• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
چهار شنبه 29 فروردین 1397
کد مطلب : 12551
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/pkPX
+
-

کاهش 33 درصدی جمعیت «کرخنگان» طی 20 سال

نبود شغل، اهالی روستای پرجمعیت «کرخنگان» را شهرنشین کرد

روستا
کاهش 33 درصدی جمعیت «کرخنگان» طی 20 سال




آسیه طاهری‌زاده| یزد - خبرنگار:


روستای تاریخی «کرخنگان» در سال‎‎های اخیر با توجه به خشکسالی شدید و نبود صنایع برای ایجاد اشتغال پایدار، با روند کاهش جمعیت روبه‌رو بوده، به طوری که در 20 سال گذشته، جمعیت 3 هزار نفری روستا به 2 هزار نفر کاهش یافته است.

مهاجرت از روستاها پدیده‏‏ای است که در 2 دهه اخیر، روندی شتابان‌ به خود گرفته و گریبان روستاهای تاریخی را نیز گرفته است، روستاهایی که هر یک ظرفیتی نهفته در صنعت گردشگری هستند.شغل اهالی روستا کرخنگان که در 75 کیلومتری شهرستان خاتم یزد واقع شده، کشاورزی و دامداری است و گندم، جو، لوبیا و عدس از مهم‌ترین محصولات زراعی و شیر، ماست، پنیر و کشک از مهم‌ترین محصولات دامی این منطقه محسوب می‎‎شوند، محصولاتی که به دلیل خشکسالی‌های اخیر، با کاهش 75 درصدی تولید روبه‌رو بوده‎‎اند.
از دیگر مشکلات این روستا می‎‎توان به معابر خاکی، کمبود آب آشامیدنی، کیفیت پایین روشنایی در برخی معابر و نبود پارک مناسب اشاره کرد.


مهاجرت به دلیل نبود امکانات و شغل

یکی از اهالی این روستا نبود شغل را عامل اصلی مهاجرت جوانان از روستا به شهر می‎‎داند و می‎‎گوید: جاذبه‌ها و امکانات روستای کرخنگان، به‌‌عنوان یکی از روستاهای هدف گردشگری شهرستان خاتم و استان، برای رونق اشتغال در حوزه گردشگری مناسب است، اما فرصت استفاده از این ظرفیت‌ها برای جوانان فراهم نشده است.
«وحید شفیعی» بیان می‎‎کند: هر سال تعداد زیادی برای گذراندن اوقات فراغت و بهره‌مندی از مواهب طبیعی به این روستای کوهستانی سفر می‌کنند، اما زیرساخت‌های مورد نیاز برای استقبال از جمعیت مراجعه‌کننده ایجاد نشده است.
وی با بیان اینکه مردم سختکوش این روستا با سبک سنتی و پوشش محلی عمدتا به کشاورزی و دامداری اشتغال دارند، می‎‎گوید: لازم است مسئولان برای حفظ جمعیت و جلوگیری از مهاجرت جوانان، تسهیلاتی برای توسعه گردشگری در اختیار آنها قرار دهند.
شفیعی همچنین راه‌اندازی بنگاه‌های زودبازده ازجمله دامپروری و کشاورزی را برای رونق روستا موثر می‎‎داند و عنوان می‎‎کند: حفظ جمعیت بومی‌ روستا در حفاظت از ارزش‌های تاریخی و طبیعی آن بسیار موثر است.


نابودی 75 درصد کشاورزی 

شفیعی با بیان اینکه خشکسالی در روستا روز به روز بیشتر می‌شود، بیان می‌کند: روستا زمانی کشاورزی پررونقی داشت، ولی به دلیل خشکسالی‌های اخیر تا 75 درصد از آن کم شده است.وی با اشاره‌ به کم‌‌آبی‎‎های اخیر روستا و با بیان اینکه مهم‌ترین شغل اهالی روستا کشاورزی و دامداری است، می‌گوید: به دلیل مشکل کم‎‎آبی این مشاغل از رونق گذشته فاصله گرفته‌اند که باعث مهاجرت برخی اهالی به شهرهای مجاور شده است.به اعتقاد وی، خشکسالی حدود 75 درصد از دامپروری این روستا را نابود کرده و در صورت اندیشیده نشدن تدابیر لازم از سوی مسئولان، شاهد نابودی کامل روستا خواهیم بود.

    وی ادامه می‌دهد: با توجه به اینکه مهم‌ترین منبع درآمد روستا مشاغل مذکور است، کم‌رونقی آنها ضربه‌های جبران‌ناپذیری به اقتصاد اهالی وارد کرده است.شفیعی اظهار می‌کند: به دلیل اینکه مکان مناسبی برای انجام فعالیت‌های دامداری در روستا وجود ندارد، برای جلوگیری از مهاجرت اهالی، باید به فکر ایجاد فرصت‌های اشتغالزایی جدید بود.


