• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 29 فروردین 1397
کد مطلب : 12556
+
-

استقبال سرد کشاورزان از بیمه محصولات

خسارت وارد شده به بیمه گذاران تمام و کمال پرداخت می‌شود ولی مشکل اصلی دیر پرداخت شدن آن است

کشاورزی
استقبال سرد کشاورزان از بیمه محصولات




نسا خلخالی| ارومیه- خبرنگار:


سال 97 در آذربایجان غربی با تندباد آغاز شد. تند‌بادی که بسیار شدید بود و خسارات زیادی را به بخش‌های مختلف کشاورزی وارد کرد.
 با توجه به اینکه آذربایجان غربی استانی کشاورزی محور است و بیشتر افراد ساکن این استان از این طریق امرار معاش می‌کنند، داشتن بیمه کشاورزی از اهمیت خاصی برخوردار است؛ چراکه در صورت بروز خطری برای محصولات، کشاورزان می‌توانند با دریافت خسارت از بیمه در صدد جبران خسارات وارد شده برآیند.اما به همه این‌ها با بد قولی هایی که در پرداخت هزینه خسارت از سوی بیمه اتفاق می‌افتد کشاورزان معمولا تمایلی برای بیمه کردن محصولات خود ندارند.


افزایش 15 درصدی حق بیمه 

معاون خدمات بیمه ای بانک کشاورزی آذربایجان‌غربی می‌گوید: 42 هزار و 119 هکتار از زمین‌های زراعی و 12 هزار و 864 هکتار از باغات آذربایجان غربی در سال زراعی 96-97 تحت پوشش بیمه بانک کشاورزی رفته اند. 
«احد ایزدیار» با اعلام اینکه در سال زراعی 95-96، مبلغی بالغ بر 2/162 میلیارد ریال به عنوان خسارت به افراد خسارت دیده پرداخت شده است، می‌گوید: این مبلغ تنها 30 درصد از خسارات وارد شده به بیمه گذاران است و 70 درصد از غرامت قابل پرداخت باقی مانده است.

وی با بیان اینکه تعرفه‌های بیمه ای در محصولات مختلف کشاورزی متفاوت است، ادامه می‌دهد: به‌طور میانگین 30 درصد از حق بیمه را بیمه گذار و 70درصد از آن را دولت پرداخت می‌کند که برای سال زراعی 96-97 میزان حق بیمه تعیین شده برای فروش به بیمه گذاران معادل با 8/293 میلیارد ریال است. «احد ایزدیار» معاون خدمات بیمه‌ای بانک کشاورزی آذربایجان غربی توضیح می‌دهد: با آغاز هر سال زراعی ما موظف به فروش میزان حق بیمه تعیین شده توسط دولت هستیم که میزان این حق بیمه به طور میانگین هر سال 15 درصد افزایش می‌یابد اما متاسفانه هنگام بروز خطرات و وارد شدن خسارت، تامین اعتبار برای صندوق حمایت از کشاورزان دیر انجام  و خسارات با تاخیر به بیمه گذاران پرداخت می‌شود. همین عامل باعث کاهش استقبال و اعتماد کشاورزان به بیمه می‌شود.


دلیل کاهش استقبال کشاورزان از بیمه

ایزدیار با بیان اینکه محدودیت اعتباری باعث کاهش استقبال کشاورزان از بیمه کشاورزی می‌شود، اظهار می‌کند: از دولت خواستاریم تا اعتبارات تعیین شده برای صندوق حمایت از کشاورزان را به موقع پرداخت کند تا ما بتوانیم خسارت بیمه گذاران را به‌موقع پرداخت  و سایر کشاورزان را نیز برای بیمه زمین‌ها و محصولات خود ترغیب کنیم.
وی اضافه می‌کند: تنها حمایت انجام شده از کشاورزان توسط دولت، بیمه کشاورزی است و سایر جنبه‌های حمایتی از کشاورزان که تا قبل از این وجود داشت اکنون حذف شده است و به همین دلیل است که کشاورزان باید بیمه را جدی بگیرند.
معاون خدمات بیمه ای بانک کشاورزی آذربایجان‌غربی با بیان اینکه ضریب پرداخت خسارت و حق بیمه 1 بر 3 است به این معنا که 3 برابر حق بیمه دریافتی از بیمه گذاران به آن‌ها خسارت پرداخت می‌شود، می‌گوید: خسارت وارد شده به بیمه گذاران تمام و کمال پرداخت می‌شود و تنها مشکل موجود دیر پرداخت شدن آن است.

ایزدیار با تاکید بر مزایای بیمه کشاورزی تصریح می‌کند: دولت سایر برنامه‌های جانبی و حمایتی خود برای کشاورزان از طریق قانون بودجه را براساس سطح بیمه برنامه‌ریزی می‌کند به این ترتیب که در صورت وجود برنامه حمایتی از کشاورزان دولت میزان زمین‌های کشاورزی تحت کشت را در نظر نمی‌گیرد بلکه تنها زمین‌های تحت پوشش بیمه را مبنای برنامه ریزی‌های خود قرار می‌دهد.
وی توضیح می‌دهد: در واقع بیمه مبنا و محک دولت برای تخصیص اعتبارات کشاورزی است به طوری‌که هر اندازه میزان سطح تحت پوشش بیمه افزایش یابد سایر اعتبارات بخش کشاورزی نیز افزایش
 می‌یابد.


خسارت 150 میلیارد ریالی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی می‌گوید: طبق برآوردهای اولیه، تندباد شدید روزهای چهارم و پنجم فروردین در استان 150‌میلیارد ریال خسارت در بخش کشاورزی به بار آورده است.
« اسمعیل کریم زاده » با بیان اینکه این خسارت‌ها به محصولات زراعی، باغی، تأسیسات و محصولات دامی، شیلاتی و گلخانه ای، تأسیسات زیربنایی و منابع آبی و منابع طبیعی بوده است، ادامه می‌دهد: ریزش گل و کنده شدن بوته‌ها، کنده شدن گل و تنه درختان، خسارت ابنیه و از بین رفته محصولات، از بین رفتن گیاهان دارویی و تخریب تأسیسات آبرسانی از جمله خسارت‌های وارد شده به محصولات کشاورزی هستند.

وی با بیان اینکه محصولات زراعی استان در سطح 5 هزار هکتار متحمل 20 درصد خسارت شده اند، اضافه می‌کند: در برآورد اولیه 30 میلیارد ریال به محصولات زراعی استان و در مورد باغات نیز به 30‌درصد از زمین‌های باغی استان یعنی 4 هزار هکتار، معادل 44 میلیارد ریال خسارت وارد شده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به خسارت 35 میلیارد ریالی در بخش تأسیسات و محصولات دامی و شیلات استان، ابراز می‌کند: به 20 هزار هکتار از عرصه‌های طبیعی استان، خسارتی بالغ بر 12 میلیارد ریال بر اثر این تندباد وارد شده و خسارت وارد شده به تأسیسات زیربنایی و منابع آبی استان نیز 9 میلیارد ریال برآورد شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید