• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 29 فروردین 1397
کد مطلب : 12558
+
-

پروژه‌های شهری تبریز اولویت‌بندی می‌شوند

تاکید مسئولان اتمام پروژه‌های اولویت‌دار است

خدمات شهری
پروژه‌های شهری تبریز اولویت‌بندی می‌شوند




مهسا رمضانی|  تبریز – خبرنگار:


اجرای پروژ‌های عمرانی در تبریز طی سال‌های اخیر با روند پر فراز و نشیبی همراه بوده و سرعت اجرای پروژه‌ها در دو سال گذشته تفاوت‌های بسیاری با سال‌های قبل پیدا کرده است. هرچند که شهروندان در برخی پروژه‌ها شاهد کندی و تعطیلی‌ مقطعی در روند اجرای پروژه‌ها بوده‌اند اما در برخی دیگر هم سرعت اجرای پروژه‌ها قابل قبول بوده است. تعطیلی پروژه‌ها موجب می‌شود تا شهروندان با مشکلات زیادی روبه‌رو شوند؛ ترافیک و راهبندان در اطراف پروژه‌های نیمه‌کاره دیده می‌شود و گل‌ و لای در این محدوده‌ها زیاد است. گاهی نیز سازه‌های برخی پروژه‌ها به علت گذر زمان تخریب و دچار فرسودگی شده و نیاز به بازسازی دارند. در این میان برخی کارشناسان معتقدند می‌توان با برخی اقدامات و سرعت در اجرای کار، میزان آسیب به پروژه‌های نیمه تمام را کاهش داد. در روزهای اخیر اعضای شورای اسلامی تبریز و مسئولان شهری در تلاش برای اولویت‌بندی پروژه‌ها و اتمام پروژه‌ها در سال جدید هستند.


اولویت‌بندی پروژه‌های شهری 

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تبریز می‌گوید: اولویت‌بندی اجرای پروژه‌ها بر اساس ضرورت تکمیل پروژه‌های نیمه تمام است. البته برخی دیگر از پروژه‌ها ضرورتا باید در سال جاری آغاز شوند که در قالب اولویت‌ها از سوی کارشناسان این کمیسیون ذکر شده و به صحن شورا آورده می‌شود تا مصوب شود.
«محمد اشرف‌نیا» با اشاره به گزارش این کمیسیون در ارتباط با اولویت‌ اجرای پروژه‌های عمرانی در نشست شورای شهر تاکید می‌کند: با ارائه این گزارش، نظرات اعضای شورا و توضیحات مسئولان شهری اخذ شده است و امیدواریم با نگاه کارشناسی روند مثبت و منطقی در سال جاری اجرا شود.

وی عنوان می‌کند: در برخی پروژه‌های نیمه تمام مهم شهری از جمله مترو اعلام شده که از صندوق توسعه ملی تسهیلات جذب خواهد شد که باید این گفته اثبات و بودجه تخصیص داده شده هم محقق شود، در غیر این صورت نمی‌توان در این زمینه برنامه‌ریزی کرد.
وی با اشاره به کمبود اعتبار برای پروژه‌های عمرانی در تبریز اظهار می‌کند: انتشار اوراق مشارکت برای پروژه‌های عمرانی می‌تواند راهگشا باشد به شرطی که موافقت‌های لازم اخذ شود.
این مسئول با اشاره به وضعیت متروی تبریز به عنوان مهم‌ترین پروژه نیمه تمام شهری بیان می‌کند: تکمیل خط یک مترو، 680 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که نیمی از آن باید طبق قانون، از سوی دولت تامین شود. خط دو مترو هم تعطیلی‌بردار نیست و باید به نحوی اجرای آن ادامه پیدا کند. باید سعی کنیم بودجه را در مسیری صرف کنیم که به ایجاد زیرساخت‌های اساسی منتهی شود.