کمبود آب آشامیدنی 

یکی از اهالی‎ کرخنگان با بیان اینکه در تابستان در روز تنها 2 ساعت آب آشامیدنی داریم، می‎‎گوید: با توجه به این موضوع، برای تامین آب آشامیدنی با مشکل جدی روبه‌رو هستیم.«حمزه کاظمی» ادامه می‌دهد: با توجه به نبود آب، برای حمام و دیگر کارهای ضروری با مشکل روبه‌رو هستیم.


آسفالت نامناسب معابر 

یکی دیگر از اهالی با بیان اینکه واضح است که یکی از عوامل موثر بر کیفیت زندگی شهروندان و نیز یکی از شاخص‌های رضایت از عملکرد دهیاری‎ها، وضعیت معابر روستاست، اظهار می‏‎کند: در سال‌های اخیر، وضعیت آسفالت معابر در بیشتر خیابان‌ها و کوچه‎‎های روستا از مشکلات مهم اهالی است که نه‌تنها انتقاد صریح و علنی مردم را به دنبال داشته است، بلکه بیشتر مسئولان نیز با آن دست به گریبان بوده‌اند.
«محمد رضوی» ادامه می‏‏دهد: گازکشی روستا به‌تازگی در حال انجام است و معابر به طور کلی آسیب دیده است. امیدواریم مسئولان به وعده خود برای آسفالت پس از اتمام گازکشی، عمل کنند.


شیوع بیماری‎‎های کلیوی

رضوی با اشاره به اینکه آب آشامیدنی روستا مواد معدنی و رسوبات زیادی دارد، تاکید می‎‎کند: آب آشامیدنی روستا کیفیت نامناسبی دارد و باعث ایجاد سنگ کلیه و صفرا و مثانه می‌شود که بسیاری از اهالی با آن دست‌و‌پنجه نرم می‏‏کنند.


نبود سالن ورزشی مناسب

یکی دیگر از اهالی با بیان اینکه بعد از سال‎‎ها بازی کردن در زمینی پر از سنگ و ناهمواری، بالاخره، سالن ورزشی کرخنگان به صورت نصف و نیمه ساخته شد، می‎گوید: جوانان کرخنگان بسیار علاقه‌مند به رشته‏‏های ورزشی فوتبال و والیبال هستند و استعداد بسیار خوبی هم دارند.«رضا شفیعی» ادامه می‏‏دهد: البته تاکنون بسیاری از این استعداد‎‎ها نیز در این زمین‎‎های ناهموار و سنگلاخی ناشکوفا مانده‌اند و عشق و علاقه به فوتبال برای چند جوان شکستگی دست و پا یا عمل ناموفق زانو به همراه داشته است.
وی معتقد است ساخت یک سالن ورزشی کوچک و نامناسب با تمام کاستی‎‎ها مانند سقف کوتاهش، می‏‏تواند سرپناهی در برابر باد و باران برف و هوای سرد باشد.


رفع مشکل آب در سال جاری 

یکی از اعضای شورای روستای کرخنگان که از توابع بخش مرکزی مروست است، با بیان اینکه سال گذشته یک چاه به چاه‎‎های روستا اضافه شد، می‎‎گوید: سال گذشته با مشکل کم‌آبی روبه‌رو بودیم، ولی با حفر چاه جدید، این مشکل برطرف و چاه قبلی نیز ته‌زنی شد تا مشکل آن چاه نیز حل شود.«محمود منصف» با اشاره به نظارت شبکه بهداشت بر کیفیت آب روستاها اضافه می‎‎کند: نمونه‎‎گیری از آب روستا انجام شده و تاکنون مشکلی در آن گزارش نشده است.


مشکلات ارائه تسهیلات بانکی

رئیس سابق شورای کرخنگان با بیان اینکه تسهیلات خوبی برای اشتغالزایی در روستا ارائه می‎شود، می‎‎گوید: البته به دلیل مشکلاتی چون وثیقه و نیاز به 2 ضامن کارمند بانکی، بسیاری از اهالی از گرفتن این وام باز مانده‎‎اند و شاهد رکود در اشتغال روستا هستیم.


تامین اعتبار، لازمه توسعه پارک 

منصف با بیان اینکه با بودجه 70 میلیون تومان، پارکی در روستا ایجاد کرده‌ایم، می‎‎گوید: امسال نیز بودجه 40 میلیون تومانی برای توسعه آن در نظر گرفته‌ایم.


هزینه بالای آسفالت معابر

این عضو شورا با بیان اینکه با توجه به توافقاتی که با بنیاد مسکن انجام می‎‎دهیم، سالانه، یکی دو کوچه را آسفالت می‎‎کنیم، می‏‏گوید: هزینه آسفالت معابر بالاست و خاکی بودن معابر نیز مشکلات قابل‌توجهی برای اهالی ایجاد کرده است؛ به همین منظور درصدد هستیم بخشی از هزینه‎‎های دهیاری را برای آسفالت معابر هزینه کنیم.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :