأت می‌خواهد چشمانت را روی پول درشت یک‌میلیارد و ۲۴۵ میلیون تومانی ارثیه پدری‌ات ببندی و آن را به تبلت، مدرسه و کانکس تبدیل کنی. این روزها خیلی از دانش‌آموزان به‌خاطر دست و دلبازی حسین اسدی، معلم پنجاه‌ساله اندیمشکی، لبخند به لب دارند و با خیالی آسوده و نداشتن نگرانی از نداشتن تبلت، در کلاس‌های آنلاین معلمان حاضر می‌شوند. او که ۲۸سال سابقه معلمی دارد و ۲۰سال از این مدت را در مناطق محروم گذرانده، قصد رسانه‌ای‌کردن این موضوع را نداشت. خودش می‌گوید: «کار خیر را به‌خاطر رضایت خدا و دیدن لبخند دانش‌آموزان انجام دادیم. نمی‌خواستیم کسی بداند، اما برخی متوجه ماجرا شدند. از ارثیه پدرم یک میلیارد و ۲۴۵میلیون تومان به من رسید و قصد گرفتن یک را ماشین داشتم که در گفت‌وگو با یکی از مدیران مدارس قرار شد با یک دختر دانش‌آموز که مدیر مدرسه فکر می‌کرد دچار افسردگی شده، صحبت کنم». به‌گفته این معلم، او در گفت‌وگو با این دانش‌آموز متوجه شده که او به‌دلیل نداشتن ابزارهای هوشمند و عقب افتادن از درس دچار عقب‌ماندگی از تحصیل و درنتیجه افسردگی شده است، بنابراین تصمیم گرفته که به او تبلت هدیه دهد. او قصد دارد ۲۰۰ تبلت دیگر تهیه و به دانش‌آموزان نیازمند اهدا کند. اسدی سال۱۳۹۴ هم پس از آنکه به‌عنوان معلم نمونه کشوری انتخاب شد، هدیه ریاست‌جمهوری به مبلغ ۲۱میلیون و ۷۰۰هزار تومان را بین مردم محروم دوکوهه و دانش‌آموزان این منطقه توزیع کرد.

برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب

امسال به لطف پیشرفت تکنولوژی و در دسترس بودن اینترنت، علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی از حضور در نمایشگاه کتاب بی‌نصیب نماندند و به‌صورت مجازی موفق به شرکت در این همایش بزرگ هرساله شدند. نمایشگاه کتاب که هر سال در فصل بهار در تهران برگزار می‌شود و پاتوقی برای همه کتابخوان‌ها به‌حساب می‌آید، امسال به‌دلیل شیوع ویروس کرونا از اول تا هشتم بهمن‌ماه به‌صورت مجازی برگزار شد و اتفاقا مورد استقبال بسیاری از علاقه‌مندان به مطالعه قرار گرفت. در نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران، هر ناشری که در 4سال اخیر دارای پروانه نشر فعال بود و حتی یک اثر را منتشر کرده بود، غرفه مجازی داشت و می‌توانست کتاب‌های خود را از این طریق به فروش برساند. ضمن اینکه تمام کتاب‌های داخلی به نمایش درآمده در نمایشگاه مجازی 20درصد و کتاب‌های خارجی 50درصد تخفیف داشتند. ارسال این کتاب‌ها برای خریداران در تمام نقاط کشور هم به‌صورت رایگان انجام شد. نکته جالب‌توجه اینکه از آنجا که امسال نمایشگاه کتاب به‌صورت مجازی برگزار شد، امکان بازدید و خرید از آن به‌صورت 24ساعته امکانپذیر بود، اما مسئولان غرفه هر نشر هم از 6صبح تا 9شب در غرفه‌هایشان حضور داشتند تا پاسخگوی سؤالات مخاطبان باشند. شاید برایتان جالب باشد بدانید در نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران، 233هزار و 867سفارش ثبت شد و این نمایشگاه با فروش یک‌میلیون و 254هزار و 599نسخه کتاب به ارزش 640میلیارد و 258میلیون و 77هزار و 568ریال به‌کار خود پایان داد!

سیمرغ ؛ برند ملی گردشگری ایران

اگر لوگو و برند گردشگری فرانسه، برج ایفل است و لوگوی مصر، اهرام ثلاثه، اگر انگلستان از نقش شیر برای معرفی کشورش استفاده می‌کند، اسکاتلند از اسب تک‌شاخ و ایالت متحده آمریکا از عقاب، اگر لوگوی گردشگری تایوان شکل قلب دارد و عنوانش را از عبارت «تایوان: قلب آسیا» گرفته و اگر لوگوی بولیوی با شکل‌های الماس‌گونه‌ای از آثار هنری مدرن ساخته شده، از امسال ایران هم با نماد «سیمرغ» در گردشگری دنیا معرفی خواهد شد. ابتدای دی‌ماه همین امسال بود که خبر خوش ثبت جهانی سیمرغ به‌عنوان برند گردشگری کشورمان در سازمان جهانی گردشگری بر سر زبان‌ها افتاد و یکی از خبرهای خوش امسال‌مان را ساخت. سیمرغ، این پرنده اسطوره‌ای و افسانه‌ای که نقش بسیار مهمی در ادبیات این مرز و بوم دارد، با دم هفت‌پر که نشان تقدس این عدد در فرهنگ ایران است، در روزهای ابتدایی فصل زمستان به‌عنوان برند گردشگری ایران به ثبت رسید. رنگ این سیمرغ هم آبی فیروزه‌ای است؛ رنگی که بیش از هر رنگ دیگری با فرهنگ و تمدن ایرانی پیوستگی دارد و نمادی از صلح‌طلبی و مهمان‌نوازی مردم ایران به‌حساب می‌آید. در کنار این سیمرغ زیبا، شعار گردشگری ایران هم درج شده است:
 majestic IRAN، A Different Experience (ایران باشکوه، تجربه‌ای متفاوت). شاید در این روزهای سخت کرونایی همه صنعت‌ها ازجمله همین صنعت گردشگری کشورمان اوضاع خوبی نداشته باشد، اما به رسمیت‌شناختن برند سیمرغ ایران از سوی سازمان جهانی جهانگردی اتفاق بسیار ارزشمندی است.

میلاد عبادی‌پور، بهترین اسپکر

جدا از قهرمانی‌های پی در پی والیبال کشورمان در آسیا و حضور در لیگ جهانی والیبال در سال‌های اخیر، والیبالیست‌هایمان هم همیشه جزو بهترین بازیکنان والیبال دنیا هستند و هرجا که می‌روند گل می‌کارند. نمونه‌اش میلاد عبادی‌پور ملی‌پوش والیبال کشورمان که این روزها در تیم اسکرا بلخاتوف لهستان بازی می‌کند و جالب اینکه در لیگ قهرمان اروپا، در رده نخست بهترین اسپکر این رقابت‌ها قرار گرفته است! ماجرای کسب این افتخار از سوی عبادی‌پور که یکی از خبرهای خوش امسال‌مان را رقم زد، مربوط به دی‌ماه همین امسال است. اواسط سردترین‌ماه سال، فدراسیون والیبال اروپا به معرفی بهترین‌های دور رفت رقابت‌های لیگ قهرمان اروپا در سال 2021 پرداخت که در این میان میلاد عبادی‌پور با آمار 8/67درصد موفقیت در حمله، بالاتر از ستاره‌هایی چون ریکاردو لوکارلی قرار گرفت و عنوان بهترین اسپکر این مسابقات را به‌خودش اختصاص داد. تیم میلاد عبادی‌پور هم در دور رفت لیگ قهرمانان اروپا که در 5گروه انجام شد، در گروه A، بعد از زاکسا در رتبه دوم جدول قرار گرفت. راستی تا از بحث والیبال و درخشش ایرانی‌ها خارج نشده‌ایم، این خبر خوش را هم به فهرست خبرهای خوب امسال اضافه کنیم که بهمن‌ماه امسال بردیا سعادت، والیبالیست هجده‌ساله و پدیده والیبال کشورمان هم با قراردادی سه‌ساله به تیم مونادی ایتالیا پیوست. او که فصل گذشته برای تیم نیش صربستان بازی می‌کرد، جوان‌ترین لژیونر تاریخ والیبال ایران است.

کسب جایزه مسابقه نقاشی فائو

«فائو» یا همان سازمان خوار بار و کشاورزی ملل متحد، هر سال به مناسبت روز جهانی غذا، رویدادهای فرهنگی و هنری و مسابقات بین‌المللی برای اهمیت تامین غذا و امنیت غذایی و همچنین توجه به فقر و سوء‌تغذیه برگزار می‌کند و از همه کودکان و نوجوانان خلاق سراسر دنیا دعوت می‌کند تا در بخش نقاشی آن شرکت کنند. این مسابقه که در 4رده‌بندی سنی 5 تا 8سال، 9 تا 12سال، 13 تا 15سال و 16 تا 19سال برگزار می‌شود، در سال2020 هم برگزار شد و جایزه آن در گروه سنی 5 تا 8سال، به آترین افشاری‌توانا، کودک هفت‌ساله همدانی رسید. جالب اینکه آترین سال گذشته هم جایزه نخست این مسابقات سالانه را برنده شده بود و به این ترتیب این دومین سال پیاپی است که جایزه نفر اول این مسابقات در رده سنی  5تا 8سال، به آترین و در نتیجه به ایران می‌رسد. این خبر خوب وقتی خوش‌تر می‌شود که بدانیم آناهیتا افشاری‌توانا خواهر دوازده‌ساله آترین هم که در گروه سنی 9 تا 12سال این دوره شرکت کرده بود، مقام سوم مسابقات نقاشی روز جهانی غذا را از آن خود کرد. در این مسابقات، پوستر نقاشی آترین با جمله «کشاورزان، مهم‌ترین قهرمانان جهان هستند» منتشر شده و شعار پوستر نقاشی آناهیتا هم این است: «قهرمانان غذای من در سراسر دنیا، زنان و مادرانی هستند که با تمام توان غذا را آماده می‌کنند و آن را به مردم سراسر جهان می‌دهند».

سه‌تارنوازی جهانی کیهان کلهر

در میان خبرهای خوب موسیقی سال۹۹ بی‌شک خبر کنسرت آنلاین سه‌تارنوازی کیهان کلهر، نوازنده جهانی موسیقی ایرانی که عموم مخاطبان او را بیشتر به‌عنوان نوازنده کمانچه می‌شناسند، یکی از بهترین‌ها بود؛ برنامه‌ای که در این روزهای کرونایی و شامگاه پنجشنبه اول خرداد‌ماه از محل موزه آبگینه تهران پیش روی مخاطبان قرار گرفت. در این کنسرت که با استقبال ۲۵هزار نفری مخاطبان همراه بود کیهان کلهر ساعت 21:30 از طریق صفحه شخصی‌اش در اینستاگرام به‌مدت یک ساعت قطعاتی را به‌صورت تکنوازی سه‌تار اجرا کرد. این نوازنده جهانی که در سال‌های اخیر کنسرت‌های متعددی را همراه با نوازندگان ایرانی و خارجی در کشورمان و سایر کشورهای دیگر برگزار کرده، کنسرت خود را با قطعه‌ای در دستگاه سه‌گاه آغاز کرد. وی در ادامه قطعات دیگری را در دستگاه چهارمضراب و ابوعطا اجرا کرد. «از غم عشق تو ‌ای صنم» و «مرغ سحر» ازجمله قطعات ماندگار موسیقی ایرانی که پیش از این کلهر با همراهی دیگر استادان موسیقی ایرانی ازجمله حسین علیزاده و محمدرضا شجریان در کنسرت‌های متعدد اجرا کرده بود، آثاری بودند که در این کنسرت برای مخاطبان به‌صورت تکنوازی سه‌تار اجرا شدند. کیهان کلهر پس از اینکه با دریافت جایزه وومکس به‌عنوان مرد سال موسیقی جهان در سال۲۰۱۹ معرفی شد، مجموعه کنسرت‌های «شهر خاموش» را در تالار وحدت به صحنه برد. در این اجرا کوارتت مینیاتور، کلهر را همراهی می‌کرد.

چراغ «سینماماشین» روشن شد

 تا به حال فکرش را می‌کردید که زمانی با ماشین‌تان وارد سینما شوید و فیلم تماشا کنید؟ حس و حالی‌که کمتر هم‌ دوره ما تجربه کرده بود. اما امسال برج میلاد این امکان را برای شهروندان فراهم کرد تا در روزهای کرونایی تجربه هیجان‌انگیز سینماماشین را در زندگی خود ثبت کنند‌. اردیبهشت امسال پس از اینکه مشخص شد همه‌گیری بیماری کووید- ۱۹ به این راحتی‌ها تمام‌شدنی نیست، «درایوین سینما» با نام سینماماشین برای اکران فیلم «خروج» راه‌اندازی و درواقع پس از سال‌ها دوباره به راه افتاد تا شاید با تعطیلی سینماها فرصتی بهتر، ایمن‌تر و البته مشابه‌تر به سینما برای علاقه‌مندان آماده شود. این طرح پس از چند شب اکران فیلم خروج با نمایش چند فیلم دیگر ادامه پیدا کرد و حتی در بعضی شهرها ازجمله مشهد بود. البته گرچه این روزها دیگر خبری از سانس‌های سینماماشین نیست، خاطره خوبی برای سال ۹۹ و سینمادوستان ثبت کرد. خوب است بدانید سینماماشین برای نخستین‌بار اردیبهشت سال۱۳۳۹ در «درایوین‌سینمای تهرانپارس» افتتاح شد. گویا پرده وسیع سینما روی پایه‌های بتنی تعبیه شده بود و در کنار محل پارک هر ماشین، میله‌ای قرار داشت که بلندگوها روی آن بود و بلندگوی هر ماشین از داخل به شیشه چسبیده می‌شد تا کم و زیادکردن آن در اختیار مخاطب باشد. همچنین مسئولان برای افرادی که اتومبیل نداشتند در محوطه‌ای که چمن‌آرایی شده بود لژ مخصوص با میز و صندلی درنظر گرفته بودند. شهریور ۱۳۴۸ درایوین‌سینما ونک هم افتتاح شد و درایوین‌سینما تهرانپارس به فعالیتش پایان داد.