پارک بزرگ تبریز نیازمند تکمیل 

عضو شورای شهر تبریز هم با بیان اینکه در زمینه پروژه‌های عمرانی نیمه‌تمام و بودجه‌ای که باید در نظر گرفته شود، نیاز به ابهام‌زدایی و تعیین بودجه مناسب است، اظهار می‌کند: یکی از پروژه‌های عمرانی هزینه‌بر در تبریز آسفالت است که باید با درزگیری و لکه‌گیری تفکیک داده شود و معابر اصلی برای اجرای پروژه‌های آسفالت‌ریزی مشخصا قید شوند تا شورای شهر بتواند نظارت مفید در اجرای این پروژه‌ها داشته باشد.
«فرج محمدقلیزاده» با اشاره به پروژه‌های نیمه تمام مهم شهری در تبریز عنوان می‌کند: در خصوص تکمیل تملک پارک بزرگ تبریز، باید بدانیم که مبلغ 15 میلیارد تومان نخواهد توانست مشکل چندانی را حل کند؛ برای احیای پروژه صاحب‌آباد هم که پروژه بسیار مهمی در شهر تبریز به شمار می‌رود با اعتبار 4 میلیارد تومانی پیش‌بینی شده، کار چندانی صورت نخواهد گرفت.

وی با انتقاد از موازی‌کاری در پروژه‌های عمرانی دیگر دستگاه‌ها تاکید می‌کند: در خصوص احداث همراه‌سرا و مشارکت در احداث مراکز تحقیقات پزشکی، گرچه این اقدامات کارهای مثبتی هستند اما ما قرار گذاشته‌ایم که به وظایف خودمان برسیم و بار دستگاه‌های دیگر را به دوش نکشیم. درباره احداث فرهنگسراهای جدید نیز باید به جای این کار به تملک و بهره‌برداری از خانه‌های قدیمی پرداخته شود.


ضرورت اجرای کیفی پروژه‌های عمرانی
 
دیگر عضو شورای شهر تبریز هم با بیان اینکه برخی پروژه‌های عمرانی به صورت بی‌کیفیت اجرا می‌شود، اظهار می‌کند: این مساله موجب اتلاف منابع مالی است. سال‌هاست در سطح شهر آسفالت‌ریزی کرده‌ایم در حالی که این آسفالت یک سال بیشتر دوام نمی‌آورد. در حالی که می‌توان در مورد مبالغی که برای آسفالت‌ریزی استفاده می‌شود از سیستم‌ها و تکنولوژی‌های جدید استفاده کرد.

«سونیا اندیش» بر ضرورت استفاده حداکثری از منابع موجود تاکید کرده و بیان می‌کند: یکی از پروژه‌های مهم در مورد آب است که در این زمینه باید برای احیای قنات‌ها و تامین آب خام مصرفی، اقدام شود که باید تصفیه‌خانه‌های منطقه‌ای توسط شهرداری احداث 
شود.


نگاه ویژه به پروژه‌های عمرانی در تبریز

معاون برنامه‌ریزی شهردار تبریز می‌گوید: شهرداری نگاه ویژه‌ای به اتمام پروژه‌های نیمه تمام شهری در سال جاری دارد به نحوی که 1348 میلیارد تومان پروژه‌های عمرانی از قبل در قالب بودجه پیش‌بینی شده بود که 193 میلیارد دیگر نیز در مرحله اولویت‌بندی کمیسیون به این سقف افزوده شد.

«علی خردمند» با اشاره به اهمیت اتمام متروی تبریز ادامه می‌دهد: 189 میلیارد تومان دیگر نیز بر تعهدات شهرداری در خصوص مترو افزوده شده است که باید این عدد را با اعتبارات پیش‌بینی شده هماهنگ کنیم‌. همچنین 125 پروژه عمرانی در قالب بودجه پیش‌بینی شده که نیاز به تلاش و همکاری برای اتمام در سال جاری است. مصوبات کمیسیون عمران امسال باید به صورت جدی مورد توجه شورای شهر و مسئولان شهری قرار گیرد چرا که این مصوبات حاصل بررسی‌های کارشناسی بوده و اولویت‌بندی پروژه‌ها را نشان می‌دهد.

این خبر را به اشتراک بگذارید