• دو شنبه 31 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 12 ذی القعده 1445
  • 2024 May 20
دو شنبه 11 اسفند 1399
کد مطلب : 125618
+
-

دونیمه کاملاً متفاوت

سپاهان، آلومینیوم و فولاد در نیمه اول موفق‌ترند؛ پرسپولیس، گل‌گهر و سایپا در نیمه دوم اوج می‌گیرند

دونیمه کاملاً متفاوت


مجتبی هاشمی ـ روزنامه‌نگار

اگر فوتبال فقط 45دقیقه بود الان سپاهان با اختلاف فاحش نسبت به رقبا در صدر جدول لیگ ایستاده بود و پرسپولیس جایگاهی بهتر از چهارمی نداشت. تفکیک بازی‌ها به 2زمان 45دقیقه‌ای و رسم جدول جداگانه برای هر یک از این تایم‌ها، حقایق جذابی را درباره تیم‌های لیگ به‌دست می‌دهد. ازجمله برتری سپاهان و آلومینیوم اراک در نیمه اول و سقوط فاحش این دو تیم در نیمه دوم؛ و البته برتری یحیی گل‌محمدی و امیر قلعه‌نویی در نیمه مربیان و به‌خصوص نتایج عجیب ابراهیم صادقی در این نیمه که باعث شده روند نتایج سایپا در 2نیمه با تناقض عجیبی همراه باشند. نکات جالب این دو جدول را با هم مرور می‌کنیم.

   سکته سپاهان بین 2 نیمه
سپاهان در نیم‌فصل اول با 25گل زده صاحب بهترین خط حمله بود و با تفاضل 7+ دومین تفاضل خوب لیگ را بعد از پرسپولیس داشت. اما در این دو جدول می‌توان به وضوح دید که این تیم هر چه به‌دست آورده در نیمه اول بازی‌هایش به‌دست آورده و در نیمه دوم بخش زیادی از آنها را از دست داده است. 18گل (یعنی 72درصد گل‌های زده سپاهان) در نیمه اول به‌دست آمده و فقط 28درصد گل‌ها در نیمه دوم بوده است. گل‌های خورده سپاهان هم در نیمه دوم دقیقاً دوبرابر شده است. به تفاضل گل سپاهان در 2نیمه دقت کنید؛ مثبت12در نیمه اول و منفی5در نیمه دوم! اختلاف بسیار فاحش و عجیب است. 3شکست سپاهان در نیم‌فصل اول که با نتایج مشابه 3بر یک ثبت شد همگی در نیمه دوم رقم خورده‌اند. سپاهان نیمه اول هر 3بازی را با تساوی یک-یک به پایان رساند اما در نیمه دوم 2گل خورد و باخت. شاگردان نویدکیا در مقابل سایپا و ماشین‌سازی هم نیمه اول را برده بودند اما در نیمه دوم برد را با تساوی عوض کردند. در مجموع سپاهان موفق‌ترین تیم نیمه اول بوده اما در نیمه دوم به سختی خودش را در جمع 8تیم بالا جا داده است.

   نایب‌قهرمان یک نیمه‌ای
آلومینیوم دومین تیمی است که در نیمه اول نتایج عالی گرفته اما در نیمه دوم افت کرده است. تیم رسول خطیبی در نیمه اول یکی از 2 تیم بالا و در نیمه دوم یکی از 3تیم پایین جدول است. خط دفاعی این تیم در نیمه دوم 150درصد بیشتر از نیمه اول گل دریافت کرده و چهارمین خط دفاعی ضعیف در نیمه مربیان است. آلومینیوم در نیمه اول نایب‌قهرمان لیگ و سهمیه‌دار آسیاست اما در نیمه دوم فقط با تفاضل گل از سقوط به لیگ‌یک گریخته است!

   نتیجه فینال نیمه دوم: 4-هیچ!
پرسپولیس و گل‌گهر بهترین تیم‌های نیمه دوم هستند و جالب اینکه تقابل این دو تیم در آخرین بازی نیم‌فصل تکلیف رتبه‌های اول و دوم را معلوم کرده است. تا قبل از آن بازی گل‌گهر صدرنشین نیمه دوم بود و پرسپولیس با 2امتیاز کمتر رتبه دوم را داشت. اما تقابل مستقیم این دو تیم با 5گل همراه بود که 4گل در نیمه دوم به ثمر رسید.
 به این ترتیب تیم یحیی با 28امتیاز صدرنشین نیمه مربیان شد و تیم قلعه‌نویی با 27امتیاز به رتبه دوم رسید. پرسپولیس در نیمه دوم دوبرابر نیمه اول گل زده و تنها باخت این تیم در نیمه مربیان مقابل ذوب‌آهن بوده است.

   نارنجی عجیب‌ترین رنگ است
یکی دیگر از پدیده‌های عجیب این جدول‌ دوقلو، تیم سایپا و عملکرد متفاوتش در 2نیمه بازی بوده است. از 15بازی سایپا در دور رفت، 10بازی با تساوی بدون گل در نیمه اول تمام‌شده است! تیم صادقی اساسا اعتقادی به گلزنی در نیمه اول نداشت و تا همین هفته پایانی تعداد گل‌های زده‌اش در این نیمه صفر بود. در هفته آخر سایپایی‌ها بالاخره یک گل زودهنگام به تراکتور زدند اما باز هم برنده به رختکن نرفتند چون در وقت‌های تلف شده نیمه اول 2بار دروازه‌شان باز شد. به این ترتیب نارنجی‌ها با 10مساوی و 5باخت دومین تیم ضعیف در نیمه اول بوده‌اند. اما در نیمه دوم زندگی برای این تیم کاملا شیرین می‌شود. 6پیروزی و 9گل زده در نیمه مربیان، تیم ابراهیم صادقی را در این نیمه بالاتر از استقلال، نفت آبادان، سپاهان، فولاد و... در رتبه سوم قرار می‌دهد. عجیب‌تر از همه عجایب این است که سایپا در نیمه دوم 9برابر نیمه اول گل زده است!



این خبر را به اشتراک بگذارید