طرح‌های فصلی تخفیف کتاب

کرونا با همه بدی‌هایش، یک اثر خوب داشت و آن فرصت بیشتر برای خواندن کتاب در روزهای قرنطینه و ماندن در خانه بود. گرچه بازار کتابفروشان مدتی است از رونق افتاده، اما امسال اجرای ۴طرح فصلی حمایت از کتابفروشان، خون تازه‌ای به پیکره آن تزریق کرد. طرحی که در آن مخاطبان می‌توانند با استفاده از تخفیف ۲۵درصدی، کتاب‌های مورد نظر خود را تهیه کنند که ۵درصد بیشتر از دوره‌های قبل به‌حساب می‌آید. سقف مجاز خرید برای هر خریدار با استفاده از کد ملی، ۲۰۰ هزار تومان و میزان تخفیف دریافتی نیز ۵۰ هزار تومان خواهد بود. در این فصل زمستانی که چهارمین طرح حمایت از کتابفروشان در سال۱۳۹۹ به‌شمار می‌رود، بیش از ۹۲۲ کتابفروشی از ۳۱شهر در سراسر کشور حضور دارند. براساس اعلام خانه کتاب و ادبیات ایران، کتاب‌های عمومی، دانشگاهی و کودک و نوجوان مشمول این طرح هستند، اما کتاب‌های آموزشی، کمک آموزشی، افست، فاقد شماره شابک، دارای شابک غلط و کتاب‌هایی که در بانک اطلاعاتی خانه کتاب و ادبیات ایران ثبت نشده‌اند، مشمول طرح نمی‌شوند. مشخصات کتابفروشی‌های عضو طرح زمستانه کتاب ۹۹ در سایت این رویداد فرهنگی قابل مشاهده است. در این دوره از طرح نیز همچون سه دوره‌ گذشته به‌ منظور رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، امکان خرید تلفنی و غیرحضوری نیز با ثبت اطلاعات مربوطه در پنل از سوی کتابفروشی‌ها فراهم شده است.

یزدانی، محبوب‌ترین آزادکار جهان

امسال علاقه‌مندان به کشتی در سراسر جهان، از سوی اتحادیه جهانی کشتی، دعوت به انتخاب محبوب‌ترین‌های این رشته ورزشی پرطرفدار شدند. در این لیست نام ۱۶آزادکار پرآوازه جهان به چشم می‌خورد که در بین آنها نام حسن یزدانی، آزادکار کشورمان هم خودنمایی می‌کرد. یزدانی، این آزادکار محبوب کشورمان، با دو طلای جهان و یک طلای المپیک در دور نخست با رأی طرفداران کشتی در برابر والنتین یوردانف، نابغه سبک وزن کشتی جهان با ۸طلای جهان و المپیک، به پیروزی رسید. سپس از طاها آکگل ترک که دارنده ۲ طلای جهانی و یک طلای المپیک است، پیشی گرفت و به جمع ۴‌برنده نظرسنجی راه یافت. او در نیمه نهایی با تعداد رأی بیشتر مقابل بوایسار سایتیف نابغه کشتی جهان از روسیه که دارای ۳ طلای المپیک و ۶طلای جهانی است، پیروز شد و به فینال این مسابقه مردمی راه پیدا کرد. در سوی دیگر این رقابت، عبدالرشید سعدالله‌یف، ملقب به تانک روس، حضور داشت که مدال‌های طلای جهانی و المپیک را در کارنامه خود دارد. او پس از شکست جان اسمیت و جردن باروز آمریکایی و فرانک چامیزو، کشتی‌گیر کوبایی‌الاصل ایتالیا، به فینال محبوب‌ترین آزادکاران جهان رسیده بود. اما درنهایت در نظرسنجی فینال این مسابقه فضای مجازی، این حسن یزدانی بود که با کسب ۵۴‌درصد آرا، یعنی بیش از 50هزار رأی از سوی طرفداران کشتی در دنیا، مقابل سعدالله‌یف روس به پیروزی رسید و لقب محبوب‌ترین آزادکار جهان را از آن خود کرد. 

