• دو شنبه 31 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 12 ذی القعده 1445
  • 2024 May 20
دو شنبه 11 اسفند 1399
کد مطلب : 125593
+
-

همدلی ایلامی ها در مهار کرونا

سرپرست استانداری ایلام: مدیریت موفق کرونا در ایلام بازگشت زودهنگام از وضعیت خطر به کم خطر و تثبیت وضعیت آبی را در برخی شهرهای استان رقم زد

مکث
همدلی ایلامی ها در مهار کرونا

مریم سرخوش- خبر‌نگار

قاسم سلیمانی‌دشتکی در حالی استان ایلام را به مقصد استانداری خوزستان ترک کرد که جدایی‌اش با توجه به پروژه‌های توسعه‌ای در دست اجرا، چندان به مذاق بخشی از  مردم منطقه خوش نیامد.
تحقق راه‌آهن و آغاز عملیات اجرایی آزاده‌راه پل زال - شیراز مهم‌ترین پروژه‌هایی بود که در دوره مدیریت او محقق شد و نگرانی‌ها از این بابت است که با این تغییر، طرح‌های توسعه استان با رکود و توقف مواجه شود.
ایلام اکنون جزو معدود استان‌هایی است که در مدتی کوتاه، بازگشت زودهنگام از وضعیت خطر به وضعیت کم‌خطر کرونا را در برخی شهرهایش رقم زده است. البته برخی شهرهای ایلام هم‌ رنگ آبی خود را حتی با وجود همجواری با کشور عراق که به‌شدت درگیر ویروس جهش‌یافته کروناست، حفظ کرده‌اند. آن هم درحالی‌که ایلام از ابتدای شیوع کرونا در مستطیل خطر کرونا به‌دلیل همجواری گسترده مرزی با عراق و 3 استان کرمانشاه، لرستان و به‌ویژه خوزستان بوده و همواره دوره‌های بحرانی را پشت سر گذاشته است. اما پس از مدت‌ها برخی شهرهای آن ازجمله دره‌شهر تجربه خوبی برای عبور زودهنگام و بازگشت به وضعیت کم‌خطر نشان دادند و حتی در مهران هم که با تهدید ورود کرونای جهش‌یافته انگلیسی از عراق مواجه است، رنگ آبی همچنان برقرار مانده. اتفاقی که به‌گفته سرپرست استانداری ایلام تنها با همدلی مردم و کادر درمان میسر شده است.

دلایل تغییر زودهنگام وضعیت کرونا در دره‌شهر
سرپرست استانداری و رئیس ستاد استانی مبارزه با کرونای ایلام در این‌باره به همشهری می‌گوید: از همان روزهای تغییر وضعیت در شهرستان دره‌شهر کنترل و نظارت شدید بر ورودی و خروجی از خوزستان و لرستان لحاظ و با همکاری و همراهی خوب مردم، اصناف، بازاریان و اصحاب رسانه با کادر بهداشت و درمان، گستردگی و ابتلا به بیماری تا حدودی کنترل شد. محمد نوذری به تقویت طرح شهیدسلیمانی با 3هدف مهم شناسایی مبتلایان، رهگیری و تست افرادی که با افراد بیمار ارتباط داشته و در نهایت شناسایی و محافظت از افراد آسیب‌پذیر از کرونا اشاره می‌کند و می‌افزاید: با وجود تغییر وضعیت در دره‌شهر رعایت پروتکل‌های بهداشتی همچنان ضرورت دارد زیرا وضعیت کرونا بسیار شکننده نشان داده است.
این مسئول درباره تثبیت وضعیت آبی شهرستان مهران با وجود مرز گسترده با کشور عراق و خطرات ورود ویروس جهش‌یافته هم بیان می‌کند: با توجه به شرایط کرونای انگلیسی در عراق، مرز مسافری مهران تا اطلاع بعدی تعطیل است و هم‌اکنون تنها امکان خروج مسافران عراقی داخل ایران و ورود ایرانی‌هایی که در عراق هستند، میسر است. مسافرانی هم که از مرزهای دیگر ازجمله شلمچه و چذابه به عراق تردد کرده‌اند، حق بازگشت به کشور از طریق مرز بین‌المللی مهران را نخواهند داشت.
سرپرست استانداری ایلام به ایجاد واحد قرنطینه در مرز مهران اشاره و عنوان می‌کند: مسافران ایرانی که از مرز مهران وارد کشور می‌شوند در صورت مثبت یا مشکوک‌بودن به کرونا در واحدهای قرنطینه نگهداری خواهند شد. همچنین سختگیری‌هایی برای تجار و بازرگانان عراقی نیز اعمال می‌شود و در صورت عدم ‌رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی از سوی آنها اجازه تردد در پایانه مرزی مهران را ندارند. نوذری درباره وضعیت تنها شهر نارنجی استان، دهلران هم بیان می‌کند: با توجه به وضعیت حاد خوزستان به‌علت شیوع کرونای جهش‌یافته و همجواری ایلام با این استان باید راه‌های مواصلاتی اصلی و فرعی دهلران با خوزستان به‌طور جدی کنترل و از ترددهای غیرضروری جلوگیری شود. علاوه‌بر این راه ورودی آرامستان‌ها بسته شده و تالارهای جشن عروسی هم
تعطیل هستند. فرماندار دهلران باید محدودیت‌ها را براساس شرایط رنگ نارنجی در این شهرستان اعمال کند و بخشداران موظف به ایجاد قرارگاه کرونا هستند تا به‌زودی شاهد تغییر وضعیت این شهرستان مانند دره‌شهر باشیم.
رئیس ستاد کرونای استان درباره تعطیلات نوروزی و امکان سفر گردشگران به این منطقه، اظهار می‌کند: هم‌اکنون هیچ برنامه‌ریزی برای پذیرایی و اسکان مهمانان نوروزی در ایلام درنظر گرفته نشده و همچون سال گذشته تصمیمات در این حوزه تابع تصمیمات ستاد ملی کرونا
خواهد بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید