• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
چهار شنبه 13 اسفند 1399
کد مطلب : 125800
+
-

نوروز 1400هم در خانه بمانید


محمدباریکانی ـ روزنامه‌نگار

مردم در چند صدایی دستگاه‌ها درخصوص سفرهای نوروزی حیران مانده‌اند. ستاد ملی مقابله با کرونا هشدار سفر و ممنوعیت سفرهای نوروزی را برجسته می‌کند و وزارت میراث فرهنگی مردم را به سفرهای نوروزی با تورها و حتی با خودروی شخصی به شرط رزرو اقامتگاه رسمی فرا می‌خواند. ستاد ملی مقابله با کرونا می‌گوید نوروز سفر نداریم، وزارت میراث‌فرهنگی می‌گوید نوروز سفر داریم. شرکت‌های خدمات مسافرتی تبلیغات سفر را در سطح شهر نصب کرده‌اند و براساس چراغ سبز وزارت میراث فرهنگی برای سفرهای نوروزی تور می‌فروشند. ستاد ملی مقابله با کرونا می‌گوید سفر نوروزی با خودروی شخصی ممنوع است، وزارت میراث‌فرهنگی می‌گوید مسافران خودرویی رزرو هتل داشته باشند مشکلی برای سفر ندارند. شرکت‌های خدمات مسافرتی تور فروخته‌اند درحالی‌که ستاد ملی مقابله با کرونا شهرها را روزانه رنگ‌بندی می‌کند تا زرد و قرمز و آبی مشخص شوند. استاندار تهران هم می‌گوید نوروز سفر به شهرهای آبی مشکل ندارد. ستاد مقابله با کرونا اما تاکنون هیچ اظهارنظر رسمی در مورد برقراری سفرهای نوروزی نداشته است. مردم تنها بازندگان این چندصدایی هستند. آنها که تور خریداری کرده‌اند اگر به سفر ممنوع بخورند مالباخته می‌شوند و براساس آنچه در قراردادهایشان با شرکت‌های خدمات مسافرتی و البته به توصیه وزارت میراث‌فرهنگی آمده است، نمی‌توانند مانند سال قبل پول پرداخت شده را پس بگیرند و کنسلی سفر به‌معنای از دست رفتن پولشان است.
مردم هنوز نمی‌دانند آیا قرار است سفر نوروزی برقرار باشد یا آنکه امسال هم با جهش کرونای انگلیسی در ایران و هشدارهای مداوم ستاد مقابله با کرونا سفر به‌طور کامل ممنوع است؟ آنها هم که تورهای سفر 1400خریداری کرده‌اند در یک بام و دو هوای لغو سفر و از دست دادن پول‌هایشان به‌سرمی‌برند. همین دیروز و درحالی‌که هنوز وضعیت آزادسازی سفرهای نوروزی از مرجع اصلی یعنی ستاد ملی مقابله با کرونا به‌طور مشخص اعلام نشده است، خبرگزاری ایسنا در گزارشی اعلام کرد که قیمت تورهای گردشگری فروخته شده برای یک سفر دو روزه با محدودترین خدمات و امکانات بیش از یک میلیون تومان است و قیمت تورهایی با خدمات و تعداد روزهای بیشتر در مناطقی مثل کیش و قشم نیز برای هر فرد از یک خانواده 4میلیون تومان آب می‌خورد. ایسنا نوشته است: تورهایی که هم‌اکنون در حال برپایی است در مسیرهایی همچون راه ساسانی بیشاپور، دره‌های لرستان، شهر سوخته سیستان‌وبلوچستان و کویر لوت از یک تا 5 میلیون تومان برای هر فرد هزینه دارد.
بررسی قیمت تورها اما نشان می‌دهد در شرایط بد اقتصادی کشور که سفر با تور از سبد خانوارها حذف شده است احتمال سفر گسترده مسافران خودرویی به شهرهای کشور در تعطیلات نوروز وجود دارد و بخش دولتی متولی سفر هیچ فکری به حال ساماندهی این وضعیت نکرده است. در خوش‌بینانه‌ترین حالت هتل‌های ایران بیش از 2میلیون مسافر را میزبانی می‌کنند و این در حالی است که تقاضای سفر در نوروز 1400و براساس آنچه رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران پیش‌تر به همشهری گفته بود، یک میلیون و 300هزار بسته گردشگری است که با میانگین خرید هر بسته برای 4گردشگر تنها در بخش مدیریت شده سفر، یعنی سفر با تور، بیش از 5میلیون ایرانی تور خریداری کرده‌اند. اما در بخش مسافران خودرویی با توجه به عطش سفر پس از یک سال خانه‌نشینی و ابلاغ ممنوعیت چادر زدن در پارک و اقامت در مدرسه، پیش‌بینی سفر مسافران نوروزی به شهرهای ایران آن هم با تداوم روزهای سیاه کرونایی ایران و امکان شدت گرفتن میزان ابتلا و فوت ناشی از کرونای انگلیسی، برقرار است . این همه در شرایطی‌است که وزارت میراث‌فرهنگی و ستاد ملی مقابله با کرونا در یک سال اخیر هیچ برنامه‌ای برای مدیریت سفرهای نوروزی نداشته‌اند.
در شرایطی که هنوز برنامه‌ای برای سفرهای انبوه مردم در نوروز 1400اندیشیده نشده است و چندصدایی مسئولان در موضوع سفرهای نوروزی نیز پایان نیافته است، ناظران صنعت گردشگری به مردم پیشنهاد می‌دهند با توجه به هرج و مرج جاری در موضوع سفر، امسال را نیز در خانه بمانند و از سفر در نوروز چشم‌پوشی کنند. چون به زعم آنها عاقلانه‌ترین رفتار ممکن در بی‌برنامگی سفر با توجه به محدود شدن خدمات و به صرفه نبودن خرید تورهای گردشگری، حتی احتمال مالباختگی درصورت خرید بسته‌های سفر، ماندن در خانه است.

این خبر را به اشتراک بگذارید