ثبت جهانی مینیاتور

هنر نگارگری در ایران سابقه‌ای چند هزارساله دارد و ایرانیان از دیرباز ارتباط عمیقی با نگارگری و هنرمندان نگارگر داشته‌اند. این هنر که به مینیاتور نیز موسوم است، در طول تاریخ، تصویرگر شادی‌ها، غم‌ها و احوالات مختلف مردم ایران بوده است. هنرمندان نگارگر نیز نزد مردم ایران از شأنی والا و ارزشمند برخوردار بوده و هستند. ثبت جهانی هنر نگارگری (مینیاتور) به‌عنوان پانزدهمین میراث فرهنگی ناملموس جهان، افتخار بزرگی برای کشورمان بود که می‌توان در شمار خبرهای خوب امسال از آن نام برد. آذر‌ماه ۱۳۹۹ بررسی پرونده چند ملیتی هنر مینیاتور در سازمان یونسکو کلید خورد و با کسب رأی مثبت از سوی هیأت داوران در فهرست جهانی این سازمان قرار گرفت. این پرونده به‌صورت مشترک بین کشورهای ایران، جمهوری آذربایجان، ترکیه و ازبکستان مورد بررسی قرار گرفت و در این اجلاس سه پرونده اشتراکی معرفی شدند که شامل «جشن مهرگان» با همکاری تاجیکستان، «هنر ساختن و نواختن عود» با همکاری سوریه و «مراسم زیارت کلیسای تادئوس» با همکاری ارمنستان بود. این اجلاس تا تاریخ ۲۹ آذر‌ماه ۱۳۹۹ ادامه داشت و درنهایت هنر مینیاتور به‌عنوان پانزدهمین میراث ناملموس کشورهای ایران، ترکیه، جمهوری آذربایجان و ازبکستان در فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسید. بی‌شک ثبت هنر مینیاتور می‌تواند ضمن ارتقای جایگاه منطقه در زمینه تنوع فرهنگی جهان، قدرت تخیل و تأسیس یک هنر منحصربه‌فرد را در آگاهی عمومی جامعه تقویت کند.

چکناواریان؛ برنده جایزه کتاب صلح

سال۹۹ خبر خوب دیگری برای اهالی موسیقی داشت و آن اهدای جایزه ویژه کمیسیون «کتاب‌ها برای صلح سال ۲۰۲۰» به لوریس چکناواریان، سفیر هنر برای صلح و سفیر صلح ایران بود. کمیسیون کتاب‌ها برای صلح، به اتفاق آرا، استاد لوریس چکناواریان، موسیقی‌دان ایرانی- ارمنی را که سال‌ها با هنرش فعالیت‌هایی خیرخواهانه و بشردوستانه برای گسترش فرهنگ صلح انجام داده، شایسته دریافت جایزه ویژه سال۲۰۲۰ دانست و این جایزه ۱۲سپتامبر سال‌جاری به او اهدا شد. لوریس چکناواریان که از مفاخر موسیقی ایران و جهان به‌شمار می‌رود، در سال ۲۰۱۴ دوکنسرت برای کمک به آسیب‌دیدگان زلزله بم در فرانسه و همچنین کنسرت‌هایی را در ایران و آمریکا برای کمک به کودکان مبتلا به سرطان محک رهبری کرده است. به همین دلیل جشنواره هنر برای صلح ایران که جایزه ویژه سال۲۰۱۹ این کمیسیون را دریافت کرده، در خرداد‌ماه سال‌جاری این هنرمند پیشکسوت ایرانی را برای دریافت جایزه معرفی کرد. خوب است بدانید کمیسیون کتاب‌ها برای صلح که از سازمان‌های همکار سازمان جهانی یونسکو محسوب می‌شود و مقر آن در رم ایتالیاست، از چندین سازمان غیردولتی از کشورهای مختلف تشکیل شده که با سازمان یونسکو در زمینه گسترش فرهنگ صلح همکاری می‌کند. جایزه ویژه کتاب‌ها برای صلح، The Books for Peace Award، نیز جایزه‌ای است به یاد خاویر والدز، روزنامه‌نگار مشهور مکزیکی، که در مبارزه با قاچاق مواد‌مخدر در مکزیک به قتل رسید.

این خبر را به اشتراک بگذارید